Parkeerboete tijdelijke bushalte

huko
Topic Starter
Berichten: 3

Parkeerboete tijdelijke bushalte

#1 , 20 feb 2014 12:50

Geachte,

Eind 2013 ontving ik een PV voor te dicht parkeren bij een bushalte.
Ik woon in centrum Gent en zet mijn wagen altijd binnen de aangewezen bewonerszone, dus heb ik direct bezwaar aangetekend.

De boete is toch opgestuurd geweest en na veel getelefoneer met het Parket en de Lijn zelf kwam de aap uit de mouw: er was een tijdelijke halte geplaatst dichtbij mijn wagen waar ik geen weet van had (ik gebruik mijn wagen niet zo veel en staat een blok verder).
Ondanks het feit dat mijn wagen er al stond, werd de halte toch geplaatst, wat volgens de Lijn zelf niet zou mogen. Een dag na de plaatsing werd het PV opgesteld omdat ik mijn wagen toen niet gebruikt heb.

Wat gebeurt er eigenlijk wanneer er een tijdelijke halte geplaatst wordt en de straat staat vol met geparkeerde wagens?
Nu zegt de Lijn zelf dat de PV in feite niet zou mogen opgestuurd zijn dus heb ik iets om tegen in te brengen voor deze boete?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 20 feb 2014 12:56

ALS uw wagen er al stond had men moeten noteren welke wagens er al stonden.
U zal dus vermoedelijk niet de enigste zijn.... Indien De Lijn dat toegeeft dient Pv geseponeerd te worden.
Hebt u dat zwart op wit?
Wie heeft PV opgesteld De Lijn of politie.
Kan u bewijzen dat uw wagen daar al stond?
Die tijdelijke halte mag er wel geplaatst worden. De Lijn kan zelfs al de wagens die er staan administratief laten takelen dus op hun kosten.
Maar gerechtelijk kan men u niets aanwrijven. Zeker niet als het parkeren NIET beperkt is in tijd.

huko
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 20 feb 2014 13:23

Bedankt voor uw antwoord!

De PV werd opgesteld door de Lijn zelf maar helaas kan ik niet zwart op wit bewijzen dat mijn wagen daar al eerder stond (geen parkingticket of iets dergelijks gezien ik een bewonerskaart heb).
Ik weet niet of de Lijn de wagens heeft genoteerd, dat kan ik telefonisch anders nog wel eens opvragen om zwart op wit bewijs te hebben.

Reclame

Wuyts1991
Berichten: 399

#4 , 20 feb 2014 13:58

Verbeter mij als ik fout zit, maar als dit volgens hetzelfde systeem werkt als het plaatsen van tijdelijke 'E3-borden' is De Lijn ook in fout als er geen lijst werd opgesteld.
Er moet een lijst opgesteld zijn met daarop de wagens die er staan. Als er geen wagens staan volstaat het niet om de lijst achterwege te laten maar moet op deze lijst
genoteerd worden dat er geen enkele wagen staat op moment van plaatsing.

Of dit een wettelijk gegeven is weet ik niet, misschien een richtlijn van het parket, gemeentelijke regelgeving,... in ieder geval ook eens na te kijken.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 20 feb 2014 14:01

Ik volg antwoord Wuyts1991

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 20 feb 2014 23:26

Ik volg ook antwoord Wuyts1991.
Wat gebeurt er eigenlijk wanneer er een tijdelijke halte geplaatst wordt en de straat staat vol met geparkeerde wagens?
Nu zegt de Lijn zelf dat de PV in feite niet zou mogen opgestuurd zijn dus heb ik iets om tegen in te brengen voor deze boete?
Mss proberen om dat zwart op wit op papier te krijgen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

huko
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 21 feb 2014 10:37

Ik heb gisteren nog de lijst kunnen vastkrijgen waar mijn auto inderdaad opstaat. Hierbij wordt ook vermeld dat het parkeerverbod pas ingaat 48u na het plaatsen van de tijdelijke halte, dus dat betekent dat de PV in feite niet eens mocht opgesteld worden.

Mijn bezwaar samen met de lijst ligt nu binnen bij het openbare ministerie, hopelijk is hiermee de kous af.
Bedankt voor alle hulp!

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 21 feb 2014 13:05

En gezien u er stond VOOR kan u zelfs NADAT het verbod van kracht wordt niet beboet worden.
De Lijn kan uw voertuig wel laten takelen ttz het laten doen door iemand die bevoegd is.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 21 feb 2014 14:35

En gezien u er stond VOOR kan u zelfs NADAT het verbod van kracht wordt niet beboet worden.
De Lijn kan uw voertuig wel laten takelen ttz het laten doen door iemand die bevoegd is.
Maar dat is dan een administratieve takeling, zodat de opdrachtgever opdraait voor de kosten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

giserke
Berichten: 2434

#10 , 21 feb 2014 14:56

Ik heb gisteren nog de lijst kunnen vastkrijgen waar mijn auto inderdaad opstaat. Hierbij wordt ook vermeld dat het parkeerverbod pas ingaat 48u na het plaatsen van de tijdelijke halte, dus dat betekent dat de PV in feite niet eens mocht opgesteld worden.

Mijn bezwaar samen met de lijst ligt nu binnen bij het openbare ministerie, hopelijk is hiermee de kous af.
Bedankt voor alle hulp!
Als dit klopt, heeft de betrokken bekeurend ambtenaar een probleem.
Dit lijkt me een zware beroepsfout te zijn.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 21 feb 2014 15:11

De beambte die opschrijft heeft dikwijls geen weet van wanneer de borden geplaatst zijn kan gedacht hebben dat de halte er al langer stond.
Een zware beroepsfout zou ik het niet noemen trouwens kan zijn dat de lijst wel werd gevraagd maar niet op tijd doorgestuurd.
Of persoon zou dat altijd zo moeten doen :mrgreen:

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 21 feb 2014 17:26

De beambte die opschrijft heeft dikwijls geen weet van wanneer de borden geplaatst zijn
Bij twijfel, hoort hij geen boete uit te schrijven doch eerst te verifiëren.
kan gedacht hebben dat de halte er al langer stond.
Hij hoort niet te "denken", doch zeker te weten. Desnoods verifiëren. Daartoe dienen nu juist die lijsten.
Een zware beroepsfout zou ik het niet noemen trouwens kan zijn dat de lijst wel werd gevraagd maar niet op tijd doorgestuurd.
Ik heb er eerlijk gezegd toch moeite mee.

Die man schrijft een boete uit. Een document in naam van de koning (vandaar het majestatits pluralis), en wat omgekeerde bewijswaarde geniet indien tijdig verzonden, .... zonder zich er vooraf van te vergewissen of er überhaupt wel sprake is van een overtreding.

Het is een persoonlijke mening, maar ja: wat mij betreft een zware beroepsfout. :wink:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 21 feb 2014 21:21

De persoon die u opschrijft beschikt niet over die lijsten. Borden kunnen er net geplaatst zijn. Zelf navraag bij de dispatch kan op dat ogenblik negatief zijn. Zelfs op het ogenblik dat er effectief een PV wordt opgesteld.

Niet met de lijn maar met een uitdrijving enkele weken geleden dat meegekregen. Persoon werd uitgedreven met vonnis en deurwaarder politie en gemeente aanwezig.
Echter de man is ' s avonds teruggekomen en kon door de politie niet geweigerd worden de woning te betreden want op dat ogenblik niets van geweten en persoon STOND daar nog steeds ingeschreven.
Updates gebeuren 's nachts dus adreswijziging ( voorstel AACB) en verslag uitdrijving zat nog niet in centraal register.
Volgende morgen heeft de eigenaar aangifte gedaan bij politie en toen stond het WEL in het systeem.

Maar lijst werd bijgevoegd en was correct dus het probleem is eerder dat overheid hun systemen best vb om de minuut update.

giserke
Berichten: 2434

#14 , 22 feb 2014 00:55

@Franciscus, denk je dat ze voor ons zoveel begrip tonen als je fout parkeert? Als je in de fout bent, ben je in fout.
Zij beschikken over mobiel internet/ GSM en andere communicatiemiddelen. Zij zijn zeer goed in staat om zich van de situatie te vergewissen hoe de zaken in elkaar zitten.
En gezien het om een tijdelijke halte gaat, weten de verbalisanten zeer goed dat ze best eerst een aantal gegevens opvragen vooraleer een PV op te stellen.
En geloof me, zij weten zeer goed wie ze kunnen bellen bij De Lijn om info te krijgen.

Men schijnt hier te vergeten dat agenten beëdigd ambtenaren zijn.

Wat mij betreft: klacht indienen bij comité P. (tenminste als wat de TS hier schrijft correct is.)

Wuyts1991
Berichten: 399

#15 , 22 feb 2014 09:04

Het begint hier echt lachwekkend te worden wat ik hier allemaal lees.

Wat doet het feit dat men internet/GSM op het terrein heeft terzake? Geen enkel intern document zoals die lijsten kan men op internet terug vinden.
Zij zijn niet altijd in staat om zich te vergewissen van hoe de zaken in elkaar zitten, iedereen weet dat de overheid op verouderde manieren werkt.
Dit is niet enkel bij de politie zo, probeer maar eens een simpel verkeersbord aan te vragen daar kunnen jaren overgaan. Zo up-to-date is het systeem waarmee
deze agenten moeten werken, ze moeten het er maar mee doen.

Dat de agenten Beëdigd zijn doet ook niets ter zake, de beëdiging betekend niet dat ze vanaf dan robots worden die geen enkele fout kunnen maken.
Missen is menselijk, soms pijnlijk, soms lachwekkend.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”