Gedraaid verkeersbord

Mathieu87
Topic Starter
Berichten: 6

Gedraaid verkeersbord

#1 , 24 feb 2014 14:24

Besten,

laatstleden kreeg ik een boete in de bus betreft een verkeersovertreding in een 'zone 30'. Bij het binnenrijden van deze weg was het bord echter volledig gedraaid, mee met de rijrichting. Hierdoor had ik het bord niet opgemerkt.
Afbeelding
Afbeelding

In hoeverre kan deze verkeersovertreding in twijfel getrokken worden en welke procedures moet ik hiervoor volgen indien dit kan?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 feb 2014 15:22

Door gewoon op het inlichtingenblad de juiste feiten te noteren en de foto's bij te voegen.
Werd je tegengehouden door de politie of kreeg je gewoon een PV in de bus?

Mathieu87
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 24 feb 2014 15:27

Bedankt voor uw reactie.

de PV zat gewoon in mijn bus.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 24 feb 2014 16:26

Uw foto's zijn hoogst misleidend getrokken, maak er eens een van waar de bestuurder normaal zit.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 24 feb 2014 16:47

6.3. De verkeersborden moeten, in de mate van het mogelijke, zuiver gehouden worden zodanig dat zij voor de weggebruikers identificeerbaar blijven.
Een normale weggebruiker is hier dus een bestuurder die komt aangereden met een normale snelheid.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Mathieu87
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 24 feb 2014 17:20

De onderste foto is de meest realistische. Ik draaide de straat rechts in waar het bord dan onmiddellijk hangt. De onderste foto nam ik net in de bocht dus valt te vergelijken met de plaats van de passagier.

Mijn gecorrigeerde snelheid op de flitslocatie verder in de straat bedroeg 48km/h dus mijn snelheid was zeker aangepast volgens de zone waarin ik dacht mij te bevinden (zijnde bebouwde kom).

Valt een volledig gedraaid verkeersbord dan wel nog onder de factor "identificeerbaar"...

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#7 , 24 feb 2014 21:31

ik denk dat u zich het beste kan baseren op;

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

het is maw niet de fout van de weggebruiker als een bord niet op de juiste manier geplaatst is ;)

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 24 feb 2014 22:09

En wie zegt dat het bord er zo stond bij de vaststelling?
Kan perfect NA de vaststelling verdraaid zijn geworden.
Dat een vrachtwagen het heeft geraakt lijkt me quasi onmogelijk.
Het is mij niet onbekend dat overtreders soms foto's of situaties manipuleren.

Wil niet zeggen dat u geen gelijk hebt hoor.
Mogelijk zijn er bewoners in de straat die dat wel kunnen bevestigen of bestaat er zelfs al een werkbon om het terug recht te zetten.

En wat was de overtreding?
Moet natuurlijk in verband staan met het bord.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 24 feb 2014 22:30

De onderste foto is de meest realistische. Ik draaide de straat rechts in waar het bord dan onmiddellijk hangt. De onderste foto nam ik net in de bocht dus valt te vergelijken met de plaats van de passagier.

Mijn gecorrigeerde snelheid op de flitslocatie verder in de straat bedroeg 48km/h dus mijn snelheid was zeker aangepast volgens de zone waarin ik dacht mij te bevinden (zijnde bebouwde kom).

Valt een volledig gedraaid verkeersbord dan wel nog onder de factor "identificeerbaar"...
Dat is toch een oprit waar u uit komt, of een straat?

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 24 feb 2014 22:45

Inderdaad over gezien stond in volgende antwoord.
Wat ik raar vind er is blijkbaar een straat die uitgeeft op de zichtbare straat ... aan de overzijde zie ik een afgeronde hoek.
Dan zou er normaliter NA dit kruispunt terug een plaat zone 30 moeten staan.... en die rijdt u dus wel voorbij of staat deze ook parallel met de as van de rijbaan?
Allemaal elementen die mee tellen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 24 feb 2014 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 24 feb 2014 22:49

Dan zou er normaliter NA dit kruispunt terug een plaat zone 30 moeten staan.... en die rijdt u dus wel voorbij of staat deze ook parallel met de as van de rijbaan?
Na een zonebord zijn geen herhalingen meer toegestaan in de hele zone (mits enige uitzonderingen), dus na het kruispunt gaat er niets meer staan (tenzij een bord einde zone 30).

Een fout die ik van een beginneling zou kunnen verwachten, maar van een ancien? :evil:
Tijd voor een herhalingscursus van het verkeersreglement?

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 25 feb 2014 10:23

Dan zou er normaliter NA dit kruispunt terug een plaat zone 30 moeten staan.... en die rijdt u dus wel voorbij of staat deze ook parallel met de as van de rijbaan?
Na een zonebord zijn geen herhalingen meer toegestaan in de hele zone (mits enige uitzonderingen), dus na het kruispunt gaat er niets meer staan (tenzij een bord einde zone 30).

Een fout die ik van een beginneling zou kunnen verwachten, maar van een ancien? :evil:
Tijd voor een herhalingscursus van het verkeersreglement?
yup, zie artikel 65.5.10 ....


Sommige juristen heb ik hierover al hun twijfels weten uiten, aangezien een zone 30 een aanwijzingsbord is, en er nergens bepaald is dat aanwijzingsborden niet herhaald zouden mogen worden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 25 feb 2014 10:42

Sommige juristen heb ik hierover al hun twijfels weten uiten, aangezien een zone 30 een aanwijzingsbord is, en er nergens bepaald is dat aanwijzingsborden niet herhaald zouden mogen worden.
Maar er staat wel duidelijk dat het bord wil zeggen "Begin van een zone met een snelheidsbeperking van 30 km per uur." Een herhaling kan dus niet, enkel een begin van een nieuwe zone. In theorie zou een herhaling willen zeggen dat er een zone 30 in een zone 30 ligt, waardoor er ook 2 borden einde zone 30 zouden zijn, en bij het eerste bord einde zone een nieuw bord zone 30 (ook in 65.5.10).

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 25 feb 2014 12:12

Geen fout expres :wink: maar dan moet er in die zijstraat ook een bord staan want anders klopt het plaatje niet.
Dat moet de topicstarter dan wel weten als hij daar woont.

Mathieu87
Topic Starter
Berichten: 6

#15 , 25 feb 2014 16:16

Ik tracht deze avond nog op de plek te passeren zodat de situatie duidelijker wordt. Ondertussen zal ik wel al de antwoordbrief moeten terugsturen naar de Politie waar ik mijn bevindingen op zal noteren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”