Hoe bewijs je dat je aan het lossen bent??

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

Hoe bewijs je dat je aan het lossen bent??

#1 , 05 feb 2014 13:47

Dag mensen,

Graag had ik jullie even om raad gevraagd bij een volgend probleem. Politie kan mij zelf niet het antwoord geven, dus ik weet niet waar ik terecht kan.

Deze voormiddag krijg ik telefoon van de politie van Stekene. Met de vraag of ik de persoon ken, die met de bestelwagen van ons bedrijfje verkeerd geparkeerd stond in Stekene op 30 januari. Onmiddellijk wist ik dat het wellicht niet ging over parkeren, maar over stilstaan bij het lossen van goederen bij een klant.
Aangezien ik niet weet of ik het hier mag schrijven welke goederen, zal ik het houden op grote en zware goederen.

Ik vraag dus aan de agent of het wel degelijk gaat om parkeren, en niet om laden en lossen.
De agent beweert dat de bestelwagen verlaten was, en er geen aanwijzingen zijn van laden of lossen. Ik stel dus de vraag, hoelang hij dat voertuig heeft zien stilstaan dan, want dat dit niet erg lang kon zijn geweest. Maar ook daarop kreeg ik het antwoord dat zij nog ander werk hadden dan te wachten. Vond trouwens zijn reactie erg grappig, toen hij vertelde dat laden en lossen maar een minuut hoefde te duren. Ik vraag dus aan die agent, hoe wij wettelijk kunnen aangeven, dat wij aan het lossen zijn van goederen? Waarop hij mij het antwoord schuldig moest blijven. Ik heb dan onmiddellijk daarna contact opgenomen met de politie van mijn dorp, voorval uitgelegd, en ook hetzelfde gevraagd, naar hoe we dit in de toekomst moeten duidelijk maken, dat wij dus leveren en niet parkeren. Maar helaas, ze weten ook niet onmiddellijk een antwoord voor dit probleem.
Ik weet uit ervaring dat je vier richtingaanwijzers niet toegestaan zijn, enkel in nood,... ook al es een boete voor gekregen,...
De bestelwagen kunnen wij niet open laten staan, aangezien daar koffers met werkgerief in zitten. En je leert het wel je laaddeuren dicht te houden, wanneer dat er koffers verdwenen zijn, wanneer je terug naar je bestelwagen komt. Wanneer je dit aangeeft bij de politie, krijg je te horen dat je je bestelwagen maar moet afsluiten in de toekomst.

In Gent is mij ooit verteld door een agent, om eventueel je telefoonnummer en het adres van waar je levert voor je voorruit te leggen, zodanig ze je kunnen traceren. Wij doen dit ook, en de telefoonnummers staan ook verschillende malen vermeld op de bestelwagen zelf. Ik haalde dit dus ook aan tegen die agent aan de telefoon. Maar van hem kreeg ik te horen, dat zij geen tijd hebben om iedereen op te bellen, of na te lopen, die verkeerd geparkeerd zou staan,... We moeten dan maar parkeren waar het mag, ook eventueel om te leveren. Alleen is dit onmogelijk, wanneer je weet dat dit zeer grote en zware goederen zijn, waar je niet honderden meters mee over de stoep kan gaan wandelen. Zowel gevaarlijk voor mensen, als eventuele geparkeerde voertuigen, en kortom, onbegonnen werk. Trouwens is het er toegestaan om te laden en te lossen.

Om een lang verhaal kort te maken, sta je met je rug tegen de muur. Hun woord is wet, ook al kunnen ze je niet meegeven, wat je moet doen zoals in ons geval van leveren van goederen bij klanten.
Wij hebben daar nooit problemen mee gehad, en de laatste maanden is dit al de derde boete op rij.

Als je verkeerd geparkeerd staat, en ze snappen je, begrijp ik het volkomen dat je een boete krijgt. En ik zal dat ook niet ontkennen en gewoon betalen. De vorige boetes heb ik gewoon betaald, maar nu is het mij wel genoeg geweest. Wij weten dus niet hoe we moeten aangeven dat we aan het lossen zijn, en een oplossing weten zij zelf ook niet. Deze keer zal ik de boete ook betwisten. Ik veronderstel dat agenten de wettelijke bepalingen kennen. Wanneer zij deze niet kennen, hoe moeten wij het dan weten?!
Ik ben op aanraden van de agent van mijn dorp, gaan kijken op wegcodes.be, maar vind er ook geen antwoord. Is er iemand die weet hoe dit wettelijk in elkaar zit?
Alvast hartelijk dank.
Mario

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 05 feb 2014 14:00

Ten eerste, mocht u daar wel laden en lossen? Dit is op veel plaatsen ook verboden tussen bepaalde uren.

En ja, ik kan die agent wel ergens volgen. Er staat daar een camionet met alle deuren toe, er zit niemand in en tegen de tijd dat je alle vaststellingen hebt gedaan en nog niemand hebt zien verschijnen. Ik zou dat ook interpreteren als fout geparkeerd.

Nu, hoe u dit concreet oplost, eventueel een bord met "laden en lossen, bel 04.. in geval van problemen" ?

Reclame

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 05 feb 2014 14:21

@KimSe,

Hartelijk dank voor de link!

@LeenW,

Daar mocht je laden en lossen, daar ging het hem niet ook niet over.
Toen ze werk koffers uit onze bestelwagen hadden genomen (gestolen) een paar jaar terug, terwijl we aan het uitladen waren, hebben we nog een heleboel commentaar gekregen van de politie, dat we moesten zorgen, bij het verlaten van onze bestelwagen in allen tijde GESLOTEN moest zijn. Dat wij de dieven hadden uitgenodigd op die manier.

Welke vaststelling heeft hij gedaan volgens jou? Veel tijd heeft hij er niet ingestopt, zelfs geen bekeuring geschreven en achtergelaten aan het voertuig zelf. Had hij dit gedaan, had hij gegarandeerd gezien dat dit leveren was, want zolang heeft die levering niet geduurd dan hooguit een paar minuten. Als we een bord doen met laden en lossen, gaan ze ons dan geloven denk je??
En de telefoons zijn achtergelaten voor de voorruit, dat ligt er altijd voor. En op de bestelwagen staat er de naam op van het bedrijf, het adres en alle telefoonnummers. Maar blijkbaar is dat nog niet geloofwaardig genoeg voor agenten.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 05 feb 2014 14:51

Tgoh ja, hij zal toch op zijn minst merk, type en plaatnummer genoteerd moeten hebben, alsook de plaats en het tijdstip van de overtreding. Mogelijk heeft hij ook de deuren gecontroleerd (die moeten inderdaad wettelijk verplicht op slot) of andere vaststelling gedaan. Kortom, hij zal daar toch wel langer dan 5 seconden gestaan hebben. Als ik mij in de plaats van die agent zet, kan ik begrijpen dat hij u als foutparkeerder aanziet.

Dat bord heeft idd geen bewijskracht, maar het kan helpen. Als u zoet naar iets dat uw 100% bewijskracht geeft, dan vrees ik dat u van een kale reis gaat terugkomen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 05 feb 2014 15:00

Wanneer u een bestel/leveringsbon kan voorleggen ziet men toch dat het over zware goederen gaat.
Als u dan bezwaar aantekent zal zowel de vaststeller als de rechter wel oordelen dat dit niet op 1 minuut uitgeladen is.

Ter info:

De vier richtingsaanwijzers (zoals je zo vaak ziet) zijn inderdaad niet toegelaten en leveren je 55 euro op.
Elk voertuig moet bij het verlaten slotvast achter gelaten worden teneinde diefstal te voorkomen. Ook dit levert je 55 euro op.
Dus een deur open laten oid. is ook geen mogelijkheid.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 05 feb 2014 15:25

Laden en lossen moet je wel heel strikt bekijken, zodra je ook maar iets anders doet (afrekenen, op de goede plaats zetten, papieren invullen) ben je aan het parkeren.

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

#8 , 05 feb 2014 15:53

@Wuyts1991,

Er kan een afleverbon, de faktuur die mede afgegeven is op diezelfde datum en adres, en indien nodig zelfs een getuigenis van de klant in kwestie voorgelegd worden.

Dus betwisten doe ik zoiezo. Naar mijn mening zouden diegene die boetes mogen geven, eerst de wetgeving moeten kennen of een degelijke uitleg moeten kunnen geven. Maar oplossingen kunnen ze mij hieromtrent niet geven, dat kunnen ze mij niet vertellen, enkel boetes uitdelen dat lukt wel. :?

@Turaki,

Bedoel je dat wij dan alles op straat moeten leggen, dan een parkeerplaats zoeken, en dan terug komen, in de hoop dat alles er nog staat, en het niet drijfnat is geworden van de regen, en er dan nog rekening moet mee houden dat er niemand over valt of tegenaan rijd,.... en dan nadien het bij de klant naar binnen brengen??? :wink:

KimSe
Berichten: 697

#9 , 05 feb 2014 15:54

Inderdaad Turaki, dat blijkt ook uit de link die ik eerder postte...

LeenW
Berichten: 12824

#10 , 05 feb 2014 16:10

@Wuyts1991,

Er kan een afleverbon, de faktuur die mede afgegeven is op diezelfde datum en adres, en indien nodig zelfs een getuigenis van de klant in kwestie voorgelegd worden.

Dus betwisten doe ik zoiezo. Naar mijn mening zouden diegene die boetes mogen geven, eerst de wetgeving moeten kennen of een degelijke uitleg moeten kunnen geven. Maar oplossingen kunnen ze mij hieromtrent niet geven, dat kunnen ze mij niet vertellen, enkel boetes uitdelen dat lukt wel. :?

@Turaki,

Bedoel je dat wij dan alles op straat moeten leggen, dan een parkeerplaats zoeken, en dan terug komen, in de hoop dat alles er nog staat, en het niet drijfnat is geworden van de regen, en er dan nog rekening moet mee houden dat er niemand over valt of tegenaan rijd,.... en dan nadien het bij de klant naar binnen brengen??? :wink:

Maar dit zijn 2 verschillende dingen: wat praktisch is en wat wat de wet is.

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

#11 , 05 feb 2014 16:16

Volgens mij is het verboden om goederen op de openbare weg te deponeren.

Dat zou willen zeggen, dat bijvoorbeeld een groenten en fruit winkel, eerst alles op straat moet worden afgeleverd, en dan nadien pas de winkel mogen binnenbrengen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#12 , 05 feb 2014 16:22

@Wuyts1991,

Er kan een afleverbon, de faktuur die mede afgegeven is op diezelfde datum en adres, en indien nodig zelfs een getuigenis van de klant in kwestie voorgelegd worden.

Dus betwisten doe ik zoiezo. Naar mijn mening zouden diegene die boetes mogen geven, eerst de wetgeving moeten kennen of een degelijke uitleg moeten kunnen geven. Maar oplossingen kunnen ze mij hieromtrent niet geven, dat kunnen ze mij niet vertellen, enkel boetes uitdelen dat lukt wel. :?
De pot verwijt de ketel...
Hoe kan een verbaliserende agent nu ruiken dat jij aan het laden en het lossen bent als er niets aan jouw voertuig, maar dan ook niets hierop wijst?
Als jij iets zwaar naar binnen moet brengen kan laden en lossen wel even duren. Verwacht jij dan dat een agent bij elke wagen die op een laad en loszone staat minstens 10 minuten blijft wachten? Dit gaat vast leuke taferelen opleveren.

Bekijk het ook eens langs de andere kant, zorg in het vervolg dat je duidelijk laat zien dat je aan het laden en lossen bent.
Maak desnoods een groot papier dat je achter op je laadbak oid. hangt met in het groot 'LADEN EN LOSSEN' op.

Wees een beetje creatief en schiet niet op de pianist :)

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

#13 , 05 feb 2014 16:40

@Wuyts1991,

Dat is nu net het punt! Hoe bewijs je dat? Dat heb ik aan die agent gevraagd en aan de agent van mijn dorp,... zijn kunnen mij geen wettelijke oplossing geven, waarmee ik zou kunnen bewijzen dat ik aan het lossen ben.
Daar gaat het hem nu net over. Al zij het niet weten, hoe moet ik het dan weten.

Mario074
Topic Starter
Berichten: 23

#14 , 05 feb 2014 16:47

Trouwens wanneer je in midden van een dorp een bestelwagen van een firma ziet staan van de andere kant van België, kan je volgens mij je wel voorstellen dat die daar niet staat om aardappelen te planten, maar iets aan het leveren is. Dat noemen ze bij ons inzicht.

LeenW
Berichten: 12824

#15 , 05 feb 2014 16:48

@Wuyts1991,

Dat is nu net het punt! Hoe bewijs je dat? Dat heb ik aan die agent gevraagd en aan de agent van mijn dorp,... zijn kunnen mij geen wettelijke oplossing geven, waarmee ik zou kunnen bewijzen dat ik aan het lossen ben.
Daar gaat het hem nu net over. Al zij het niet weten, hoe moet ik het dan weten.


Maar is dat wel de taak van een dorpsagent? Die man maakt de wetten niet, hij moet enkel de naleving controleren. Ik begrijp dat het in uw geval niet praktisch is om normaal te kunnen laden en lossen, maar een agent kan niet voor iedereen een pasklare oplossing voorzien. Ik zou nog verder willen gaan en zeggen, dat is zijn probleem niet, maar het uwe. Het is aan u om een oplossing te voorzien, niet aan hem. Hij zal u moeten helpen voor zover hij kan, maar als er geen wettelijk alternatief is, zit hij ook vast. Dan is het aan u om uw manier van werken aan te passen om binnen de wetgeving te blijven.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”