PV te laat ontvangen

JantjeJoppie
Topic Starter
Berichten: 1

PV te laat ontvangen

#1 , 21 mar 2014 19:43

Hallo,

Vandaag heb ik een Pro Justitia in de bus gekregen.
Ik reed 90 waar ik 50 mocht in de bebouwde kom.
Die feiten dateren echter van 27 februari dit jaar.

Op de brief staat er:
'Een afschrift van onderhavig PV, met antwoordformulier werd verzonden aan de houder van de kentekenplaat op de datum van 10/03/2014.
Vijftien dagen na verzending van het afschrift wordt het dossier als volledig beschouwd en toegezonden aan het parket van .....'

Ik heb die brief dus vandaag (21/03/14) ontvangen terwijl er op het PV al verzenddatum 10/03/2014 staat.
Op de enveloppe is de postdatum 20/03/14 (gisteren dus).
Als ik bezwaar wil aanteken heb ik tijd tot 25 februari om om dit te doen.
Dwz: tijd tot maandag (24/03/14) om iets te verzenden. Dat zijn slechts 2 werkdagen en is volgens mij te weinig.

Wat zijn hier mijn rechten?

Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 mar 2014 20:15

Omslag met poststempel zeker bijhouden. Als je die overtreding werkelijk hebt gedaan, is bezwaar indienen nutteloos, en kan je gewoon de rekening afwachten.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 21 mar 2014 23:17

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 86&t=27973" onclick="window.open(this.href);return false;
zie mij antwoord aldaar.

website politie schrijft
Beschikt de politie over een wettelijke termijn om ons een boete op te sturen? Ik wacht al meer dan een maand op de boete…

Er bestaat wel een termijn voor de politiediensten (van 14 dagen) voor de politiediensten, maar deze termijn heeft geen gevolg inzake ongeldigheid van de boete.
Het PV heeft enkel een informatieve waarde, die een rechter kan gebruiken om zich een opinie te vormen.
Er zijn zaken bekend waar de rechter de deadline als onredelijk heeft beoordeeld. Maar in deze zaken ging het telkens over uitzonderlijk lange vertragingen. Veel omvangrijker dan een periode van één maand.
Het lijkt ons gewaagd om in bovengeschreven geval reeds te spreken over een onredelijke termijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 21 mar 2014 23:22

Dit zijn de gevolgen.
e toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 50
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 84


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):

Onmiddellijke inning

In principe wordt u gedagvaard en komt u dus niet in aanmerking
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Minnelijke schikking
In principe wordt u gedagvaard
zo niet bedraagt de minnelijke schikking 300€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)
Te vermenigvildigen met 6
rolrechten € 50
en € 150 slachtofferfonds.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 26 mar 2014 17:04

Het is helaas niet zo ongebruikelijk dat PVs blijven liggen tot lang na de op het PV vermelde verzendingsdatum ...
Evenzeer helaas werken de rechtbanken niet echt mee om deze praktijken te doen ophouden.

Hier maakt het niet zoveel uit.
Om bijzondere bewijswaarde te hebben, moet een PV normaal binnen de 14 dagen verzonden worden.
Dat is theoretisch gebeurd, al twijfel ik sterk of het echt op 10/3 verzonden is ...

Maar in dit geval gaat de bewijswaarde niet zozeer samenhangen met het PV, dan wel met de vaststelling door de flitsinstallatie .
Bovendien beslist de rechter toch zelf over de bewijswaarde van wat de rechtbank voorgelegd wordt, en daar gaat u hier niet onderuit komen omdat het PV wat is blijven liggen ...

rem
Berichten: 4

#6 , 15 feb 2016 01:11

Hallo,

ik heb een initiële PV ontvangen op datum van 03/02/2016 (postzegel van 08/02/2016) wegens te snel rijden. De feiten dateren van 09/09/2015 te Wallonië. Is dit nog rechtsgeldig? Het lijkt me zo lang geleden (5 maanden)....?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 15 feb 2016 09:59

Hallo,

ik heb een initiële PV ontvangen op datum van 03/02/2016 (postzegel van 08/02/2016) wegens te snel rijden. De feiten dateren van 09/09/2015 te Wallonië. Is dit nog rechtsgeldig? Het lijkt me zo lang geleden (5 maanden)....?
Zou jij best geen eigen topic beginnen in plaats van er één in te pikken van een ander lid?
Op welke vraag wordt nu geantwoord?

rem
Berichten: 4

#8 , 15 feb 2016 10:18

sorry, ben nieuw hier ;-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 feb 2016 10:25

Hallo,

ik heb een initiële PV ontvangen op datum van 03/02/2016 (postzegel van 08/02/2016) wegens te snel rijden. De feiten dateren van 09/09/2015 te Wallonië. Is dit nog rechtsgeldig? Het lijkt me zo lang geleden (5 maanden)....?
5 maand lang geleden? Betaal maar snel, want verjaringstermijn is één jaar. PV is dus ruim op tijd verstuurd ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”