inleveren rijbewijs en buitenland?

Wim
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Eeklo

inleveren rijbewijs en buitenland?

#1 , 09 jul 2007 13:52

In augustus moet ik wegens snelheidsovertreding mijn rijbewijs voor 3 weken inleveren.
Er is me echter verteld dat de uitspraak van de rechtbank in deze enkel geldig en toepasbaar is voor Belgisch grondgebied, wat zou betekenen dat ik in Frankrijk en de rest van Europa toch zou mogen rijden.
Deze info is me door een agent zelf meegedeeld, dus lijkt het me zeer betrouwbaar.
Klopt deze info? en zo ja, hoe gaat deze procedure in zijn werk? Hoe kan ik in het buitenland een geldig rijbewijs voorleggen als ik deze in het begin van de periode bij de politie moet inleveren?

Wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 09 jul 2007 17:55

beste,

Hoe geraakt U met uw wagen in het buitenland zonder rijbewijs?

mvg
Andy

Wim
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Eeklo

#3 , 10 jul 2007 07:17

Met m'n partner achter het stuur misschien?

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 10 jul 2007 14:56

gezien je rijbewijs ingehouden is in belgie, heb je ook in het buitenland geen geldig rijbewijs
in het buitenland rijdt je dan ook zonder rijbewijs, en bijgevolg ook zonder verzekering
er is nl geen verzekering die je zal dekken als je zonder rijbewijs rijdt

bezint eer ge begint
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

YoeriS
Berichten: 271

#5 , 10 jul 2007 16:06

Uw belgisch rijbewijs is erkend in de EU en heel wat andere landen, maar een vereiste is nog steeds dat je het kan voorleggen.

Dus bij intrekking van uw rijbewijs kunt u nergens meer rijden.

Seppl
Berichten: 3

#6 , 10 jul 2007 18:11

@ Wim:

Ik vermoed dat ik begrijp vanwaar het misverstand komt.

Het verval van het recht om een motorvoertuig te besturen zou zich tot Belgi? beperkt hebben indien jouw rijbewijs afgeleverd was door een andere lidstaat van de EU.

In dat geval zou de Belgische overheid het ingetrokken rijbewijs onmiddellijk dienen over te maken aan de buitenlandse uitreikende overheid, die het jou zou terugbezorgen.

Met een dergelijk rijbewijs zou je dan in alle landen van de EU mogen rijden, behalve in Belgi

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 11 jul 2007 08:28

In dat geval zou de Belgische overheid het ingetrokken rijbewijs onmiddellijk dienen over te maken aan de buitenlandse uitreikende overheid, die het jou zou terugbezorgen.
ze zullen het je terugbezorgen de dag dat je verval verlopen is
het kan zelfs erger
je dient je rijbewijs in te leveren in de gemeente waar je het verspeelt, en na de termijn mag je het terughalen op die gemeente
als je toevallig een buitenlander bent, moet je maar zien dat je er kan geraken om je rijbewijs op te halen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Wim
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Eeklo

#8 , 11 jul 2007 13:30

Blijkbaar is er toch geen eenzijdig antwoord over dit onderwerp.
Onderstaande link geeft blijkbaar toch een ander antwoord op mijn vraag, die door een ander ook gesteld werd:

http://www.crimesite.be/Forum/detail.asp?ID=859

De agent die me de informatie gaf, was heel duidelijk hierover en beweerde ten stelligste dat het rijverbod enkel voor Belgie geldt.
Ik vraag het na in augustus bij het afgeven van m'n rijbewijs. Een internationaal rijbewijs heb ik in mijn bezit wegens een reis in de states enkele jaren terug.

Toch bedankt voor de reakties

coucoudemalines
Berichten: 77

#9 , 12 jul 2007 09:52

Het is nogal gevaarlijk om de mening van 1 politieagent als "zeer betrouwbaar" te omschrijven...

Los daarvan: Belgi? heeft u met het uitreiken van het rijbewijs de toelating gegeven om een voertuig te sturen. Andere landen erkennen dat rijbewijs.
Belgi? ontzegt u daarna het recht om te sturen voor een bepaalde tijd. Bijgevolg heeft u ook in andere landen niet langer het recht een voertuig te besturen.

Bovendien zal u uw rijbewijs inleveren, en rijdt u dus zonder rijbewijs. U heeft blijkbaar een ander document dat u op slinkse wijze heeft behouden. Dit document is echter van generlei tel, vermits het recht om te sturen u is ontnomen.

Tenslotte zou u beter met uw verstand rijden ipv met uw penis; als u reeds geflitst bent en dan nog zodanig snel dat uw rijbewijs u wordt ontnomen, en uw vrouw kan tot aan de grens rijden, moet u niet onnozel gaan doen en vlak achter de grens het stuur van haar overnemen.

Vermits ik een goede vriend verloren heb door toedoen van een "goede sportieve chauffeur" die zoals u zonder rijbewijs reed, zult u me wel niet kwalijk nemen dat uw hardnekkigheid mij nogal irriteert...

CCDM

Heye
Berichten: 468

#10 , 12 jul 2007 13:10

Hallo,

U zal in ieder geval GEEN internationaal rijbewijs krijgen wanneer U het recht van sturen in Belgi? is ontnomen. Het is namelijk ??n van de voorwaarden.

U kan de specifieke eisen hierover terug vinden op deze site:

http://www.belgium.be/eportal/applicati ... docId=3688

Verder sluit ik mij volledig aan bij bovenstaand bericht.(enigzins cru maar de nagel op de kop)

Ik kan mij trouwens niet inbeelden dat een agent zo'n informatie rondverteld. Misschien tussen pot en pint, maar zeker niet in functie.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”