boete snelheid aanvechten of niet?

GuanoApe4
Topic Starter
Berichten: 41

boete snelheid aanvechten of niet?

#1 , 16 feb 2014 15:17

Ff volgende kaart opgemaakt ter verduidelijk: http://img264.imagevenue.com/img.php?im ... _450lo.jpg

Ik vertrek op de parking met gele kruis en rij (verplicht) naar rechts op een 3-vaksbaan, hier zit een grote berm tussen met de tegenliggende straat.
Ter hoogte van het rode kruis wordt ik geflitst aan 86km/uur (gecorrigeerd).

Men mag hier maar 70km/uur rijden volgens het proces verbaal.

Er staat een bord met 70 ter hoogte van het groene kruis, maar daar rijd ik dus niet voorbij en tot aan de plaats waar ik geflitst was staat er niets meer.

Kan ik dit aanvechten? Of is dit niet de moeite?
Tevens is de boete op moeders naam (ingeschreven op haar naam) en heb ik enkele maanden terug al iets gelijkaardig gehad op deze baan (iets verder). Die boete heb ik gewoon betaald (op moeders naam).

Graag jullie mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 16 feb 2014 17:51

Een bord met een maximumsnelheid geldt tot aan het volgende kruispunt. Voor u de parking opreed, bent u het dus tegengekomen. Het hoeft niet herhaald te worden na elke parking, garage, oprit, .....
U kan het aanvechten, en dan zal de politierechter de boete wel bepalen; die zal een pak hoger uitvallen, en dan komen er de kosten nog bij. De kans dat u vrijgesproken wordt is ongeveer onbestaande.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 16 feb 2014 18:34

Dan kan het wel eens uw moeder zijn die gaat opdraaien voor de gevolgen. Ook minnelijke schikkingen worden blijkbaar tegenwoordig geregistreerd

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 feb 2014 19:55

Dus jij zou voorstander zijn dat i.p.v. na ieder kruispunt een herhalingsbord, er ook een komt voorbij iedere parking, garagepoort en... Je zou de voorgevels van de huizen niet eens meer zien door dat bos van borden. :lol:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2014 16:38

Ik kan de afbeelding niet zien (wegens blocked door firewall), maar stel dat het een grotere parking betreft met twee ingangen, waarvan er ééntje op een baan uitkomt waar je 90 per uur mag, en eentje op een baan waar je maar 70 mag. Als je dan de parking oprijdt waar je 90 mag, moet er dan een bord van 70 staan aan de in/uitgang die uitkomt op de baan waar je maar 70 mag? In theorie kan iemand die niet van de buurt is en de parking oprijdt langs de 90 kant, niet weten dat je op de baan aan de andere kant van de parking slechts 70 mag.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 17 feb 2014 20:50

Ik kan de afbeelding niet zien (wegens blocked door firewall), maar stel dat het een grotere parking betreft met twee ingangen, waarvan er ééntje op een baan uitkomt waar je 90 per uur mag, en eentje op een baan waar je maar 70 mag. Als je dan de parking oprijdt waar je 90 mag, moet er dan een bord van 70 staan aan de in/uitgang die uitkomt op de baan waar je maar 70 mag? In theorie kan iemand die niet van de buurt is en de parking oprijdt langs de 90 kant, niet weten dat je op de baan aan de andere kant van de parking slechts 70 mag.
Klopt, maar als je uit een privé-uitrit komt, wordt verondersteld dat je weet welke regels van toepassing zijn op de weg die je oprijdt.
Je kan niet van de wegbeheerder verwachten dat hij na elke uitrit van een groot winkelcentrum of parking met meerdere uitgangen nog eens de geldende borden herhaald, omdat een bedrijf heeft beslist om voor zijn klanten meerdere uitgangen te voorzien.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 18 feb 2014 13:42

Toch heeft Gebruiker21 ergens wel een punt.

In de rechtspraak wordt een parking, waar iedereen toegang toe heeft, hoe langer hoe vaker aanzien als openbare weg waar de wegcode van toepassing is. En aangezien een verbodsbord slechts geldt tot aan het eerstvolgende kruispunt (en vanaf 1 maart: tot en met) ....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 18 feb 2014 14:29

Niet helemaal correct. Rechtspraak past de wegcode toe bij ongevallen op parkings, omdat er geen andere beschikbare regels zijn om de aansprakelijkheid te bepalen. Een pragmatische oplossing, die niets zegt over het statuut van de parking op zich. Om zomaar te stellen dat een parking gelijk is aan een openbare weg, gaat dus toch wat ver.

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 18 feb 2014 16:28

Niet helemaal correct. Rechtspraak past de wegcode toe bij ongevallen op parkings, (...)
(...) en ondermeer ook om bvb parkeren op parkeerplaatsen voor personen met een handicap te beteugelen, wordt zo'n parking als openbare weg bestempeld. Maar men durft dan wel te weigeren om er de overige -logische- gevolgen aan vast te koppelen.

Een visie die ik nog wel eens overeind wil zien blijven wanneer een beklaagde ermee naar Cassatie zou durven stappen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 18 feb 2014 18:01

Ik zie dan al meteen een probleem met het plaatsen van verkeerstekens, hetgeen voorbehouden is aan de overheid. Laat staan de wildgroei aan borden om bij elke uitrit van een parking de geldende regels te herhalen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 22 feb 2014 14:08

Niet helemaal correct. Rechtspraak past de wegcode toe bij ongevallen op parkings, omdat er geen andere beschikbare regels zijn om de aansprakelijkheid te bepalen. Een pragmatische oplossing, die niets zegt over het statuut van de parking op zich. Om zomaar te stellen dat een parking gelijk is aan een openbare weg, gaat dus toch wat ver.
De rechtspraak denkt er anders over ... bij gebrek aan een wettelijke bepaling wat de openbare weg is.
Intussen talloze voorbeelden, en het gaat er enkel nog maar gekker op worden - mark my words.
(ik ga publiek geen mensen op ideeën brengen om er nog wat extra uit te slaan ...)

Elke publiek toegankelijke parking, zelfs betalende, behoort tot de openbare weg.
Het openbare karakter heeft volgens de rechtspraak niets meer van doen met het eigenaarschap .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 22 feb 2014 15:56

Er staat een bord met 70 ter hoogte van het groene kruis, maar daar rijd ik dus niet voorbij en tot aan de plaats waar ik geflitst was staat er niets meer.
Je passeert tussen beide volgens mij nog C43(70), minstens na KP met Luithagen.

Maar vlak daarna is er nog een "keerlus" vanaf de andere kant, en ik meen me te herinneren dat er daar nadien géén C43 (70)meer staat.

Wat verder is er nog de aansluiting met de oprit richting A12, dat is eveneens een kruispunt.
Mogelijk staat er nadien evenmin nog een C43(70), hangt af van de plaats waar je precies geflitst bent.


Ergo :

ter plaatse gaan kijken, foto's maken, en zien waar de C43 precies staan, waar je precies geflitst bent, en als de nodige C43 ontbreken,

géén "inlichtingenformulier" insturen, tenzij enkel om jezelf als bestuurder aan te duiden (heeft je ma de last niet) en dat je de overtreding NIET erkend
VERDER NIKS OPZETTEN !
Zeker niet waarom je de overtreding betwist :wink:

Wuyts1991
Berichten: 399

#13 , 22 feb 2014 23:50

Let op, zonder borden kan de plaatsgesteldheid ook de snelheid bepalen, aantal rijstroken, gescheiden door een middenberm,...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”