boete wegens parkeren of fietsstaanplaats.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

boete wegens parkeren of fietsstaanplaats.

#1 , 28 mar 2014 12:43

Deze voormiddag heb ik een parkeerboete tussen mijn ruitewisser gevonden.
Ik wilde parkeren op een klein marktpleintje. 't is niet de eerste keer dat ik daar parkeer. De rijbanen bestaan uit grijze betonstraatstenen, de parkeerplaatsen uit donkere (bijna zwarte) betonstraatstenen en de belijning bestaat uit witte betonstraatstenen.
Ik parkeerde me in de hoek van deze parking op een "grote" plaats. Deze plaats was dubbel zo breed als de andere (dus geen witte scheidingslijn tussen 2 vakken). Tegen de kant stond ook nog een soort van ijzeren spiraal met een lengte van bijna dit grote vak en iets van een halve meter hoog. Ik zat er bijna tegen met de neus van mijn auto maar ik kon nog binnen het parkeervak staan. Ik dacht nog wat voor lelijk kunstwerk staat hier.

Toen ik een goed uur later terugkwam zat er parkeerboete tussen mijn ruitenwisser. Ik stond blijkbaar op een plaats voor fietsers en die spiraal was dan een fietshek zeker. Maar er staat nergens een bord dat daar niet met de wagen mag geparkeerd worden noch dat deze zone enkel voor fietsers is. Het enige die eventueel kan aangeven dat deze plaats voor fietsers is, is die spiraal.

Ondertussen stond daar naast mij op dit grote vak nog iemand geparkeerd maar deze had geen boete gekregen. Maar deze was wel later toegekomen dan ik.

De vraag is nu, moest ik geweten hebben dat ik daar niet mag staan omwille van die spiraal of moet daar effectief nog een bord staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wuyts1991
Berichten: 399

#2 , 28 mar 2014 15:42

De ijzeren spiraal heeft geen enkele wettelijke betekenis, laat dat duidelijk zijn.

Heb je eventueel een adres zodat we de situatie op google maps kunnen bekijken of heb je fotomateriaal?
Misschien is er een andere signalisatie die jij over het hoofd ziet. Wat staat er op het parkeerbonnetje als overtreding ?
Is het een parkeerboete uitgeschreven door een politieagent of door een andere ambtenaar?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2014 16:47

Het "brede" vak waarin u stond was wel, net als alle andere parkeerplaatsen, afgeboord met de witte klinkers? Ik vrees toch dat u ergens signalisatie over het hoofd gezien hebt. Een link naar google maps / streetview, zou idd handig zijn om eens te kijken.

P.S. De spiraalvormige fietsenrekken zie je wel héél regelmatig, hoor. Een merde om daar je fiets in te zetten, gezien je wiel er altijd een beetje schuin in moet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#4 , 31 mar 2014 12:31

Ik denk me te herinneren dat het brede vak waar ik stond ook is afgeboord met witte klinkers.
Ik ben er niet meer gepasseerd om dit te controleren.

Ik weet niet of ik hier iets uit google maps kan linken of plaatsen.
https://maps.google.be/maps?q=gullegem& ... .1,,0,3.49

Maar dit is de plaat om te zoek op google maps
* Gullegem
* kruispunt van de Peperstraat en de Poststraat.
In de Peperstraat is hier een klein pleintje.
Er zijn een 3-tal ingangen van dit pleintje waarbij 1 van de ingangen thv een verkeersdrempel ligt. In het verlengde hiervan in de uiterste hoek is de bewuste brede plaats. Het fietsenrek kan je op google zien maar dit staat nu zeker veel dichter bij het voetpad. Ik kon er immers nog achter parkeren. (ernaast staat een bord voor een gehandicaptenzone).

Dit pleintje is blijkbaar wel heraangelegd want nu bestaat het overal uit klinkers (zwart, grijs en wit). Ook het middenterras staat daar niet. Het voetpad en de boompjes zijn wel gebleven lijkt me.

Wuyts1991
Berichten: 399

#5 , 31 mar 2014 13:10

Voor zover ik kan zien mag u daar gewoon staan.
Ik ben benieuwd naar de inbreuk die men erop gaat plakken.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#6 , 31 mar 2014 13:20

Voor zover ik kan zien mag u daar gewoon staan.
Ik ben benieuwd naar de inbreuk die men erop gaat plakken.
Ik heb het blaadje hier nu niet bij me maar het is manueel ingevuld (op voorgedrukt formuliertje) en er staat iets van parkeren op fietsstaanplaats.

(Ik ga ervan uit dat ik nog de boete per post zal krijgen)

Wuyts1991
Berichten: 399

#7 , 31 mar 2014 13:34

Klopt, de vaststeller kan hierop schrijven wat hij wil.
Maar wanneer hij een proces-verbaal wil opstellen zal hij hiervoor toch een wettelijke basis moeten vinden.

Ben benieuwd dewelke hij hiervoor zal nemen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 mar 2014 13:55

Als die witte "T"'s, waarmee de parkeerplaatsen afgebakend staan, ook voor dat fietsenrek staat, dan zijn dit parkeerplaatsen als een ander. Het feit dat er "toevallig"" een fietsenrek staat, betekent niet automatisch dat de wegmarkering en borden plots niet meer van tel zijn. (Ik zie geen bord staan dat een fietsstaanplaats aangeeft)

Op google maps zie ik wel enkel geschilderde plaatsen, geen witte klinkers. We spreken dus idd over een verouderde situatie. Maar in de redenering erachter blijft gelijk: als voor het fietsenrek witte vakken geschilderd zijn, zijn dit parkeerplaatsen. Het fietsenrek is geen verkeersbord of wegsignalisatie en of dit er staat of niet, doet niets ter zake. Maar nogmaals aan de topic starter: wij bekijken hier een oude situatie. Als je de boete wil aanvechten, wees dan zeker dat je geen extra verkeersbord over het hoofd gezien hebt. Het volstaat dat er een blauw bord achter het fietsenrek staat dat staanplaats voor fietsers aangeeft, en je bent wel in fout...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 31 mar 2014 14:12

En wat met al de 'velo' standplaatsen in Antwerpen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 mar 2014 14:16

En wat met al de 'velo' standplaatsen in Antwerpen?
Heu... nooit van gehoord. Ik ben niet van Antwerpen. Als dit gewoon fietsstandplaatsen zijn, en de nodige verkeersborden staan erbij, mag je daar niet parkeren, zou ik zo denken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#11 , 31 mar 2014 14:32

Als die witte "T"'s, waarmee de parkeerplaatsen afgebakend staan, ook voor dat fietsenrek staat, dan zijn dit parkeerplaatsen als een ander. Het feit dat er "toevallig"" een fietsenrek staat, betekent niet automatisch dat de wegmarkering en borden plots niet meer van tel zijn. (Ik zie geen bord staan dat een fietsstaanplaats aangeeft)

Op google maps zie ik wel enkel geschilderde plaatsen, geen witte klinkers. We spreken dus idd over een verouderde situatie. Maar in de redenering erachter blijft gelijk: als voor het fietsenrek witte vakken geschilderd zijn, zijn dit parkeerplaatsen. Het fietsenrek is geen verkeersbord of wegsignalisatie en of dit er staat of niet, doet niets ter zake. Maar nogmaals aan de topic starter: wij bekijken hier een oude situatie. Als je de boete wil aanvechten, wees dan zeker dat je geen extra verkeersbord over het hoofd gezien hebt. Het volstaat dat er een blauw bord achter het fietsenrek staat dat staanplaats voor fietsers aangeeft, en je bent wel in fout...
Op google maps staat inderdaad nog de oude situatie.
De witte geschilderde lijnen zijn nu witte betonklinkers. Maar verder is er niks aan veranderd.
Ik heb nog eens gevraagd aan mijn tante die daar woont (en waar ik toen op bezoek was) of daar nog borden staan thv die fietsenplaats. Ze vertelde dat het enige bord die er staat, het bord voor de gehandicaptenzone is.
Ze wist ook te vertellen (maar helemaal zeker was ze het niet) dat het vroeger allemaal parkeerplaatsen waren en dat die spiraal er later bijgezet is. Bij de laatste werken zijn de spiralen blijven staat (welliswaar iets naar achter geschoven) maar is het vak ervoor een groot vak geworden. (witte betonklinkers voor het fietsvak aan te duiden?)

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 31 mar 2014 20:39

Hier net zo'n spiraal voorbijgereden en daar staat wel de nodige borden bij.
Vergeten te kijken of er ook een bord bij het 'velo' project staat. :lol:
PS dat zijn huurfietsen die nu op meer dan 50 plaatsen denk ik in Antwerpen staan en zeer veel gebruikt worden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 01 apr 2014 14:56

Ik weet niet of ik hier iets uit google maps kan linken of plaatsen.
https://maps.google.be/maps?q=gullegem& ... .1,,0,3.49
Waar die grijze bestelwagen staat, zijn gele onderbroken markeringen op de rand van de rijbaan aangebracht :arrow: parkeerverbod.

Maar deze situatie is dus gewijzigd en deze markering niet meer aanwezig / of naast de bewuste plaats ?
Het fietsenrek kan je op google zien maar dit staat nu zeker veel dichter bij het voetpad. Ik kon er immers nog achter parkeren.
Om te gelden als fietsparkeerplaats, moet ze ook zo gesignaleerd zijn ...

f) een onderbord van het model M.1. bedoeld in artikel 65.2. duidt de plaatsen aan waar fietsen mogen geplaatst worden.

Afbeelding
Afbeelding

of
Afbeelding

(ernaast staat een bord voor een gehandicaptenzone).
Hoe is dat precies gedaan ? (fotoke misschien ?)

Er is namelijk geen bord / geen echt geschikte manier om een enkele parkeerplaats aan te geven in deze gevallen.

De meeste wegbeheerders gaan de mist in door volgens de wegcode de GANSE parking voor te behouden voor gehandicapten.

Op de oude Streetview beelden is dat hier het geval zo te zien.
Plus nog een inbreuk tegen de plaatsingsvoorwaarden met twee blauwe onderborden onder de E9 , er is er maar 1 toegelaten.


Dat kan zich tegen u keren als u er een zaak van maakt.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#14 , 07 apr 2014 12:44

Bij de gehandicaptenparking staat gewoon een bord (zo'n blauw bord met een P) met een blauw onderbord met een rolstoel op. Of er ook iets op de grond geschilderd is weet ik niet meer.

Voor de fietsparkeerplaatsen staat er zeker geen bord.

Ik ben er vrijdag nog eens geweest, foto's genomen en daarmee naar de politie geweest met de mededeling dat daar nergens aangeduid staat dat dit voor fietsers is. De agent was een beetje op zijn tenen getrapt "je weet toch wel dat zo'n fietsenrek alleen voor fietsers is" waarbij ik dan melde dat dit nergens met een officieel bord aangegeven was.
Dan melde hij dat ik misschien niet volledig of niet mooi in mijn parkeervak stond wat al iets totaal anders is dan parkeren op een fietsstaanplaats. Uit de foto's die ik meehad blijkt dat ik duidelijk volledig in het vak kan.

Die agent zou het doorgeven aan de bevoegde agent of dienst.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 apr 2014 12:50

Feit dat de agent op zijn tenen getrapt was, is een mooi teken dat hij beseft dat er idd een bord ontbreekt. Je had perfect kunnen antwoorden "Sorry, maar ik heb nog nooit zo'n spiraal gezien, en er stond geen enkele fiets in, dus ik had echt niet door dat dit een fietsenrek was. Had er een bord bij gestaan, had ik dit wel geweten."

Da's zo'n beetje zeggen: "Ja, er staat inderdaad geen bord dat aangeeft dat je op een voorrangsweg rijdt, maar de baan is toch breed genoeg om dat te weten." Heu, neen, als er geen bord staat dat de voorrang regelt, is het voorrang van rechts. Punt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”