Bestuurder mijn wagen had geen rijbewijs

papie
Topic Starter
Berichten: 12

Bestuurder mijn wagen had geen rijbewijs

#1 , 20 mar 2014 13:32

Beste,
Enkele dagen geleden heb ik samen met een vriend een politiecontrole gekregen. Deze vriend bestuurde mijn wagen en ik was passagier, nu blijkt dat deze vriend geen rijbewijs heeft (waar ik niet van op de hoogte was). Vandaag kreeg ik een pro justitia in de bus hiervoor. Zal dit een hoge boete zijn voor mij?
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 mar 2014 15:45

Op het antwoordformulier vul je gewoon in wie de bestuurder was (naam en adres)

papie
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 20 mar 2014 15:55

En krijg ik dan ook nog een boete?

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 20 mar 2014 16:10

Mogelijk, u mag uw voertuig niet laten besturen door iemand zonder rijbewijs.

Wuyts1991
Berichten: 399

#5 , 20 mar 2014 16:29

Waarvoor kreeg u een proces-verbaal thuis?

Kreeg u het proces-verbaal voor rijden zonder rijbewijs, kreeg u het proces-verbaal voor het uitlenen van uw voertuig aan iemand zonder rijbewijs?

papie
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 20 mar 2014 16:34

Ik kreeg het pv voor het uitlenen van mijn voertuig aan iemand zonder rijbewijs

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mar 2014 16:46

Ik kreeg het pv voor het uitlenen van mijn voertuig aan iemand zonder rijbewijs
Heb je die persoon gevraagd of hij een rijbewijs had? Of heeft hij je voorgelogen dat hij er één had?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

papie
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 20 mar 2014 16:49

Heb hem inderdaad gevraagd of hij er een had, en hij bevestigde dit, ik weet dat hij al jaren met auto's rijdt ook, dus ik was stomverbaasd toen ik dit pv kreeg

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 mar 2014 17:08

Heb hem inderdaad gevraagd of hij er een had, en hij bevestigde dit.
In dit geval zou ik klacht indienen bij de politie (misbruik van vertrouwen?) tegen de bestuurder, vragen naar een afschrift van het PV hiervan, en dit bij het antwoordformulier van uw boete voegen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

papie
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 20 mar 2014 17:13

Ok, ik zal eens langs het politiekantoor gaan hiervoor,
Dank u voor de reacties

Angel87
Berichten: 84

#11 , 20 mar 2014 18:08

Misbruik van vertrouwen is de bedrieglijke verduistering of verspilling, ten nadele van een ander, van voorwerpen die men ontvangen had onder de verplichting van ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden.

Lijkt me in dit geval dus niet van toepassing...
Alis Volat Propriis

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 mar 2014 07:20

Misbruik van vertrouwen is de bedrieglijke verduistering of verspilling, ten nadele van een ander, van voorwerpen die men ontvangen had onder de verplichting van ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden.

Lijkt me in dit geval dus niet van toepassing...
Politie zal wel weten wat exact het misdrijf is. Maar de eigenaar van een wagen voorliegen een rijbewijs te hebben om er mee te mogen rijden, lijkt me strafbaar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 21 mar 2014 11:52

Hebt u aan uw vriend zijn rijbewijs GEVRAAGD en hebt u dat gezien?
Zoniet staat u zeer zwak.

lohabra
Berichten: 1015

#14 , 21 mar 2014 14:13

Het loutere gegeven dat men zijn auto uitleent aan iemand zonder rijbewijs, is op zich (nog) niet strafbaar. Men is slechts strafbaar indien men daar weet van heeft ....

Het zal er dus op aan komen, om de goedgelovigheid (naïviteit ?) van topicstarter aan te tonen. Kortom: aantonen dat topicstarter er geen weet van had dat de vriend geen rijbewijs had. Maar .... eenvoudig zal dat niet zijn. Oprecht of niet, maar "Ik wist dat écht niet", is een excuus dat rechters al wel vaker gehoord hebben.



Om je toch al een idee te geven van de mogelijke gevolgen:

Artikel 32

Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die
wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.

* bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen)
* een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* daarbovenop nog gerechtskosten
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

papie
Topic Starter
Berichten: 12

#15 , 23 mar 2014 22:38

Zou ik voor mijn verdediging beroep kunnen doen op mijn rechtsbijstandverzekering die bij mijn ba autoverzekering hoort?En moet ik nu al een advocaat raadplegen, of wachten tot ik een dagvaarding krijg?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”