1) Ik kwam uit de Koningsstraat gereden en vlak over de straat was een parkeerplek vrij. Ik ben dus de Keizerstraat niet eens ingereden, maar ben dus recht in de parkeerplaats ingereden. Vanuit deze straat zag ik de 2 borden dan ook niet staan. Er stonden ook nog andere auto's geparkeerd
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/103-art5" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Mag zo'n bord eigenlijk wel op het voetpad geplaatst worden?
Ja, is de standaard plaats.
Ook staat er in de wet dat de borden reflecterend moeten zijn of er lichten moeten aanhangen
Inwendig verlicht, ofwel retro-reflecterend.
(Tip van de firma : (invul)flits opzetten als je verkeersborden fotografeert, dan is dat meteen duidelijk
)
3) Het eerste bord was ongeveer 5m voor het kruispunt geplaatst, het tweede (einde) bord pas 30m na het kruispunt. Als je dus vanuit de Keizerstraat komt gereden zie je de borden ten eerste al helemaal niet staan als je parkeert waar ik geparkeerd stond.
Mooi zo.
Na een kruispunt moet de parkeerreglementering herhaald worden, en dat is niet gebeurd volgens de foto's.
4) Is het niet zo dat zo'n bord E3 geldt tot het volgende kruispunt?
Tot in de wegcode is te lezen als "tot en met"
Ik stond dus effectief geparkeerd op het kruispunt. Ik ga dan toch niet heel de straat aflopen om te kijken er ergens tijdelijke parkeerverbodsborden staan? Moet er dan geen herhalingsbord geplaatst worden op het kruispunt?
Da's weer minder goed ...
Bij nader inzien kan je daar OP het kruispunt parkeren en toch al voorbij de poort staan.
Wat mij betreft is het verboden om in dergelijke gevallen OP het KP te parkeren - maar die interpretatie wordt niet door iedereen gevolgd.
5) Er staat in de wegcode dat het bord E3 met onderbord zwarte pijl enkel geldt over een afstand van 30m.
nope
Geldt tot een kruispunt, tot parkeerbord E3 met pijl naar beneden "einde reglementering", of begin andere parkeerreglementering (met borden).
Vanaf reglementering over 300m moeten de borden herhaald worden.
(2° Het wit bord met zwarte pijl, dat een reglementering over een korte afstand aanduidt, mag slechts worden gebruikt indien deze afstand niet meer bedraagt dan 30 meter)
Dat gaat enkel over de witte onderborden met pijl waar de afstand op vermeld staat
6) Moet de politie mij ook niet eerst proberen te contacteren vooraleer ze zomaar mijn auto wegslepen?
Neen.
Ik heb veel foto's getrokken om aan te tonen dat ik de borden echt niet gezien kon hebben en ben van plan om protest aan te tekenen. Ik heb ook de takelkosten niet betaald (weet niet of hier dan achteraf nog andere kosten bijkomen?). Ik weet niet in hoeverre ik hier in mijn gelijk ben, maar ga toch een poging wagen.
Je was blijkbaar niet alleen
Hierbij enkele foto's. Ik stond dus geparkeerd op de plaats van de camion, vlak voor poort.
Voorbij de poort mag ik hopen ... of bedoel je de tweede poort verder naar rechts de straat in ?
Inbreuken begaan bij de plaatsing van deze tijdelijke E3 :
- Opschriften op het onderbord zijn niet conform naar afmetingen en vorm
11.1. Verkeersbord E1. Parkeerverbod.
Verkeersbord E3. Stilstaan en parkeren verboden.
1° In beginsel moet het verbod dat door deze verkeersborden wordt opgelegd blijvend zijn.
Uitzonderlijk mag een onderbord van het type V van bijlage 2 tot dit besluit aanduiden :
link naar dat onderbord :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... bijlage2#5" onclick="window.open(this.href);return false;
- staanders zijn niet oranje, en de achterkant al evenmin vermoed ik, waardoor ze uiteraard ook minder opvallen :
11.4. Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de verkeersborden E1 tot E9h
11.4.1.
1° De staanders of steunen en zoveel mogelijk, de achterkant van deze verkeersborden hebben een oranje kleur.
Deze verplichting bestaat precies om bestuurders te laten zien dat er een parkeerreglementering bestaat bij bvb keren in een straat en dan parkeren.
Je kan dan aan de oranje achterkant of paal zien dat er een parkeerreglementering aangebracht is, en gaan kijken wat die inhoudt ...
PS :
Merk bovendien op dat nog de bestelwagen, noch de vrachtwagen er mogen stilstaan of parkeren.
De wegcode voorziet geen papieren "toelatingen" om er toch te staan in afwijking van het verbod, al worden die vaak uitgedeeld door de wegbeheerder / stad.
Argumenten als zou de wegcode plaatselijk opgeschort zijn bij inname openbare weg / omdat dit deel hierdoor onttrokken zou zijn aan de openbare weg, zijn ook fantastisch : als men die argumentatie volgt, gelden de parkeerborden er per definitie niet eens ...