Vaststelling verkeersovertreding vanop prive domein

Wim
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Eeklo

Vaststelling verkeersovertreding vanop prive domein

#1 , 09 jul 2007 13:42

Beste,

Vorig jaar beging ik een verkeersovertreding. Deze werd door de politie echter vastgesteld vanop een parkeerplaats van een garage, dus prive domein.
Kan dit zomaar dat de politie zich op prive domein gaat verschuilen om vaststellingen te doen en dan eveneens de bestuurders op die parking te loodsen om de pv op te stellen?
Er werd geen schriftelijke aanvraag gedaan door de politie bij de garagist om op die parkeerplaats plaats te nemen voor de verkeerscontrole.

Alvast bedankt voor de info,

Wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 09 jul 2007 17:54

Beste,


Wanneer zij op een parkeerplaats met openbaar karakter, opgesteld stonden, heeft het geen zin om hiertegen in opspraak te komen.Het is voldoende dat zij de eigenaar mondeling hiervan op de hoogte brengen.

Met vriendelijke groeten

Heye Andy

Wim
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Eeklo

#3 , 10 jul 2007 07:20

Een parkeerplaats kan dit moeilijk genoemd worden.
En wanneer wordt gesproken van een 'openbaar karakter'?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2007 11:11

Ik zie niet in waarom een verkeersovertreding zo niet zou mogen vastgesteld worden.

scorpioen

Wim
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Eeklo

#5 , 11 jul 2007 13:14

Als ik me het goed voorheb, mag de politie niet zomaar op prive domein komen.
Zo mogen ze bvb in theorie niet op mijn perceel grond komen om vaststellingen te doen, zonder mondeling akkoord of zonder papieren van een gerechtsdeurwaarder.
Dit is idd een extreme vorm, maar waar ligt de grens ...

En wij hebben ons te houden aan wetgevingen en regels, maar dit geldt net zo goed voor de arm der wet.

Ik stelde hier de vraag in de hoop een correct antwoord te krijgen van iemand die op de hoogte is van deze zaken, eventueel gestaafd adhv een art in de wetgeving. Ik word hier blijkbaar beantwoord met dezelfde vraag. Jammer.

coucoudemalines
Berichten: 77

#6 , 12 jul 2007 09:40

Ik herinner met een rechtszaak van een paar jaar geleden: een Fransman was vanop de middenberm geflitst door de politie en ging hiertegen in beroep.
Hij heeft de zaak gewonnen, vermits de politie geen overtreding mag begaan om er ??n vast te stellen (op de middenberm gaan staan is verboden).
Ik sluit me bij het antwoord van boven aan: als de parkeerplaats voor iedereen toegankelijk is, is er geen sprake van overtreding (door de politie) en is de vaststelling geldig.

Heye
Berichten: 468

#7 , 12 jul 2007 12:12

De wet op het politieambt

Art. 26. (De politieambtenaren) kunnen steeds de voor het publiek toegankelijke plaatsen alsook de verlaten onroerende goederen betreden teneinde toe te zien op de handhaving van de openbare orde en de naleving van de politiewetten en -verordeningen. <W>
(Zij) kunnen steeds diezelfde plaatsen betreden teneinde opdrachten van gerechtelijke politie uit te voeren. <W>
Met inachtneming van de onschendbaarheid van de woning kunnen zij hotelinrichtingen en andere logiesverstrekkende inrichtingen bezoeken. Zij kunnen zich door de eigenaars, exploitanten of aangestelden van die inrichtingen de inschrijvingsdocumenten van de reizigers doen overleggen.

Definitie van openbare parkeertereinen

Onder openbare parkeerterreinen verstaan we zowel terreinen die tot het openbaar domein behoren als terreinen met een openbaar karakter.Simpel uitgedrukt, wanneer de eigenaar van een parkeerterein deze afsluit vervalt het openbaar karakter.

Ik hoop hiermee uw vraag te hebben beantwoord, zodat U zich kan neerleggen bij uw ongelijk!

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

P.S.
Meer info over de werking en wetgeving van de politiediensten kan U bekomen op www.ssgpi.be (klik op wetgeving)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”