tijdelijk parkeerverbod

frederikdb
Topic Starter
Berichten: 2

tijdelijk parkeerverbod

#1 , 21 mar 2014 13:25

Ik had een vraagje in verband met parkeerverboden die door aannemers zelf geplaatst worden.

Over mijn deur is een bouwwerf. Daarvoor heeft de aannemer van de bouwwerf zelfgeplaatste parkeerbordjes gezet voor een aantal maanden. Dit heeft in een drukke verstedelijkte omgeving natuurlijk nogal wat parkeerproblemen tot gevolg. Tot daar de normale gang van zaken.

Naar mijn bescheiden mening wordt er ook een te groot deel van de straat parkeervrij gemaakt. Frustrerend, maar ok...

Maar waar ik toch wel problemen mee heb is dat hij op deze bordjes geen uuraanduiding (bv van 06u00 tot 17u00) en ook geen uitzondering maakt voor weekenddagen, wanneer er toch niet gewerkt wordt op de werf. Waardoor de oprit en de doorgang voor vrachtwagens niet vrijgelaten hoeft te worden. Ik ben hierover al eens te raden geweest bij familie die bij de verkeerspolitie werkt. Hij beweert dat je geen gebruik mag maken van zulk parkeerverbod indien het niet nodig is (weekend, na de werkuren).

Zeker nu de werf een tijdje stil ligt (graafmachines zijn weg, is een tijdje gelden ook al voor 2 weken het geval geweest) is het enorm frustrerend dat je er niet mag staan. Buren zijn al gaan praten met de aannemer, maar die wilt zijn borden niet aanpassen omdat hij beweert dat de wagens niet tijdig weg zouden zijn op maandagmorgen als hij parkeerverbod zou opheffen tijdens het weekend.

Kan ik naar het plaatselijke politiekantoor stappen om dit aan te klagen of is de aannemer hier volledig in zijn recht?

De bordjes hebben ook een beperkte diameter. Volgens mij staat hierover ook iets in de wet.

Alvast bedankt voor jullie raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 21 mar 2014 13:32

Is daar een aanvraag gekend bij de politie dat is iets wat u zo wie zo kan navragen.
Op de koop toe moeten de werf en de strook parkeerverbod ook voldoen aan de wettelijke voorwaarden.
In een aantal gemeenten geeft men enkel toelating voor de werfzone zelf maar niet meer voor de privé wagens van personeel.
Tevens zijn de tarieven in dat geval sterk verhoogd.
Ik heb zelf weet dat een persoon zelf zo'n bordjes gewoon voor zijn huis plaatste... heeft uiteindelijk een serieuze rekening gehad van gemeente/politie.
(Gezien er een wagen geparkeerd stond zonder opgave van nplt was het zijn wagen die getakeld is geworden. Bordjes werden ook in beslag genomen)

frederikdb
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 21 mar 2014 13:39

Bedankt voor uw antwoord, het is een werf in opdracht van de lokale overheid, dus ik ga er wel van uit dat de aanvraag volledig in orde is.

Maar ik zit nog steeds met de vraag of er in de wetgeving iets staat over het correct gebruik van deze verkeersborden. Mag de aannemer de straat (zelfs met toestemming van de lokale politie) afsluiten voor een periode waarin er niet gewerkt wordt op de werf?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 21 mar 2014 13:55

In de toelating moet staan van wanneer tot wanneer ... uit ervaring weet ik dat
- aannemers zelfs bij opdracht overheid daar een loopje mee nemen
- zich evenmin aan de opgelegde beperkingen houden

dus niets weerhoud u eens navraag te doen bij de politie...meestal heeft de verkeerssectie de planning.

Het zal echt niet de eerste maal zijn dat een aannemer een loopje met de voorwaarden neemt.
Bij ons hebben ze ' smorgens de straat afgesloten borden geplaatst en de kasseien uitgebroken - toen ik met de wagen buiten moest was er een hoogteverschil van 20 cm.
Volgens aannemer waren wij verwittigd. Politie gebeld - bleek zelfs geen toelating te hebben ... firma heeft metalen platen moeten laten komen om ons uit de garage te laten komen en dan nog 20 meter platen leggen tot ik op de rijbaan kon.
Firma heeft na de werken de borden laten staan ... heb die laten ophalen door politie als ' achtergelaten op openbare weg'.
Daarna nog klacht ingediend gezien ze onze riolering naar de hoofdriolering hadden stuk gereden . Riolering staat nochtans aangegeven op speciaal plan ondergrond gezien in de straat kokers van een telefoonbedrijf liggen en mijn onze riolering specifiek heeft moeten omleggen. Aannemer zijn verhaal ...maar dat wisten we niet .... pakte geen verf want die plannen zijn openbaar en die had hij maar moeten inkijken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”