Verkeersborden in beide rijrichtingen?

bollenb
Topic Starter
Berichten: 2

Verkeersborden in beide rijrichtingen?

#1 , 19 feb 2014 16:24

Beste,

ik zit met het volgend issue: een tijd geleden reed ik een straat in waar geen enkele signalisatie van 'verboden te parkeren voor niet bewoners' aangeduid stond. Ik vond een parkeerplaats in deze straat, draaide me in de juiste rijrichting en ging ervan uit dat ik reglementair geparkeerd stond. Groot was mijn verbazing toen ik een administratieve boete kreeg & na mijn verweer per aangetekend schrijven kreeg ik als uitleg dat ik 'van rijrichting wijzigde door in de straat te keren & dat het bijgevolg mijn verplichting was om me aan de andere kant van de straat (waar ik dus niet ingereden was) te vergewissen of er een bord is opgesteld in de straat & of men het voertuig op de plaats in kwestie mag parkeren'.

Aangezien in beide rijrichtingen auto's geparkeerd stonden, ik de straat ben ingereden waar geen enkele aanduiding staat van 'verboden te parkeren voor niet bewoners', zorgt het gebrek aan signalisatie langs deze kant van de straat voor bijzondere en meer dan gegronde twijfel en onduidelijkheid.

Gaat de stad hier in de fout door de signalisatie maar aan 1 kant van de straat te plaatsen of dient te burger zich steeds aan beide kanten van de straat te vergewissen of niet één of andere parkeerbeperking geldt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 19 feb 2014 16:40

Was er dan langs de andere kant geen parkeerbeperking of gewoon geen borden?

bollenb
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 19 feb 2014 16:46

Gewoon geen enkel bord.

Reclame

Wuyts1991
Berichten: 399

#4 , 19 feb 2014 18:08

Een verkeersbord dat aan de even kant van de straat geldt, geldt niet per definitie langs de oneven kant en andersom.

Het kan perfect zijn dat aan de even kant van de straat geparkeerd mag worden waardoor jij dus geen borden ziet,
en aan de oneven kant een parkeerverbod geldt.

Het feit dat jij langs de even kant de straat in draait wil niet zeggen dat je jezelf niet bewust moet zijn van de regelgeving als je gaat parkeren langs de oneven kant.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 19 feb 2014 18:21

En om u te helpen, zijn borden betreffende het parkeren voorzien van een oranje achterkant. Maar kort, ja, u moet zich ervan vergewissen dat er aan de kant waar u zich parkeert geen borden staan, desnoods door aan het begin van de straat te gaan kijken.

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 19 feb 2014 18:26

Als er in beide richtingen geen borden stonden bent u 'ergens' een zonebord voorbijgereden. Vanaf daar tot einde zonebord mogen enkelbewoners gratis parkeren alle andere dienen parkeerticket aan te schaffen. Dit omdat u schrijft administratieve boete dus parkeerretributie.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 22 feb 2014 13:36

Gewoon geen enkel bord.
Zeker dat er nergens een zonaal bord stond ?

Overigens staat er in dergelijke gevallen geen parkeerverbod, maar een beperkte parkeertoelating zoals :

Afbeelding
Afbeelding

OF

Afbeelding


Eventueel dus zonaal - en goed mogelijk op een plaats waar u nog niet aan parkeren denkt ...

Waar was het ?

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 22 feb 2014 22:19

of deze zonale borden.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /248-art65" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”