B-klasse bromfiets rijbewijs verlaagt?

VincentVW
Topic Starter
Berichten: 5

B-klasse bromfiets rijbewijs verlaagt?

#1 , 24 feb 2014 19:15

Beste,

Ik heb over laatst een artikel gelezen over het B-klasse bromfiets rijbewijs zou verlaagt worden met 2 jaar (14 jaar dus). Is dit waar? Wat zijn jullie meningen? Ik weet dat er veel van jullie hier slecht over denken maar, bekijk het niet enkel in de ogen van de kleine, onverantwoordelijke 14 jarige... Ik ken veel 14 jarige die wel verantwoordelijk zijn zoals ik zelf, ik hoor vaak dat ik verantwoordelijk ben aangezien ik door mijn gescheiden ouders vaak alleen thuis ben, ben ik op mijn eigen beentje beginnen staan. En daarbij de examens zullen waarschijnlijk het zelfde blijven en in mijn ogen, als een 14 jarige door het theoretisch en praktisch examen geraakt, kan hij/zij rijden, natuurlijk wilt dat niet zeggen dat ze de gevaren van de weg kennen, maar dit kan worden bij geleerd! Ik vind het spijtig dat sommige mensen de 14 jarigen onderschatten, ik weet ook wel dat er veel zijn die zich onverantwoordelijk, roekeloos, etc. gedragen maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn... Ik zou graag jullie mening hierover hebben. Als ik op scholen kijk zie ik tegenwoordig dat er meer en meer 14-15 jarigen zich beter gaan gedragen! Als je de 14/15 jarigen met respect behandeld krijg je respect terug zeg ik altijd! En wat ik soms op reacties lees zoals pamperboys, kindjes, ... vind ik niet erg respectvol zijn jullie allemaal geen 14 jaar geweest?

Met vriendelijke groet,
VincentVW

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 24 feb 2014 22:34

Hoewel dit niet echt een vraag is, maar meer een discussie (voor praatcafé).. Voor elke verantwoordelijke 14-15jarige zijn er 10 die ik liever niet in het verkeer wil zien, los ervan of ze door het examen geraken. Ik ben dus tegen het voorstel, hoewel ik het spijtig vind voor enkelen waarvoor het wel zou kunnen.

berenod
Berichten: 942

#3 , 25 feb 2014 05:03

Inderdaad, bij de wetgeving moet men rekening houden met gemiddelden.

Zeer weinig jongeren van 14 jaar hebben voldoende verantwoordelijkheidszin om een motorvoertuig te besturen, en verantwoordelijkheidszin is ook niet iets waar je snel even een examen kan voor afnemen. Dit zou een zeer uitgebreid psychologisch onderzoek nodig hebben, en dit zou nog steeds niet conclusief zijn.
Zoals ook een rijbewijs behalen niet 100% conclusief is om te bewijzen dat je kan rijden, getuige de vele gekkigheid die je ziet op de weg!

Vice versa zullen er ook jongeren zijn die op 16 jaar nog niet voldoende verantwoordelijkheidszin hebben maar toch een rijbewijs kunnen halen! Getuige bijvoorbeeld jongeren met opgedreven motorfietsen, dewelke in geval van ernstig ongeval hun ouders kunnen ruïneren wegens verzekering die niet zal betalen aan slachtoffers! Niet erg verantwoordelijk!

Indien op 16 jaar de verhouding verantwoordelijk/niet verantwoordelijk 80/20 ligt, is dit een aanvaardbaar risico. Op 14 is het misschien 20/80, en dit is een totaal onaanvaardbaar risico!

Men moet ergens een lijn trekken en een wet maken!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 25 feb 2014 12:30

Vanaf 16 jaar is men ook aansprakelijk voor de verkeersinbreuken. Dan zou wat ook moeten wijzigen naar 14 jaar

VincentVW
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 25 feb 2014 17:15

Hoewel dit niet echt een vraag is, maar meer een discussie (voor praatcafé).. Voor elke verantwoordelijke 14-15jarige zijn er 10 die ik liever niet in het verkeer wil zien, los ervan of ze door het examen geraken. Ik ben dus tegen het voorstel, hoewel ik het spijtig vind voor enkelen waarvoor het wel zou kunnen.
inderdaad

VincentVW
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 25 feb 2014 17:19

Inderdaad, bij de wetgeving moet men rekening houden met gemiddelden.

Zeer weinig jongeren van 14 jaar hebben voldoende verantwoordelijkheidszin om een motorvoertuig te besturen, en verantwoordelijkheidszin is ook niet iets waar je snel even een examen kan voor afnemen. Dit zou een zeer uitgebreid psychologisch onderzoek nodig hebben, en dit zou nog steeds niet conclusief zijn.
Zoals ook een rijbewijs behalen niet 100% conclusief is om te bewijzen dat je kan rijden, getuige de vele gekkigheid die je ziet op de weg!

Vice versa zullen er ook jongeren zijn die op 16 jaar nog niet voldoende verantwoordelijkheidszin hebben maar toch een rijbewijs kunnen halen! Getuige bijvoorbeeld jongeren met opgedreven motorfietsen, dewelke in geval van ernstig ongeval hun ouders kunnen ruïneren wegens verzekering die niet zal betalen aan slachtoffers! Niet erg verantwoordelijk!

Indien op 16 jaar de verhouding verantwoordelijk/niet verantwoordelijk 80/20 ligt, is dit een aanvaardbaar risico. Op 14 is het misschien 20/80, en dit is een totaal onaanvaardbaar risico!

Men moet ergens een lijn trekken en een wet maken!
Vaak vind ik 16 jarigen onverantwoordelijker dan 14 jarigen, ik denk als je 10 14 jarige neemt en 10 16 jarige, denk ik dat er 6 14 jarige zullen slagen en misschien 3 à 4 16 jarigen aangezien dat op 16 jaar "het leven begint". Je mag drinken, naar discotheken, roken. Dus zullen vaak de 16 jarigen denken dat ze alles mogen wat niet waar is en dus zich onverantwoordelijk gaan gedragen. Op 14 jaar heb je meestal die kans niet, ik nu wel aangezien ik verantwoordelijker over kom en je mij geen 14 schat (zeggen de meeste), maar ik ken mijn grenzen terwijl andere die niet kennen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 mar 2014 02:36

Die leeftijd ligt per EU richtlijn vast op 16, maar mag verlaagd worden naar 14 .
België heeft bij de omzetting van deze richtlijn gekozen om dat niet te doen.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 26:NL:HTML" onclick="window.open(this.href);return false;

Gezien de eerste piek in verkeersdoden bij 16 jaar (de 2de bij 18) , en het feit dat het aantal dodelijke bromfietsers de laatste jaren niet gedaald is, lijkt het weinig waarschijnlijk dat er een verlaging van de leeftijd voor AM komt.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 13 mar 2014 10:32

Hoewel dit niet echt een vraag is, maar meer een discussie (voor praatcafé).. Voor elke verantwoordelijke 14-15jarige zijn er 10 die ik liever niet in het verkeer wil zien, los ervan of ze door het examen geraken. Ik ben dus tegen het voorstel, hoewel ik het spijtig vind voor enkelen waarvoor het wel zou kunnen.
Volledig akkoord.
Je moet eens zien aan een school hoe jonge pubers met een fiets de weg op komen gestormd.
Mag er niet aan denken dat die gastjes een brommer onder hun kont zouden hebben.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”