Parkeren op t-splitsing

asips77
Topic Starter
Berichten: 5

Parkeren op t-splitsing

#1 , 17 feb 2014 19:43

Ik woon momenteel 2 jaar in een huis die gelegen is op een t-splitsing. Ons huis is gelegen aan de kant waar de straat gewoon doorloopt. De straat die kruist is dus aan de overkant van de weg.

Gedurende 2 jaar parkeer ik mijn auto gewoon voor de deur bij ons. Er zit een politiekantoor in onze straat en die rijden hier dagelijks langs, waarbij er nooit iets van gezegd is. De straat is ook breed (wat er niet toe zou mogen doen).

Vandaag belde er echter een politieagent aan met de vraag of dat onze auto is en dat deze niet geparkeerd mag staan op een kruispunt. Ik zei hem dat dat altijd al zo is gegaan en hij gaf aan dat het dan waarschijnlijk gedoogd is geweest en ik ben de auto maar gaan verplaatsen.

Nu heb ik de reglementen eens nagelezen en vraag me nu toch af of de auto mogelijk wel hier mag staan. Het is exact dezelfde situatie als hier aangeduid:

Link naar website

Ons huis zou dan bijvoorbeeld zijn op de plaats waar de vrachtwagen staat.

In de wet staat: Artikel 24, 7:
in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

Er is echter geen kruising aan onze kant van de straat.

In Nederland zou dit van toepassing zijn, zoals op volgende afbeelding, in België vind ik hier echter niet meteen een zekerheid voor:
Afbeelding

Heeft iemand een idee of wij voor ons huis mogen parkeren? Of is dit echt gewoon dagelijks gedoogd?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 17 feb 2014 19:59

Maar het IS wel een kruispunt.

asips77
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 17 feb 2014 20:04

Het is idd een kruispunt, maar ik sta niet dichter dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan (wat ook onderdeel van het artikel is), aangezien er geen dwarsrijbaan is.

Reclame

KrisP
Berichten: 145

#4 , 17 feb 2014 21:05

Als uw wagen staat waar die vrachtwagen staat in uw link en er zijn geen andere reglementeringen van toepassing dan mag u daar in principe staan.
Of het aangewezen is is natuurlijk een andere zaak. Misschien staat uw auto (soms) hinderlijk voor bijvoorbeeld afslaand verkeer (vrachtwagens...). Ik ken konkrete plaatsgesteldheid uiteraard niet.
Ik ken plaatsen waar men dit opgelost heeft door op die plaats gele onderbroken strepen te schilderen (KB 1.12.75 Art.25.1.10° Parkeerverbod.... op de rijbaan langs de gele onderbroken streep, bedoeld in artikel 75.1.2.°)

Echter er is altijd :
4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 18 feb 2014 13:38

Het is idd een kruispunt, maar ik sta niet dichter dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan (wat ook onderdeel van het artikel is), aangezien er geen dwarsrijbaan is.
Jawel, die is er wél. Dat die dwarsrijbaan in dit geval nu aan de overzijde van uw woning ligt, maakt daarbij niet uit. Artikel 24.7 voorziet immers terzake géén uitzondering voor wat betreft het parkeren aan de overzijde van hetzelfde kruispunt.


Er is echter wél wat rechtsonzekerheid wat betreft:

Artikel 24, 7:

in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de
naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

Die dwarsrijbaan heeft (altijd) 2 randen. Slechts 1 van beide, kan de naastbijgelegen rand zijn. Blijft dan natuurlijk de vraag: welke van beide dient aanzien te worden als de naastbijgelegen ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 feb 2014 13:54

In de wet staat: Artikel 24, 7:
in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
Er zijn daar al ellenlange discussies over gevoerd , waar een poepsimpele invoeging van "op een kruispunt, en ..." dit meteen zou oplossen .

Het is immers nogal idioot dat je standaard wel OP een kruispunt zou mogen staan, al is het dan aan de overzijde van een dwarsrijbaan, maar er niet op minder dan 5m vandaan ...
Waar het kan, kunnen verkeerstekens dan altijd het parkeren toelaten.

Wat de "naastbijgelegen" dwarsrand is , is nogal onduidelijk.
Is het de aanliggende dwarsrand (de Nederlandse situatie) of de effectief dichtst bij gelegen ? (wat leidt tot parkeerverbod zoals de agent stelde)

Ik volg de laatste interpretatie :
De verlenging geldt perfect tot aan de overzijde van het KP, omdat de wegcode deze verlenging nergens inperkt, en het parkeren daar vaak effectief hinderlijk is.

De naastbijgelegen dwarsrand is de dichtstbij gelegen (verlenging van de rand van de dwarsrijbaan; en is niet noodzakelijk een aanliggende rand of verlenging daarvan.

Er is echter geen kruising aan onze kant van de straat.
Cassatie in mensentaal: kruispunt wordt gevormd door de snijvlakken van de doorgetrokken randen van de openbare weg.

Het KP bestaat dus ook aan de overzijde van een dwarsrijbaan - wat nogal wat wegbeheerders intussen vergeten zijn ...

KrisP
Berichten: 145

#7 , 22 feb 2014 15:38

In de wetgeving staat er "naastgelegen" en niet “tegenovergelegen" dus mag m.i. langs de "tegenovergelegen" rand geparkeerd worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 22 feb 2014 16:02

In de wetgeving staat er "naastgelegen" en niet “tegenovergelegen" dus mag m.i. langs de "tegenovergelegen" rand geparkeerd worden.
In de wegcode staat NIET naastgelegen.
Er staat naastbijgelegen. (archaïsch)

na·bij (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: naderbij of nabijer, overtreffende trap: naastbij)
1
dichtbij, niet veraf


Dus : de dichtst bij gelegen, maar niet noodzakelijk of beperkt tot de "ernaast" gelegen rand.

KrisP
Berichten: 145

#9 , 22 feb 2014 20:50

Wordt al lang over gediscussierd natuurlijk. Betreffend artikel is ook voor interpretatie vatbaar.
In elk geval, men heeft het ons uitgelegd zoals ik eerder schreef en 'wij' schrijven daar niet voor, tenzij het hinderlijk/gevaarlijk is en dan is er nog een ander artikel.

asips77
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 01 mar 2014 20:08

Bedankt voor alle reacties. Inderdaad nogal een dubbelzinnige regel dus. Zou dan idd beter zijn mocht dit eenduidiger aangegeven zijn.

Nu ja, ik zal voortaan toch maar naar een ander plaatsje op zoek gaan, is ook weer beter voor de conditie :)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”