Aanmaningskost parkeerretributie

SabbeRubbish
Topic Starter
Berichten: 8

Aanmaningskost parkeerretributie

#1 , 13 mar 2014 09:44

Eind 2013 parkeerschijf in Knokke-Heist vergeten zetten.
Retributie van € 20 onder de voorruit.
Gewacht op 1e herinnering (ervan uitgaande dat aan 1e ,2e, ... herinnering geen kosten verbonden mogen zijn).
1e herinnering gekregen met € 5 aanmaningskost. Ik heb de € 20 betaald, maar nu krijg ik alsnog een factuur voor de € 5 aanmaningskost. Bij aanspreken van het parkeerbedrijf krijg ik een foto opgestuurd van mijn wagen met het ticket onder de ruitenwisser.

Via via hoor je zo veel zeggen dat het niet wettig is om aanmaningskosten aan te rekenen.
Graag jullie geoefende mening hierover.
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#2 , 13 mar 2014 09:49

waarom ga je er vanuit dat de eerste herinnering geen kosten met zich meebrengt?
Als eens je energieleveranciers of telecomoperator te laat betaald? die rekenen ook direct kosten aan.
had je nu geen ticket gevonden onder je ruitenwisser, ... Maar je hebt GEWACHT op een herinnering. ik zou maar snel betalen voor er nog meer kosten bijkomen

SabbeRubbish
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 13 mar 2014 09:52

waarom ga je er vanuit dat de eerste herinnering geen kosten met zich meebrengt?
Als eens je energieleveranciers of telecomoperator te laat betaald? die rekenen ook direct kosten aan.
had je nu geen ticket gevonden onder je ruitenwisser, ... Maar je hebt GEWACHT op een herinnering. ik zou maar snel betalen voor er nog meer kosten bijkomen
Dat lijkt me ook de logica zelve, maar ik vraag me af waar het gerucht vandaan komt dat dat niet toegelaten zou zijn.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 13 mar 2014 09:58

Een extra postzegel en extra werk, waarom zouden die onkosten niet mogen worden doorgerekend aan de wanbetaler?

SabbeRubbish
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 13 mar 2014 10:20

Dat vraag ik me ook af. Waar halen mensen dat vandaan? Ik heb het bij een van hen even nagevraagd en kom hier op uit:
http://www.luuc.eu/artikelen/mag-je-adm ... aanmaning/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe geldig is dat artikel? :-)

giserke
Berichten: 2434

#6 , 13 mar 2014 10:28

Bij alle steden die ik ken, rekent men bij de eerste aanmaning geen kosten.
En dat lijkt me nogal logisch, want die PV kan inmiddels verdwenen zijn vanachter de voorruit.
Zeker als het regent en fel waait. Of een of andere grapjas die het leuk vind van die papiertjes te versteken op een andere wagen.

SabbeRubbish
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 13 mar 2014 10:34

Ok, maar hoe vecht ik dit aan om die € 5 aanmaningskost niet te moeten betalen? Ik begrijp niet dat ze zo veel moeite doen om € 5 terug te krijgen. Werklast alleen al kost je meer om dat gedaan te krijgen, maar goed.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 13 mar 2014 10:37

Ok, maar hoe vecht ik dit aan om die € 5 aanmaningskost niet te moeten betalen? Ik begrijp niet dat ze zo veel moeite doen om € 5 terug te krijgen. Werklast alleen al kost je meer om dat gedaan te krijgen, maar goed.
Principe uiteraard. Als ze het bij een iemand toelaten, moeten ze het bij iedereen toelaten. En ik zou die precies betalen, voor ze er nog eens 5 euro bovenop doen voor de - zoals je zelf zegt - extra werklast.

SabbeRubbish
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 13 mar 2014 10:48

Maar het gaat hier niet om "toelaten". Bij wet mag het blijkbaar niet. Ze zouden het dus bij niemand mogen aanrekenen.
Trouwens, die € 5 werd al doorgefactureerd aan het leasingbedrijf, dus extra kosten komen er niet meer bij, ik moet die € 5 zien te recupereren.

Lightning

#10 , 13 mar 2014 10:56

....Hoe geldig is dat artikel? :-)
Van een Nederlands incassobureau....

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 13 mar 2014 11:02

Maar het gaat hier niet om "toelaten". Bij wet mag het blijkbaar niet. Ze zouden het dus bij niemand mogen aanrekenen.
Trouwens, die € 5 werd al doorgefactureerd aan het leasingbedrijf, dus extra kosten komen er niet meer bij, ik moet die € 5 zien te recupereren.
Een Nederlands artikel is geen Belgische wettekst. Ik zou persoonlijk eerder de 5 euro betalen dan een zaak beginnen waarvan je niet eens zeker bent dat je gelijk hebt.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 13 mar 2014 11:57

Maar het gaat hier niet om "toelaten". Bij wet mag het blijkbaar niet. Ze zouden het dus bij niemand mogen aanrekenen.
Trouwens, die € 5 werd al doorgefactureerd aan het leasingbedrijf, dus extra kosten komen er niet meer bij, ik moet die € 5 zien te recupereren.
Een Nederlands artikel is geen Belgische wettekst. Ik zou persoonlijk eerder de 5 euro betalen dan een zaak beginnen waarvan je niet eens zeker bent dat je gelijk hebt.
En daar rekenen dergelijke bedrijven op.
Het is toch een klein bedrag, de betrokkene wat afdreigen, en ze gaan wel betalen. ;)

SabbeRubbish
Topic Starter
Berichten: 8

#13 , 13 mar 2014 12:01

Mixed signales here ... :)
Tenzij er geen reden is waarom dit niet wettelijk zou zijn zal ik dan ook maar betalen...
Niet meer wachten op aanmaningen is de boodschap??

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 mar 2014 12:05

In Nederland is de wet op de incasso totaal anders dan in Belgie, ook Nederlandse wetten zijn ook niet gelijk aan onze wetten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 13 mar 2014 18:20

Om te beginnen is het een parkeerretributie dus een reglement dat in de gemeente is goedgekeurd en onderhevig is aan het belastingreglement dat voor gemeenten geldt dus een wet.
Als het in orde is en niet geschorst door de hogere overheid is het reglement dus uitvoerbaar volgens de regels die daarin vermeld worden.
Als daar staat eerste aanmaning €5 dan is dat geldig ... bij niet betalen is dus het uiteindelijk bedrag van de retributie niet betaald en kan men verdere stappen zetten van dwangbevel tot dagvaarding voor rechtbank.

Misschien hier een nalezen of een bellen naar de dienst parkeerbeheer Knokke
http://www.parkeren.be/waar/knokke-heist" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”