Verkeerssignalisatie bij werken?

Wim
Topic Starter
Berichten: 10
Locatie: Eeklo

Verkeerssignalisatie bij werken?

#1 , 09 jul 2007 13:37

Beste,

begin dit jaar beging ik een overtreding door bij werkzaamheden toch door een straat te rijden, die omwille van de werkzaamheden aangeduid stond als verboden doorgang.
Kun er me iemand een referentie geven waar ik vind aan welke voorschriften de verkeerssignalisatie moet voldoen opdat deze wettelijk zou zijn? Want naar mijn mening was dit allesbehalve in orde.

Wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 09 jul 2007 20:37

www.wegcode.be
daar kan je alles vinden aangaande wetgeving voor wegbeheerder en ook weggebruiker
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Jorre

#3 , 10 jul 2007 14:42

www.wegcode.be
daar kan je alles vinden aangaande wetgeving voor wegbeheerder en ook weggebruiker
En je kan er ook met je vragen kwijt op het bijgaande forum Wegcode forum

Reclame

Heye
Berichten: 468

#4 , 12 jul 2007 12:53

HALLO,

Het plaatsen van verkeerssignalisatie (parkeerverbod, versmalling van de rijbaan,...) is vergunningsplichtig.

Voor de vergunning bij werken van openbaar nut is er geen tijdsbeperking.

Wanneer?

De vergunning moet 14 dagen v??r de aanvang van de werken persoonlijk aangevraagd worden.

Waar?

Verkeerstechnische Afdeling (VTA) van de gemeente.

Hoe?

De aannemer stelt een ontwerp van signalisatie voor de werf voor. De VTA evalueert dat ontwerpen levert vervolgens de vergunning af.


Dus hier kan men de vraag stellen wie is er eindverantwoordelijke. De aannemer of het VTA.
In eerste instantie het VTA, omdat deze de planning van de signalisatie goedkeuren (voldoende signalisatie) in tweede instantie de aannemer, omdat deze ze niet geplaatst heeft zoals op de planning.

Deze kan met een fantasierijke advocaat de schuld afschuiven op de lokale politiediensten, omdat zij geen controle hebben uitgevoerd naar de signalisatie, bij aanvang der werken (is reeds voorgevalen in de praktijk) en zo is het een welles nietes spelletje.

In vele gevallen is de aannemer verantwoordelijk, maar dan moet U uit uw kast komen met HARDE bewijzen, en dit is dikwijls niet het geval.U kan altijd de vergunning nachecken bij uw gemeente afdeling openbare werken)

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”