geen geldige inschrijvingsbewijs politierechtbank

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

geen geldige inschrijvingsbewijs politierechtbank

#1 , 06 feb 2014 20:18

Hallo,

Ik moet naar de rechtbank omdat ik geen geen geldige inschrijvingsbewijs had van de auto.

Er stond ook in dat ik niet verzekerd was, maar ik kan wel bewijzen dat ik verzekerd was, hoe neem ik dit aan ?

Tot hoeveel kan deze boete oplopen ?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 06 feb 2014 20:28

zie voorgeschiedenis.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 7&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat staat er juist op de dagvaarding?
Voor welke artikels en voor welke wetgeving wordt u nu vervolgd?
In uw vorig verhaal hebt u nooit verteld wat voor gegevens er op uw verzekeringsbewijs staan?
Op het keuringsbewijs zal nu wel een Z(Z) plaat staan... vermoed ik.

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 06 feb 2014 23:38

Hallo,

het gaat over een quad dit is een ander verhaal ,ik ben het vergeten te vermelden.
Ik gebruikte eingelijk de quad als vervangvoertuig, dus met de nummerplaat van mijn aprilia op mijn quad.
Ik heb een papier dat de verzekering van de aprilia op de quad staat ivm herstellingen aan de aprilia.
Ik heb ook de regels van mijn verzekering gekregen, er staat in " ik heb het recht om een vervangvoertuig te verzekeren tot maximaal 1 maand.. "

Gr

Reclame

Wuyts1991
Berichten: 399

#4 , 07 feb 2014 11:27

- Je kan uiteraard niet zomaar nummerplaten verwisselen van voertuig naar voertuig.
- Als jij een groen verzekeringspapier hebt waarop staat dat je quad verzekerd is inclusief de dag van vaststelling is je verzekering in orde.
- Wat staat er juist in het proces-verbaal vermeld aangaande inbreuken/artikels?
Aangezien het enkel niet inschrijven van je voertuig slechts €55,- kost vermoed ik dat er iets mist in het verhaal?

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 07 feb 2014 11:39

Ik blijf mijn vraag herhalen welke gegevens stonden er op het verzekeringsbewijs. Wat en wie waren op het ogenblik van de feiten verzekerd.

wet 21 nov 89 verzekeringswet
art 6
§2. Geen motorrijtuig mag op de openbare weg in het verkeer worden gebracht indien niet aan de hierna volgende voorschriften is voldaan :
1. Als het motorrijtuig in België is ingeschreven moet het voorzien zijn van een kentekenplaat die overeenstemt met de vermeldingen in het inschrijvingsbewijs.
alsook
Artikel 20

Onverminderd de bevoegdheden verleend door het Wetboek van strafvordering, kan iedere officier van gerechtelijke politie en iedere ambtenaar of agent van de openbare macht die bevoegd is om proces-verbaal op te maken wegens overtreding van deze wet, beslag leggen op het rijtuig of op de kentekenplaten ervan wanneer er redenen zijn om aan te nemen dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe een motorrijtuig dat in het verkeer is gebracht op de openbare weg of op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde terreinen aanleiding kan geven, niet is gedekt.

Wanneer het rijtuig niet in het verkeer is gebracht op de openbare weg kunnen diezelfde officieren, ambtenaren en agenten eveneens iedere maatregel nemen die ertoe strekt te waarborgen dat het rijtuig niet op de openbare weg of op de op artikel 2, § 1, bedoelde terreinen in het verkeer zal worden gebracht.

Een afschrift van het proces-verbaal wordt aan de eigenaar van het motorrijtuig gezonden binnen twee dagen na de dag waarop diens identiteit kon worden vastgesteld.

Tijdens de duur van het beslag blijft het risico voor de eigenaar van het rijtuig.

en
20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen.
[BS 08.08.2001]
Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
Afdeling 2. Voorwaarden waaronder de voertuigen tot het verkeer op de openbare wegen worden toegelaten
Artikel 2
§1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#6 , 07 feb 2014 16:02

hoe kan ik foto's uploaden ?
dan zet ik er alles direct in

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#7 , 10 feb 2014 16:19

Niet denk ik. Je moet uploaden via een afbeeldingshost (bv. tinypic) of bestandenhost (bv. delen via dropbox of drive...). Post dan de link in een bericht of pb. Je kan best wel even je persoonlijke gegevens uitgommen, die zijn namelijk voor dit juridisch vraagstuk niet relevant.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 22 feb 2014 16:34

het gaat over een quad dit is een ander verhaal ,ik ben het vergeten te vermelden.
Ik gebruikte eingelijk de quad als vervangvoertuig, dus met de nummerplaat van mijn aprilia op mijn quad.
Ik heb een papier dat de verzekering van de aprilia op de quad staat ivm herstellingen aan de aprilia.
Ik heb ook de regels van mijn verzekering gekregen, er staat in " ik heb het recht om een vervangvoertuig te verzekeren tot maximaal 1 maand.. "
Dat is de verzekering ... heeft niks te maken met de inschrijving van dat vervang voertuig

Het wordt hoog tijd dat ze in de verzekeringswereld ophouden met het " tijdelijk overzetten" van verzekeringen en hun klanten het idee geven dat ze hun platen dan ook maar aan een ander voertuig kunnen hangen.


Je wordt meer dan waarschijnlijk gedagvaard omdat je geen verzekering had volgens de verbalisant, de niet-correcte inschrijving was anders via OI of MS afgehandeld.
Maar wegens het vermoeden van niet-verzekering, gaat dat laatste niet door en wordt het politierechtbank.

Wuyts1991
Berichten: 399

#9 , 22 feb 2014 23:49

Het wordt hoog tijd dat ze in de verzekeringswereld ophouden met het " tijdelijk overzetten" van verzekeringen en hun klanten het idee geven dat ze hun platen dan ook maar aan een ander voertuig kunnen hangen.
Dat zou enorm veel oplossen!
En het wordt ook eens hoog tijd dat verzekeringen hun databases doorgeven aan politiediensten.
Hoe schrijnend is het dat er op de dag van vandaag nog geen systeem is binnen de politiediensten om verzekeringen na te kijken..

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”