Vraag i.v.m. pv verkeerd parkeren

Merl
Topic Starter
Berichten: 7

Vraag i.v.m. pv verkeerd parkeren

#1 , 10 mar 2014 16:55

Ik heb een vraag over een verkeersovertreding van mijn vriend. We hopen dat iemand ons wat duidelijkheid kan geven, zodat we weten wat we kunnen verwachten.

Ongeveer 10 dagen geleden stond onze auto op een plaats waar tijdelijke borden met parkeerverbod stonden omwille van een wielerwedstrijd. We hadden deze borden spijtig genoeg niet gezien.

De volgende morgen bleek de auto getakeld. We beseffen dat hij daar fout geparkeerd stond en snappen dat dit een boete en takelkosten tot gevolg heeft.

Gisteren ontvingen we een kopie van de PV. Hierin staat vermeld: "Alle pogingen om alsnog de eigenaar of bestuurder van het voertuig te contacteren en het voertuig te laten verplaatsen waren negatief".
Wij zijn echter op geen enkele manier gecontacteerd geweest. Anders hadden we de auto onmiddellijk verplaatst.

Nu vermelde ze dat het gaat om een overtreding van de 3e graad "krachtens artikel 3.2° van KB 30-09-2005: Art. 4.4.al.1.. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt."

Dit snappen we niet zo goed aangezien we nooit gecontacteerd zijn geweest en dus ook geen bevoegd persoon hebben gehoord of gezien.

Iemand die ons dit zou kunnen uitleggen?


Verder vermeld het PV: "Art. 5. De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht. Art. 70.2.1.1°. Verkeersborden voor parkeer- en stilstandverbod; Bord E1: parkeerverbod. Een opschrift mag de periode aanduiden tijdens dewelke het verbod geldt."

Dat laatste snappen we zeker. Geldt laatste ook voor een overtreding van de derde graad? Of is het enkel het eerste artikel dat ze aanhalen dat zorgt voor deze hoge graad van overtreding?


Alvast heel erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wuyts1991
Berichten: 399

#2 , 10 mar 2014 17:13

Beste,

In dit geval heeft u alle recht om deze boete te betwisten.

Naar gelang de omvang van de inbreuk heeft elke inbreuk zijn eigen zwaartewijzer waaraan het bedrag gekoppeld wordt.

Laten we alles apart nemen:

- De overtreding van de 3de graad levert u een boete op van 165,- euro.

Deze inbreuk kan enkel weerhouden worden wanneer men u gecontacteerd heeft en u gevraagd werd uw voertuig te verplaatsen.
Wanneer u hierna weigert uw voertuig te verplaatsen kan dit artikel weerhouden worden.

Aangezien men u niet gecontacteerd heeft (wat overigens niet verplicht is) kan men u geen bevel gegeven hebben. Dit punt is dus zeker betwistbaar.

- De overtreding van de 1ste graad (de eigenlijke parkeerovertreding) levert u een boete op van 55,- euro.
Hiervoor zou ik graag duidelijk weten welk bord u ter plaatse hebt zien staan. Een bord met een rood kruis, of met 1 enkele diagonale lijn (E1 of E3 bord)?

In het proces verbaal weerhoud men het bord E1, wat u wel toestaat stil te staan, laden en lossen,... in verschillende politiezones mag hier niet op getakeld worden aangezien hier misverstanden kunnen ontstaan. Voertuig wordt getakeld wanneer men aan het laden en lossen is etc..


Edit: Heeft u de takelkosten reeds betaald?
Laatst gewijzigd door Wuyts1991 op 10 mar 2014 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 10 mar 2014 18:17

"Alle pogingen om alsnog de eigenaar of bestuurder van het voertuig te contacteren en het voertuig te laten verplaatsen waren negatief"

Dit kan bv. ook zijn eens met de sirene's loeien, gaan horen in de omgeving of iemand de auto kent, nummerplaat afgeroepen via de koersdirectie. Het feit dat men u niet heeft kunnen bereiken, mag niet gelijk gesteld worden met het niet opvolgen van de bevelen.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 mar 2014 20:10

Woon jij in de buurt van de overtreding? Of was je daar toevallig ergens op bezoek?
Gewoonlijk wordt je gebeld als je over een vaste lijn beschikt. GSM nummers staan jammer genoeg niet altijd in het telefoonboek, zodat ze u niet via GSM konden bereiken. Als je in de buurt woont komt men wel eens aanbellen.

Merl
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 10 mar 2014 21:30

Eerst en vooral heel erg bedankt voor de snelle reacties.

@ Wuyts1991: We durven niet te zeggen of het 1 enkele lijn of een kruis was. We waren op dat moment beiden iets te hard geschrokken. Het gaat over de stad Gent. De takelkosten hebben we nog niet betaald. Aan het pv is een formulier bevestigd waarop staat dat de takelkosten 240 euro bedragen, maar we hebben nog geen rekening ontvangen (en dus ook nog niets betaald).

We hebben van de politie een antwoordformulier ontvangen met oa. de vraag of we erkennen de inbreuk begaan te hebben,... Dit hebben we hebben we nog niet teruggestuurd.

@LeenW: Als ik u goed begrijp, moeten ze ons niet bellen. Maar klopt het wel niet dat ze zeggen dat we een bevel van een bevoegd persoon hebben genegeerd.

@mava105: Mijn vriend woont als student op een studio daar achter de hoek. In het verleden heeft de politie al eens op de vaste lijn van zijn thuistelefoon (bij zijn mama) gebeld. Dit is nu echter niet gebeurd.


Wij dachten om morgen de politie te contacteren hierover (vandaag was de dienst boetes niet meer bereikbaar). Heeft dit enige kans van slagen of is dit zinloos?
Een familielid raadde ons aan om ons misschien tot de rechtsbijstand van de autoverzekering te wenden. Zou dit een optie zijn?

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 10 mar 2014 21:49

- Ga langs het betreffende politiekantoor en vraag naar de verbalisant. Misschien kan hij verduidelijking geven over het hoe en het waarom hij die inbreuk weerhouden heeft.
- Vul het antwoordformulier naar behoren in. Tip, maak er een deftige begeleidende brief bij. Dit komt altijd beter over.
- Vermeld erin dat u erkent de inbreuk gedaan te hebben, maar dat u van de verbalisant geen bevel kreeg aangezien er geen contact is geweest tussen u en de verbalisant.

- Staat ergens in de tekst met de vaststellingen dat de verbalisant u bevolen heeft uw voertuig te verplaatsen oid?

Merl
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 11 mar 2014 07:50

@ Wuyts1991: Er staat nergens in de tekst met vaststellingen dat de verbalisant bevolen heeft het voertuig te verplaatsen. Enkel de zin die ik in mijn eerste bericht geciteerd heb over de poging tot contacteren.


Zonet de politie gebeld (aangezien we ook niet weten bij welk wijkkantoor we zouden moeten zijn).

Ze hebben me doorverbonden met de dienst boetes. Daar hebben ze me gezegd: 'ze zullen u hebben proberen contacteren'.
Op mijn vraag waarom artikel 4.4.al.1., kreeg ik als antwoord: 'de situatie zal wel zo zijn geweest anders stond het er niet op'.

Ik heb gevraagd of ze me wouden doorverbinden met de verbalisant, maar kreeg als antwoord dat deze er wel niet zou zijn, anders was ik in eerste instantie al wel doorverbonden (op het algemeen nummer werd me wel geen pv nr. gevraagd, dus wisten ze nog niet over welke verbalisant het ging).

Er werd me nog verteld dat de rekening van de takelkosten toch pas binnen 2-3 maanden komt (ik betwist het verkeerd parkeren zeker niet en het gaat er niet om dat we de takelkosten niet willen betalen) en dat ik anders maar verweer moet aantekenen.

Wat nu? We betwisten zeker het verkeerd parkeren niet en willen de boete daarvoor ook zeker betalen.
Vullen we gewoon het antwoordformulier in met een begeleidende brief op hoop van zegen?

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 11 mar 2014 09:00

Ik zou inderdaad het foutparkeren en takelen aanvaarden, en niet akkoord aantekenen voor de "weigering". Ik zou ook blijven navragen wat er volgens de verbalisant concreet gebeurd is.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 11 mar 2014 09:32

Je hebt naar de politie gebeld, voor uitleg over de eerste overtreding.
Dit zou ik dus niet gedaan hebben, want nu zijn ze op de hoogte dat je door hebt dat er iets niet snor zit, en hebben ze alle tijd om zich in 'veiligheid' te stellen.

In Gent zit een goeie advocaat in de wetswinkel (aan het Rabot). Dit kost amper 15€.
Je had beter eerst grondige info genomen, over de te ondernemen strategie.

Wuyts1991
Berichten: 399

#10 , 11 mar 2014 11:12

@Giserke, daar ben ik het niet mee eens.

In de tekst vaststellingen staat : "Alle pogingen om alsnog de eigenaar of bestuurder van het voertuig te contacteren en het voertuig te laten verplaatsen waren negatief".

Als alle pogingen negatief zijn om de eigenaar te contacteren, dan zegt de verbalisant zélf dat hij geen bevel heeft kunnen geven.
De verbalisant heeft zichzelf in deze 'schaakmat' gezet.

Merl
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 11 mar 2014 13:24

Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties.

Hoe doen we het nu best concreet?
- We vullen het antwoordformulier naar behoren in (dit moest binnen de 8 dagen). We erkennen het fout parkeren, maar niet het "weigeren".
Doen we dit zelf of raadplegen we hiervoor best de wetswinkel zoals iemand aanraadde?

Zijn er risico's aan het niet akkoord aantekenen voor de "weigering". Dat het voorkomt voor de rechtbank en we mogelijk nog meer moeten betalen?
In dat geval betalen we natuurlijk liever een minnelijke schikking (op het pv is nog geen bedrag vermeld, behalve voor de takelkosten). Het voelt alleen niet oké om te betalen voor iets dat we niet gedaan hebben.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”