Wettelijkheid Speedoperaties

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Wettelijkheid Speedoperaties

#1 , 05 feb 2014 10:23

Blijkbaar combineert de politie op sommige plaatsen verschillende methodes voor het vaststellen van snelheidsovertredingen.
Zo gebruiken ze flitspalen, mobiele flitsers en trajectcontrole op dezelfde plaats.

Als men geflitst wordt op een locatie waar al aan trajectcontrole wordt gedaan, en je krijgt 2 boetes voor dezelfde overtreding, is dit niet onwettelijk?
Moet de beteugelende overheid niet kiezen welke boete ze aanrekenen, de trajectcontrole of de flitscontrole?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 05 feb 2014 11:06

Zij toch twee feiten op plaats X reed u te snel en tevens over een afstand van A tot B?
Als u niet te snel had gereden was er toch geen probleem geweest?
Ik denk niet dat het onwettig is.

69_Shorty_69
Berichten: 153

#3 , 05 feb 2014 12:13

MAAR kan men eigenlijk voor hetzelfde feit twee maal veroordeeld worden?

Is men dan niet verplicht om regeling van trajectcontrole te gebruiken vermits ze over 1 bepaald stuk opgesteld staan?
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Reclame

djinnie
Berichten: 38

#4 , 05 feb 2014 12:25

ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Ze zouden dan beter eens beginnen met alle boetes te innen. Voor hoeveel geld staan er ook weer boetes open bij de overheid? Miljoenen in ieder geval.
Ik heb af en toe ook een boete en betaal ze (wie zijn gat verbrandt...), maar ik vind ze nu wel overdrijven.

Lightning

#5 , 05 feb 2014 12:27

Voor hetzelfde feit niet, maar momentopname X en traject A-B zijn verschillende vaststellingen.
Zelfs mobiele en/of vaste camera's met kleine tussenafstand zijn in theorie verschillende vaststellingen.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 05 feb 2014 12:29

Betrokkene kan altijd eenheid van opzet inroepen....
Ja edelachtbare ik wil gewoon de hele tijd te snel rijden... dus kan ik toch maar een keer beboet worden? :mrgreen:

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 feb 2014 12:52

Moet beter opletten en lezen. De mobiele camera's worden niet ingezet in de zone van traject controle, maar samen met.. Dat wil dus zeggen, juist voor of na deze zone. Je wordt dus niet 2 x geflitst voor dezelfde overtreding in dezelfde zone maar bvb 2 km verder.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 05 feb 2014 13:40

Betrokkene kan altijd eenheid van opzet inroepen....
Ja edelachtbare ik wil gewoon de hele tijd te snel rijden... dus kan ik toch maar een keer beboet worden? :mrgreen:
Zo zouden de Nederlanders die met hun sleurhut België doorkruisen op weg naar zonnige oorden slechts éénmaal beboet mogen worden.......!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

69_Shorty_69
Berichten: 153

#9 , 05 feb 2014 14:56

Moet beter opletten en lezen. De mobiele camera's worden niet ingezet in de zone van traject controle, maar samen met.. Dat wil dus zeggen, juist voor of na deze zone. Je wordt dus niet 2 x geflitst voor dezelfde overtreding in dezelfde zone maar bvb 2 km verder.
mava105 het gaat er niet over of deze controle al dan niet in combinatie gebeuren in een "zone van trajectcontrole" maar of dat men zelf eigenlijk geen geîmproviseerde trajectcontrole opstelt...

Al een eeuwigheid geleden dat ik geflists ben maar worden bij snelheidscontroles op autosnelweg ook de km palen vermeldt als orientatiepunt of zetten ze individu is geflitst op den E40 (en die is heel lang :mrgreen: )
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Wuyts1991
Berichten: 399

#10 , 05 feb 2014 15:04

Voorbeeld;

Ik sta fout geparkeerd in de Kerkstraat thv n° 20. Ik krijg een parkeerboete vandaag om 10:05.
Ik moet nog ergens anders leveren dus ik rij verder door naar Kerkstraat n° 150. Ook daar parkeer ik op dezelfde manier fout.

Moet ik hier dan ook slechts 1 boete voor krijgen? Neen toch, voor mij zijn dit twee overtredingen.

69_Shorty_69
Berichten: 153

#11 , 05 feb 2014 15:09

ja maar parkeren is een heel andere materie in de wegcode, hier hebben we het over het aan 1 stuk doorrijden...

tenzij ge u ff parkeert op de pechstrook maar dat is dan ook een geheel aparte overtreding...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Wuyts1991
Berichten: 399

#12 , 05 feb 2014 16:32

Oke dan houden we het bij dezelfde materie.

Ik rijd van Oostende naar de Panne, ik heb nogal een zware voet en er staat toch wel net in Oostende een flitsauto.
Flits, 90 waar ik 70 mocht. Ik rijd verder en in Koksijde staat opnieuw een flitsauto Flits, 95 waar ik 70 mocht.

Dit gaat over een langere afstand dus dit mag wel?

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 05 feb 2014 17:51

Op de Plantin en Moreruslei in Antwerpen, op de leien,op de singel en op nog andere plaatsen staan er meerdere camera's na elkaar.
U mag gerust zijn dat bij overdreven snelheid bij ELKE camera en deze staan 'redelijk' dicht op elkaar een snelheidsboete zak krijgen.
De flitscamera is een momentopname en dat is volgens onze wetgeving voldoende.
Een trajectcontrole is een ander artikel dus volgens mij perfect combineerbaar.
U hebt zowel op plaats X te snel gereden als over traject AB.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 05 feb 2014 19:45

Blijf dan maar weg van de ring rond Leuven. Hier staan bijna om de 300 meter flitscamera's.
Er is hier enige tijd geleden ook een item hierover geweest.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... en#p168433" onclick="window.open(this.href);return false;

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#15 , 05 feb 2014 23:48

Blijf dan maar weg van de ring rond Leuven. Hier staan bijna om de 300 meter flitscamera's.
Er is hier enige tijd geleden ook een item hierover geweest.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... en#p168433" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja maar staan die op een plaats waar aan trajectconrole wordt gedaan?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”