hinder voor ander verkeer waar de rijstrook minstens 10 m is

gertje123
Topic Starter
Berichten: 1

hinder voor ander verkeer waar de rijstrook minstens 10 m is

#1 , 24 mar 2014 14:09

Hallo,

Vandaag 24 maart heb ik een bekeuring in de bus gekregen vanwege fout parkeren op 9 maart.
Om de situatie te verduidelijken heb ik 3 foto's bijgevoegd.

In Antwerp Expo was er op die dag een beurs maar omdat ik mindervalide ben en niet ver kan stappen dachten we gebruik te maken van de mindervalide plaatsen voor de deur. Deze waren echter bezet. Daarom hadden we nog een parkeerplaatstje gevonden in een nabijgelegen straat. Onze auto stond geparkeerd waar op de foto's de marktwagen staat.
Wat de politie nu zegt is het volgende : ' voertuig stond geparkeerd verdeeld in rijstroken. Niet zien laden of lossen tijdens onze aanwezigheid. Voertuig vormde een hinder voor het verkeer'.
Met vrouw had me in mijn rolstoel naar de beurs gereden en was natuurlijk niet op 1-2-3 terug. De baan is op deze plaats minstens 10 meter breed; dus een hinder voor het verkeer waren we zeker niet. We stonden hier niet alleen; heel de straat stond vol met auto's en er stonden geen verbodsborden.

We vormden absoluut geen hinder voor ander verkeer; moeten we deze boete gewoon aanvaarden?


https://dl.dropboxusercontent.com/u/404 ... ding_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/404 ... ding_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/404 ... ding_3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt voor reacties,

Gert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 24 mar 2014 15:58

Technisch gezien is de boete correct, u stond geparkeerd op een straat verdeeld in rijstroken (hoewel ik niet het zie van deze markering, buiten het afdwingen van een parkeerverbod).

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 24 mar 2014 20:01

Niet evenwijdig met rand rijbaan.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 24 mar 2014 22:28

Niet evenwijdig met rand rijbaan.
Staat niet als vereiste in artikel 25.1, 9°:
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:
9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht.

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 24 mar 2014 23:44

Wel in art 23
Rechts en evenwijdig met de aslijn.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 25 mar 2014 07:24

Wel in art 23
Rechts en evenwijdig met de aslijn.
Nope, zo ver mogelijk van de aslijn, en evenwijdig met de randlijn, niet evenwijdig met de aslijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 26 mar 2014 15:12

Technisch is de omschrijving juist, inbreuk 25.1.9° , en met de opmerking erbij dat u een hinder voor het verkeer vormde, wat u lastig kan weerleggen, bent u gesjareld ...

Dit lijkt een ideale plek voor gemakkelijk te scoren pest-PVs.
Dat wil echter niet zeggen dat u er daarom makkelijk onderuit komt.
Ik zou er niet eens aan beginnen.


U zou een mail richting schepen mobiliteit A'pen kunnen sturen om hier uit veiligheidsoverwegingen de rand van de rijbaan en parkeerplaatsen te markeren ...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 26 mar 2014 16:08

.


U zou een mail richting schepen mobiliteit A'pen kunnen sturen om hier uit veiligheidsoverwegingen de rand van de rijbaan en parkeerplaatsen te markeren ...
Gelijktijdig vermelden dat u daar ging staan omdat alle plaatsen voor mindervaliden waren ingenomen, al of niet met geldige parkeerkaart.

Wuyts1991
Berichten: 399

#9 , 27 mar 2014 15:39

Ik ben van oordeel dat de bijgevoegde foto's een vertekend beeld geven.

Gertje123 geeft aan:' We stonden hier niet alleen; heel de straat stond vol met auto's en er stonden geen verbodsborden. '
Ik kan me zeker voorstellen dat wanneer u hier alleen staat, dat dit inderdaad niet voor hinder zorgt.
Een beurs als die in Antwerp Expo brengt ALTIJD parkeeroverlast mee. Op dergelijk plaatsen/tijdstippen wordt in de overlastzone's opgetreden met 0 tolerantie.

U kan dan nu wel foto's toevoegen waarop de situatie zeer rustig is, maar u kan uw inbreuk niet ontkennen.

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 27 mar 2014 16:14

:lol: 23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;

2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;

3° in één enkele file.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”