getakeld

JolienVdS
Topic Starter
Berichten: 5

getakeld

#1 , 15 feb 2014 13:41

Hallo,
Ik zit met een vervelend voorval en weet niet wat te doen.
Vorige week vrijdag parkeerde ik mijn wagen in een zijstraat van mijn straat (Antwerpen), er stonden nergens parkeerborden.
Heel het weekend heb ik hem niet gebruikt/verplaatst omdat ik met de auto van mijn partner kon rijden (firmawagen: gratis tankkaart).
Dinsdag blijkt nu dat er parkeerborden geplaatst zijn. Donderdag ontdekte ik dat mijn auto er niet meer stond en dat er dus parkeerborden stonden.
Bij de politie wisten ze mij te vertellen dat ik niet op de lijst van nummerplaten sta die opgemaakt werd bij het plaatsen van de borden. Hier was ook geen politie bij aanwezig (is dit verplicht?).
Ik moet dus nu zelf opdraaien voor de takelkosten en krijg een boete. Terwijl ik dus perfect legaal geparkeerd stond, maar ik om de een of andere bizarre reden niet op die lijst sta. (typfout? is er een lijst? borden verplaatst? borden bijgezet?)
Wat kan ik doen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 15 feb 2014 14:03

Wie heeft de verbodsborden geplaatst. Stad of politie of de aannemer?
Wanneer werden de parkeerverboden geplaatst?
Neen daar is indien politie ze niet plaats GEEN politie bij aanwezig.
Lijst wordt trouwens bijgevoegd bij PV op vraag parket

JolienVdS
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 15 feb 2014 15:18

Ik ben gaan aanbellen aan het huis waar de borden voor stonden. Die mevrouw wist mij te vertellen dat de politie de borden geplaatst heeft, en op het politiekantoor vertelde de agent dat er geen politie aanwezig was bij het opstellen van de lijst. De parkeerverboden zijn geldig van dinsdag 11 februari. Volgens de agent hebben ze maandagochtend een fax ontvangen met de nummerplaten...

Reclame

JolienVdS
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 15 feb 2014 15:20

Kan ik aan het politiekantoor de lijst opvragen?

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 15 feb 2014 16:43

Ik dacht dat als er geen parkeerborden staan, u binnen de bebouwde kom maar 8 uur mag parkeren.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 15 feb 2014 16:46

Ik dacht dat als er geen parkeerborden staan, u binnen de bebouwde kom maar 8 uur mag parkeren.
Enkel als uw voertuig een MTM heeft van 7.5 ton of meer.

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 15 feb 2014 18:00

Neen u kan de lijst niet opvragen maar deze wordt wel bijgevoegd bij het PV als u biet akkoord gaat met de minnelijke regeling.
Gezien het feit niet van gisteren is....Hebt u de takelkosten betaald bij het takelbedrijf?
Indien niet komt de zaak zo wie zo voor de rechter. De takelkosten zijn dan namelijk gerechtskosten.
Indien u wel betaald hebt kan het openbaar ministerie u een minnelijke schikking voorstellen. Indien er nog kosten te betalen zijn kunnne ze dat niet.

Hoe weet die buurvrouw dat het politie was die de borden is komen plaatsen. Wie heeft de borden aangevraagd dus voor welke gelegenheid waren die borden?

JolienVdS
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 16 feb 2014 14:21

Die mevrouw zei dat. Ik heb niet gevraagd hoe ze dat wist, maar op een van de borden plakt ook een sticker van de politie. De vrouw zei dat ze de borden gehuurd hebben en dat de politie ze is komen plaatsen. Ze zijn een huis aan het verbouwen.
De pv die ik meegekregen heb is wel niet getekend. Wat hiermee?

Franciscus
Berichten: 38603

#9 , 16 feb 2014 18:47

Welk PV hebt u gekregen?
Bovenaan zal er staan Afschrift overtreder? Correct?
Welke sticker stond er achteraan die borden?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 22 feb 2014 16:13

In Antwerpen delegeert men de lijst met reeds geparkeerde voertuigen naar ... de aanvrager !
http://www.politieantwerpen.be/formulier/verkeersborden" onclick="window.open(this.href);return false;
De bordjes worden geleverd door de sociale klusjesdienst.

Als de flikken het maar niet moeten doen ...

Het is dan uiteraard lucratief om reeds geparkeerde voertuigen NIET op die lijst te zetten.
Dan worden ze zoals u getakeld op kosten van de eigenaar, ipv op kosten van de aanvrager van het parkeerverbod ...

Deze lijst heeft geen enkele bewijskracht wanneer die niet opgesteld werd door een bevoegd ambtenaar.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 22 feb 2014 16:16

Dringend wetgeving nodig rond tijdelijk verkeerstekens !

Franciscus
Berichten: 38603

#12 , 22 feb 2014 23:26

Volledig mee eens is.
Maar is geen 'bevoegdheid' van de politie.
Aannemers 'mogen ' zelf borden plaatsen en de lijst doorsturen.
Andere bij gemeente/politie aangevraagde vergunningen idem dito.
Dit wordt beschouwd als een administratieve taak en daarbij werd de ganse logistieke dienst bij politiediensten nu 'verburgerlijkt'

JolienVdS
Topic Starter
Berichten: 5

#13 , 27 feb 2014 22:50

Hallo allen, ik ben gisteren naar het politiekantoor geweest om de lijst in te kijken en bleek nu dat er 4 nummerplaten op stonden. Op de plaats waar ik stond, ter hoogte van huisnummer 7, stond een plaat geschreven, maar dus spijtig genoeg niet de mijne.. Ik snap er geen snars van, want ik ben duizend miljoen miljard procent zeker dat ik daar al die tijd stond.. Ik kan het niet aanvaarden dat ik zomaar een pak geld moet betalen voor dit gebeuren, dus ik ben niet akkoord gegaan met de minnelijker schikking (55 euro boete voor verkeerd parkeren) en hoop zo om de takelkosten van €184 ook te kunnen recupereren. Ik besef dat ik geen poot heb om op te staan, maar hoop toch op een klein mirakel. Ik vind het ook een vreselijke gedachte dat ik een strafblad zou kunnen krijgen als ik in mijn ongelijk word gesteld. Ook al is dit voor een parkeerboete, het blijft onterecht.. Het is mij niet om het geld te doen, anders zou ik gewoon betalen. Bedankt voor al jullie antwoorden.
Gr. Jolien

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#14 , 28 feb 2014 15:16

Die takelkosten moet je NIET betalen om je wagen terug te krijgen. Je was de opdrachtgever niet.
Maar veel takelbedrijven willen hem niet vrijgeven zonder betaling, vraag dan politiehulp want bij mijn weten is de wet nog niet veranderd.

Maar ja, is nu wel telaat.

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 28 feb 2014 15:22

Politie zal niets doen, aangezien de betaling van een factuur een burgerlijke zaak is, en zij daarvoor niet bevoegd zijn. U kan wel een deurwaarder laten komen die kan vaststellen dat u uw wagen niet terugkrijgt zonder betaling, maar dit kost algauw meer dan de takeling zelf.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”