draaien of keren op prive oprit aan woning

wientje
Topic Starter
Berichten: 11

draaien of keren op prive oprit aan woning

#1 , 26 feb 2014 08:28

Beste,

Onze buren draaien altijd met volle geweld ( zonder afremmen) op onze oprit met als gevolg dat er al enkele stukken uit onze dals zijn.

Hij zegt dat hij dat mag doen en zo altijd zal verder blijven draaien.

Het betreft wel een sociale huurwoning met oprit en garage.

De bouwmaatschappij heeft hem daarover ook aangesproken maar hij blijft erbij dat hij dat mag doen.

Mag hij dat doen zonder onze toestemming? bestaat er ergens een wettekst hierover?

Mvg,

Dorine
Laatst gewijzigd door wientje op 26 feb 2014 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 26 feb 2014 08:50

Dat is toegelaten, tenzij u een verbodsbord plaatst of een ketting hangt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 26 feb 2014 09:00

Hij mag dit doen, maar schade hierdoor veroorzaakt (als u dat kan bewijzen) moet hij wel vergoeden.

Reclame

Wuyts1991
Berichten: 399

#4 , 26 feb 2014 10:42

Zoiets is toch gemakkelijk opgelost door een ketting te hangen of iets op je oprit te zetten dat de weg blokkeert.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 26 feb 2014 11:36

Sinds wanneer is het toegelaten om met je auto op andermans oprit te rijden zonder diens toelating ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

wientje
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 26 feb 2014 11:58

@ LOHABRA

Ik vind dat ook....
Ik stond juist buiten op de oprit, buren komen aangereden en draaide op tot bijna tegen mijn benen en allebei stonden ze te lachen....heel erg dat we geen baas meer zijn van ons eigen oprit ...ook al huren we , ik vind dat niet kunnen .

Het is een doodlopende straat met paar meters verder een verbreding om te draaien.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 27 feb 2014 19:10

Bord plaatsen: verboden toegang private weg
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 28 feb 2014 15:16

aangezien men toch geen juridisch advies geeft, zal ik er ook een tip geven : kraaiepootje leggen en het zal rap gedaan zijn
Moedwillig beschadigen van andermans eigendom? Zal inderdaad rap gedaan zijn. Voor de dader.
Juridisch is het antwoord gegeven : het mag, tenzij er een bord staat of er een ketting hangt. Aanzetten tot strafbare feiten is geen juridisch advies maar een stommiteit.
Laatst gewijzigd door Oude Belg op 28 feb 2014 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#9 , 28 feb 2014 15:17

Eigen auto op de oprit zetten?
Of op de oprit een plantenbak zetten?

LeenW
Berichten: 12811

#10 , 28 feb 2014 15:53

aangezien men toch geen juridisch advies geeft, zal ik er ook een tip geven : kraaiepootje leggen en het zal rap gedaan zijn
Moedwillig beschadigen van andermans eigendom? Zal inderdaad rap gedaan zijn. Voor de dader.
Juridisch is het antwoord gegeven : het mag, tenzij er een bord staat of er een ketting hangt. Aanzetten tot strafbare feiten is geen juridisch advies maar een stommiteit.
Mag men op zijn eigen oprit niet zetten wat men wil? Eventueel in combinatie met het bord?

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 28 feb 2014 17:36

Mag men op zijn eigen oprit niet zetten wat men wil? Eventueel in combinatie met het bord?
Neen, ik moet ook geen mijnen in mijn voortuin gaan leggen, zelfs niet als ik dit via een bord aankondig.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 28 feb 2014 18:28

Het gaat om moedwillige beschadiging. Dat is altijd strafbaar. Trouwens, u verandert kraaienpoten nu in spijkers en bewijst zo zelf dat u in de fout gaat. Nogmaals, dit is een juridisch forum. Als u van oordeel bent dat het strooien van kraaienpoten een juridisch antwoord is, raad ik u aan een goed woordenboek te raadplegen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12811

#13 , 28 feb 2014 18:43

Het gaat om moedwillige beschadiging. Dat is altijd strafbaar. Trouwens, u verandert kraaienpoten nu in spijkers en bewijst zo zelf dat u in de fout gaat. Nogmaals, dit is een juridisch forum. Als u van oordeel bent dat het strooien van kraaienpoten een juridisch antwoord is, raad ik u aan een goed woordenboek te raadplegen.
Ik ben daar niet over begonnen he. Ik vroeg of het toegelaten was om bepaalde dingen op uw privédomein te plaatsen. Als dat geen juridische vraag is, dan weet ik het ook niet meer hoor..

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 feb 2014 19:10

Die oprit is privé. Uw buur heeft daar niets te zoeken.

U kan een procedure beginnen bij de vrederechter. Abnormale burenhinder + fout art. 1382 BW. U vraagt verbod om met zijn wagen nog op uw oprit te komen op straffe van een dwangsom.

Misschien dekt de rechtsbijstand van uw familiale verzekering deze procedure wel.

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 28 feb 2014 20:19

Een oprit mag gebruikt worden om te keren of om uit te wijken, tenzij de bewoner duidelijk maakt dat hij dit niet toestaat; een bord, een (evt lichte plastieken) ketting...

Veldwetboek
Art. 87. Met geldboete van een euro tot tien euro (maal 6) worden gestraft :
8° Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”