vervallen keuringsbewijs

cfbarca
Topic Starter
Berichten: 11

vervallen keuringsbewijs

#1 , 23 mar 2014 11:38

beste
vrijdag zat er een boete in de brievenbus voor te hoge snelheid 7km/h te snel
hierbij stond ook dat mijn keuringsbewijs vervallen is.

Ik verschrok hiervan en bij nakijken rij ik al bijna 10 maanden niet gekeurd rond
ik ben dit volledig uit het oog verloren en ga dit maandag direct in orde brengen.

waar kan ik me aan gaan verwachten voor dit, is mijn fout natuurlijk maar waarom worden
hiervoor geen herinneringen gestuurd.
ik ben dit gewoon vergeten, weet dat mijn auto in orde gaat zijn, ga altijd tijdig naar garage enzo

Wat nu? ik heb al gelezen van hoge boetes zelf gevangenisstraf!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 23 mar 2014 12:27

beste
vrijdag zat er een boete in de brievenbus voor te hoge snelheid 7km/h te snel
Voor 7 km/u te snel: wellicht een OI van 50 euro.
hierbij stond ook dat mijn keuringsbewijs vervallen is.
Als je gedagvaard wordt, riskeer je dit voor de rechter:

Wet 21/06/1985

Artikel 4


§1 Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien euro tot tienduizend euro of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.

De bepalingen van hoofdstuk VII van het eerste boek, alsmede artikel 85 van het Strafwetboek zijn mede van toepassing op die overtredingen.

In geval van herhaling binnen twee jaar na een in kracht van gewijsde gegane veroordeling wegens dezelfde overtreding, mag de straf niet minder zijn dan het dubbel van de straf die vroeger wegens dezelfde overtreding is uitgesproken. De politierechtbanken nemen kennis van die overtredingen.


* Bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen).
* Een gedeelte kan voorwaardelijk worden uitgesproken.
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.
* Daarbovenop gerechtskosten.
Ik verschrok hiervan en bij nakijken rij ik al bijna 10 maanden niet gekeurd rond
ik ben dit volledig uit het oog verloren en ga dit maandag direct in orde brengen.
Ik zou als ik jou was, alvast die 50 euro betalen, en inderdaad ASAP ervoor zorgen dat je wagen technisch gekeurd is.

Want behalve de vervolging, is er ook nog het Koninklijk Besluit van 14 DECEMBER 1992. betreffende de modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
[BS 03.02.1992]

3° De maatschappij heeft een recht van verhaal op de verzekeringnemer en, indien daartoe grond bestaat, op de verzekerde die niet de verzekeringnemer is :

c) wanneer het omschreven rijtuig dat onderworpen is aan de Belgische reglementering op de technische controle, op het ogenblik van het schadegeval niet of niet meer voorzien is van een geldig keuringsbewijs, behalve als het schadegeval zich voordoet tijdens het normale traject naar de keuring of wanneer men in geval van afgifte van een bewijs met de vermelding "verboden tot het verkeer" zich van het keuringsstation naar zijn woonplaats en/of naar de hersteller begeeft en na herstelling naar het keuringsstation rijdt.

Het recht van verhaal wordt echter niet uitgeoefend indien de verzekerde aantoont dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen de staat van het rijtuig en het schadegeval;


Bij een eventueel ongeval, kan 't dus best zijn dat je hangt ....
Waarom worden hiervoor geen herinneringen gestuurd.
Men is niet verplicht je herinneringen te sturen. U moet dat zelf in de gaten houden.
ik ben dit gewoon vergeten, weet dat mijn auto in orde gaat zijn, ga altijd tijdig naar garage enzo
Nu vooral: naar de keuring met je wagen ! :wink:
Laatst gewijzigd door lohabra op 23 mar 2014 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

cfbarca
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 23 mar 2014 12:36

Een ongeval heb ik niet gehad.

ik ben het gewoon vergeten om naar de keuring te gaan mede omdat ik ook geen kaart heb ontvangen

weet je welke straf het ongeveer gaat zijn?

Reclame

cfbarca
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 23 mar 2014 12:41

Is er nog iets dat ik kan doen?

ga morgenvroeg direct naar de keuring en stuur een kopie mee in de vragenbrief, kan ik nog wat doen?

heb er echt wel bang voor als ik dat zo lees

tira00
Berichten: 929

#5 , 23 mar 2014 13:27

Ik denk dat iedereen rekent op een herinnering voor de keuring.
Wist zelf niet dat we verplicht zijn om dat zelf in 't oog te houden.

cfbarca
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 23 mar 2014 13:31

ik hoop dat ze daar wat rekening mee houden als ik naar de rechtbank moet
zou al blij zijn als dat niet nodig zou zijn.
je krijgt van alles brieven of telefoon maar van dit dan niet.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 23 mar 2014 13:41

Staat nochtans in grote letters en cijfers OP het keuringsbewijs tot wanneer het geldig is.
U kan u trouwens ook VOOR die datum steeds aanbieden.
Ben vorige week net geweest want medio april ( laatste data zal het niet gaan voor mij).

U zal niet alleen voor snelheid maar mogelijk ook voor keuring een boete ontvangen EN een iets hoger bedrag bij de keuring zelf wegens te laat aanbieden.

cfbarca
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 23 mar 2014 13:48

Dat weet ik dat het erop staat maar dat papier krijg je op de keuring en dan gaat het in de map met autopapier in het dashbord
en daar kom ik de rest van het jaar eigenlijk niet in.
ik weet wel dat dit mijn eigen fout is.
Als men voor alles een papier stuurt kan men dit voor zo iets ook wel doen, mensen hebben het al druk genoeg met alles bij te houden

dat ik een boete hiervoor ga krijgen vind ik zeker terecht, maar ik las over die zeer hoge boetes en zelfs celstraf dat liaat me schrikken
weet u misschien meer over de boete of dergelijke?

chantika
Berichten: 961

#9 , 23 mar 2014 14:25

Laat eens weten voor hoelang u keuring van volgende week geldig is. Ik heb zo een vermoeden dat het maar voor goed 2 maand zal zijn.

desertrose
Berichten: 120

#10 , 23 mar 2014 14:39

Laat eens weten voor hoelang u keuring van volgende week geldig is. Ik heb zo een vermoeden dat het maar voor goed 2 maand zal zijn.
Idd zal maar voor 2 maanden zijn.
Wij hebben vorig jaar te laat laten keuren, enkel een boete t betaald van rond de 20 euro.

cfbarca
Topic Starter
Berichten: 11

#11 , 23 mar 2014 14:56

ja de boete op de keuring valt wel mee, maar die voor de politie zou ik wel graag ongeveer weten

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 23 mar 2014 15:53

Onmiddellijk na uw keuring datum volgende keuring al inschrijven in uw agenda, zodat je het niet meer zal vergeten als je geen uitnodiging zou ontvangen.
Op PC of laptop neemt dit nog geen minuutje in beslag. Ik weet dat ik telkenmale de 2de helft van april op controle moet met de wagen. Begin april 2015 staat bij mij al genoteerd in de agenda. Tegen dan zou ik mijn uitnodiging al moeten ontvangen hebben, en kan ik het gewoon wissen

tira00
Berichten: 929

#13 , 23 mar 2014 16:12

Waarom sturen ze dan eigenlijk nog herinneringen op?
Is toch een besparing voor hun als ze het helemaal niet meer zouden doen.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 23 mar 2014 16:33

WAT GEBEURT ER ALS IK MIJN VOERTUIG TE LAAT AANBIED TER KEURING?
Overeenkomstig art. 23 undecies 4° van het Koninklijk Besluit van 15 september 1968 dient een toeslag (zie tabel) te worden aangerekend wanneer een voertuig na de vervaldatum van het keuringsbewijs voor keuring wordt aangeboden. De referentiedatum op het keuringsbewijs blijft behouden.

€ 7,60 tijdens de eerste maand
€ 10,90 tijdens de tweede en de derde maand
€ 16,40 tijdens de vierde, vijfde en zesde maand
€ 27,30 na meer dan 6 maanden

Een overzicht van mogelijke boetes bij het rijden zonder geldig keuringsbewijs vindt u op dit webadres : wegcode.be

en

De overtredingen op het KB van 15 maart 1968 worden gestraft met de bepalingen uit de Wet van 21 juni 1985, niet de Verkeerswet:
Art. 81: "Elke overtreding van dit algemeen reglement wordt bestraft met de straffen vastgelegd in de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen."

Art. 4 Wet 1985:
§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.

Frank te lezen als €
gerechtskosten € 50
slachtofferfonds € 150

Als u dus enkel een minnelijke schilling krijgt deze DIRECT betalen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#15 , 23 mar 2014 17:41

ik geloof het wel, had gehoopt dat iemand iets meer concreet kon zijn over de boete.
kan dus zijn dat ik zo maar een paar duizend euro boete ga krijgen??
Dat kan, maar uiteraard wordt je verleden mee gerekend. Is dit de eerste keer? Heb je een verleden van veelvuldige verkeersinbreuken,..

Wat ook heel belangrijk is en nog niemand heeft gevraagd.
Wat staat er juist in het proces verbaal? Is het artikel van de keuring weerhouden,
of staat er enkel in de vaststellingen ter info dat de keuring verlopen is?

Staat onderaan het pv een te betalen bedrag, of wordt het aan het parket overgemaakt?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”