Kleine overtreding?

Apuke
Topic Starter
Berichten: 3

Kleine overtreding?

#1 , 29 mar 2014 20:41

Mijn 17 jarige zoon (16 op het moment van de feiten), werd tegengehouden toen hij een enkel- richtingstraat voor 10 m indraaide om iets in een etalage te gaan bekijken.
Na bevraging, bleek hij zijn verzekeringsbewijs niet bij te hebben (na controle bleek de verzekering wel in orde te zijn), en hing er geen geel plakkaatje meet achteraan op de brommer, er werd evenwel geen snelheidsmeting gedaan.
Resultaat: 249€ boete...

Is dit niet een beetje overdreven, m.a.w., ik lees in andere fora dat een taakstraf voor -18 jarigen meer voor de hand liggend is blijkbaar?

Mvg,
John

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 mar 2014 21:55

taakstraffen worden alleen opgelegd na een veroordeling door de politierechtbank, het geen nu ontvangen is, is een minnelijke schikking.

minnelijke schikking niet aanvaarden = u als ouder mag het samen met de zoon voor de politierechtbank komen uitleggen.

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 29 mar 2014 23:45

Van wie is de bromfiets?
Waarom moet er een snelheidsmeting gedaan worden?

Reclame

Apuke
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 30 mar 2014 08:16

De bromfiets is van mijn zoon, de snelheidsmeting is niet uitgevoerd om dat ze geen uitrusting bijhadden, maar had wss wel uitgevoerd geweest omwille van het ontbrekende gele plaatje...
Overigens bedankt voor de antwoorden tot nu toe...

Wuyts1991
Berichten: 399

#5 , 30 mar 2014 11:39

- Een snelheidsmeting is niet verplicht als u dat bedoeld.

- De maximum snelheid kunnen de verbalisanten aflezen op het gelijkvormigheidsattest.

- Wanneer hierop de maximumsnelheid van 25km/u staat, moet het gele plaatje erop hangen. Snelheidsmeting ivm het gele plaatje is irrelevant.
Als de maximumsnelheid op het gelijkvormigheidsattest 25km/u is en in werkelijkheid rijdt de bromfiets 100km/u, dan nog moet het gele plaatje eraan hangen aangezien dit ongeacht de snelheid een bromfiets A-klasse blijft.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 30 mar 2014 11:51

Mijn 17 jarige zoon (16 op het moment van de feiten), werd tegengehouden toen hij een enkel- richtingstraat voor 10 m indraaide om iets in een etalage te gaan bekijken.
Is dit niet een beetje overdreven....

Mvg,
John
Het negeren van het bord C1 is, wegens de gevaarzetting, een zware overtreding van de derde graad. Noch de 10 meter afstand, noch het bekijken van een etalage verandert hier iets aan.

A. BOETETARIEVEN (exclusief snelheidsovertredingen)
Aard overtreding : derde graad Onmiddellijke inning € 165 Minnelijke schikking € 175 Rechtbank € 180 tot € 3000 Verval recht tot sturen Facultatief

(rechtbank : niet vergeten : maal 6)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Apuke
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 31 mar 2014 07:40

Bedankt aan allen voor de onderbouwde antwoorden!

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 31 mar 2014 12:38

U bent dus geen eigenaar van de bromfiets?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 01 apr 2014 15:13

Mijn 17 jarige zoon (16 op het moment van de feiten), werd tegengehouden toen hij een enkel- richtingstraat voor 10 m indraaide om iets in een etalage te gaan bekijken.
Dure windowshopping ...
De overtreding is begaan zodra men de C1 Afbeelding voorbij rijdt.
, en hing er geen geel plakkaatje meet achteraan op de brommer, er werd evenwel geen snelheidsmeting gedaan.
Resultaat: 249€ boete...
Klasse A bromfiets dus, tot 25 km/u :?:

Verwijderen geel plakaatje is een klassieke inbreuk om de snelheidscategorie van de bromfiets klasse A te maskeren.
Zodat niet meteen opvalt dat niet sneller dan 25 km/u mag ...

Ik vermoed dat u blij mag zijn dat ze geen rollen bij hadden :?:


Het gele plakaatje kan leiden tot volgende straf :

Artikel 4

§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


Franken worden euro, en de bedragen moeten maal 6 gedaan worden (opdeciemen).


84 euro is dan niet overdreven ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”