Intrekking rijbewijs

dbrgh
Topic Starter
Berichten: 1

Intrekking rijbewijs

#1 , 21 feb 2014 14:27

Gisterenavond alcoholcontrole gehad en positief geblazen.

Het gevolg is dat ik mijn rijbewijs voor 15 dagen moet inleveren. Dit komt me heel ongelegen uit volgende week, want ik zit met salesmeeting en referentiebezoeken, dus ik heb 2 dagen dat ik echt wel ergens ter plaatse moet raken met mijn auto.

De inspecteur sprak gisteren dat er aan de Procureur des Konings 'uitstel' kan gevraagd worden omtrent het intrekken van het rijbewijs.

Klopt dit?

Hoe verloopt dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 21 feb 2014 14:59

Dan zal uw advocaat dringend een brief moeten sturen naar het parket.
Achteraf 'verrekend' men die door u gevraagde wijziging wel in het rijverbod van vb één maand.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 feb 2014 13:31

De onmiddellijke intrekking is wettelijk voorzien als tijdelijke beveiligingsmaatregel, niets kan de PdK tegenhouden om dat effectief uit te voeren.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /467-t4hs8" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 56

Het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs mag door het openbaar ministerie dat de intrekking ervan heeft bevolen, hetzij ambtshalve, hetzij op verzoek van de houder, teruggegeven worden.


Het mag worden teruggegeven binnen de 15 dagen, maar moet dus niet.

Uitzondering waarbij het moet teruggegeven worden is:

4° indien de houder van een buitenlands rijbewijs die niet voldoet aan de door de Koning bepaalde voorwaarden om een Belgisch rijbewijs te kunnen verkrijgen, het grondgebied verlaat.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”