buur eist plekje voor mijn gevel op ipv zijn eigen voordeur

jeske987456
Topic Starter
Berichten: 4

buur eist plekje voor mijn gevel op ipv zijn eigen voordeur

#1 , 04 feb 2014 15:23

Hoi,

Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben maar ik zou graag even weten hoe jullie dit eventueel zouden aanbrengen.

Ik weet dat de straat van iedereen is maar het gaat om het volgende:

Ik heb net een huis gekocht. Waar mijn huis gelegen is heb je ongeveer 6 huizen die naast elkaar staan en dan weer gescheiden worden daar een weg. Het huis links naast me en ikzelf hebben geen garage. De huizen nadien hebben wel een garage. nu is het zo dat ik het huis gekocht heb van een oude dame die waarschijnlijk zelf geen auto had. Mijn rechtse buurman heeft 2 auto's. een bestelwegen/ grote auto van Nissan(ik weet even niet het type) en een berlingo. Die laatste staat in de garage maar die eerste staat altijd recht voor mijn gevel geparkeerd terwijl hij zijn eigen voordeur en garage vrijlaat. Hij heeft recht om hier te staan maar de stoep is erg smal en hij neemt erg veel licht af hierdoor van buiten. Na mijn gevel mag je eigenlijk niet meer parkeren in de straat tot enkele meters verder.
Als die nissan dan toch gebruikt worden halen ze hun Berlingo uit de garage en zetten die op de plaats van de nissan zodat als ze terugkomen ze hun "eigen plaats" weer hebben. Ik heb dus zelf nooit de kans om mijn auto voor mijn gevel te zetten eigenlijk. Het geeft ook de indruk dat ze die plaats gewoon opeisen. Ik zou anders ook niet begrijpen waarom ze speciaal hun andere auto daarvoor de garage uithalen.
Dat hij een stukje voor mijn gevel staat heb ik geen probleem mee maar ze laten hun eigen voordeur + garage gewoon vrij om hun auto voor mijn neus te komen zetten.
Ik heb hen er nog niet over aangesproken. Ik zou hen gewoon vriendelijk willen vragen om ietjes verder te parkeren, maw gewoon voor hun deur en dan staan ze nog wel wat voor mijn gevel. Ik vind dat ergens gewoon beetje van je goede wil tonen dan. Zijn auto is de enigste die ook in de straat staat (behalve dan de mijne als ik daar ben want ik woon er nog niet 100%).
Maar omdat ik ook nieuw ben wil ookal niet de moeilijke gaan uithangen. Hoewel ik al verscheidene meubels heb in en uitgehaald zonder te vragen of ze hun auto willen verzetten terwijl dit niet altijd makkelijk was om de meubels uit het huis te krijgen door de smalle stoep. Vorige week zijn ze de ramen komen zetten en toen hebben ze hun auto wel verplaatst (heb ik niet gevraagd) maar toen we avonds teruggingen stond de auto alweer op dezelfde plaats ipv die dan gewoon voor de garage te laten staan denk ik dan.


Groetjes Jessica

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 04 feb 2014 15:27

Ik ga ervan uit dat die plaats niet uw eigendom is? Dan mag iedereen zich daar parkeren.

Bebouwde kom? Dan mag hij niet parkeren op de verhoogde berm (tenzij door een verkeersbord aangeduid). Op het voetpad? Niet in de bebouwde kom, en anders minstens 1 meter vrijlaten.

Wuyts1991
Berichten: 399

#3 , 04 feb 2014 15:34

Ik zou de buren er gewoon eens vriendelijk over aanspreken. Zoals je zelf al aangeeft had de vorige eigenaar van jouw pand geen wagen,
misschien is dit een oude gewoonte van hen om altijd plaats te hebben.

Reclame

Lightning

#4 , 04 feb 2014 15:36

...misschien is dit een oude gewoonte van hen om altijd plaats te hebben.
Zolang de buur geen parkeerovertreding begaat is dit gewoon toegelaten. TS kan buur hierover aanspreken, maar heeft eigenlijk niets te eisen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#5 , 04 feb 2014 16:38

Zolang de buur geen parkeerovertreding begaat is dit gewoon toegelaten. TS kan buur hierover aanspreken, maar heeft eigenlijk niets te eisen.
Dat weet ik, ik probeer enkel aan te tonen dat deze buren dat altijd deden voor de vorige eigenaar haar huis.
Misschien hebben ze er gewoon nog niet aan gedacht dat de nieuwe buurvrouw deze plaats wel leuk zou vinden.

Vandaar, vragen staat vrij.

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 04 feb 2014 16:44

Gewoon je auto gaan parkeren voor zijn deur en zien hoe leuk ze dat nog gaan vinden? (of een vriend met een bestelwagen laten komen, om toch met gelijke 'wapens' te strijden ;))
Ja, leuk zo'n burenruzie starten.

Gewoon eens een babbeltje gaan slaan, zie eerst eens wat daar uit komt.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 04 feb 2014 16:46

Eerst blabla, dan pas boemboem...

jeske987456
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 05 feb 2014 08:26

bon mensen, om nogmaals eens duidelijk te zijn want blijkbaar lezen er daar wel mensen overeen:

Ik weet dat de straat van iedereen is en dat ik hier dus niet echt iets kan aan doen. Maar zoals ik al zei "uit goede wil" zou hij het wel kunnen doen zijn auto verplaatsen als was het maar 50cm dat ook die auto voor zijn eigen deur staat + een deel van mijn raam. Ik vraag niet dat hij zijn auto 10m verder gaat parkeren. Maar hij staat gewoon voor mijn geval waardoor ik geen licht meer binnenkrijg en het erg donker is.
Dat ik dat plaatsje niet mag opeisen is een feit maar hij doet het wel! Want als de grote auto wegrijd zetten ze hun andere auto vanuit de garage op die plaats.

Mocht ik kunnen zou ik eerlijk gezegd mijn auto voor zijn deur parkeren want ook ik heb dat recht om daar dan te staan en dan heeft dat niets met een burenruzie te maken aangezien ik daar dan ook mag staan wuyts1991. Maar dat kan ik niet want hij heeft een garage en mijn auto is te groot om daar te staan.

jeske987456
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 05 feb 2014 08:27



Gewoon eens een babbeltje gaan slaan, zie eerst eens wat daar uit komt.

Dat dacht ik wel eens te doen ;-)

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 05 feb 2014 10:04

bon mensen, om nogmaals eens duidelijk te zijn want blijkbaar lezen er daar wel mensen overeen:

Ik weet dat de straat van iedereen is en dat ik hier dus niet echt iets kan aan doen. Maar zoals ik al zei "uit goede wil" zou hij het wel kunnen doen zijn auto verplaatsen als was het maar 50cm dat ook die auto voor zijn eigen deur staat + een deel van mijn raam. Ik vraag niet dat hij zijn auto 10m verder gaat parkeren. Maar hij staat gewoon voor mijn geval waardoor ik geen licht meer binnenkrijg en het erg donker is.
Dat ik dat plaatsje niet mag opeisen is een feit maar hij doet het wel! Want als de grote auto wegrijd zetten ze hun andere auto vanuit de garage op die plaats.

Mocht ik kunnen zou ik eerlijk gezegd mijn auto voor zijn deur parkeren want ook ik heb dat recht om daar dan te staan en dan heeft dat niets met een burenruzie te maken aangezien ik daar dan ook mag staan wuyts1991. Maar dat kan ik niet want hij heeft een garage en mijn auto is te groot om daar te staan.
Om nogmaals duidelijk te zijn, dit is een juridisch forum. Het mag dan ook niet vreemd zijn dat sommige antwoorden enkel gericht zijn op het juridisch aspect. Mochten de moderators echt streng zijn, dan zouden alle antwoorden die niet juridisch zijn verwijdert worden.

jeske987456
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 05 feb 2014 20:45

Dat begrijp ik best. Maar ik wil gewoon dat men weet ik goed besef dat ik op zich niets te eisen heb en dat men daar niet overeen leest.

Mario074
Berichten: 23

#12 , 05 feb 2014 22:33

@Jeske,

Alsof je mijn buur kon zijn! :D Wij krijgen hier ook nieuwe buren en ik merk dat bepaalde andere buren hun wagen voor die mensen hun huis plaatsen, terwijl zij nochtans voldoende ruimte hebben, zoals garages. Ik vrees dat je er weinig wettelijk aan kan doen. Maar,... mocht ik van jou zijn, zou ik van de mogelijkheid gebruik maken om even een gesprekje te beginnen met die mensen, als nieuwe buur. En zoals het gesprek verloopt, zou ik van de gelegenheid gebruik maken om even te vragen of er mogelijk zou zijn dat hij/zij zich een beetje verder zou willen parkeren.
Als dit mensen zijn, die voor rede vatbaar zijn, zullen ze dit wel begrijpen, als je je reden aanhaalt.
Wij staan met onze wagen, altijd in onze garage aan de voorkant van de woning, maar bij ons is het probleem dat ze er steeds voor parkeren. Wat ook erg vervelend kan zijn als je weg moet.

Mocht ik van jou zijn, zou ik tijdens een gesprek dit voorstel beleefd voorleggen. Ik vrees dat dit de enige oplossing is.

Groetjes en ik hoop dat jullie dit als goeie buren kunnen uitwerken,
Mario :)

Mariette
Berichten: 2507

#13 , 06 feb 2014 16:35

Ook hier is er een gelijkaardig probleem. Moeilijk op te lossen.

Voor mijn garage+voortuin is normaal plaats voor twee auto's : eentje voor de garage+pad en eentje voor de voortuin.

Natuurlijk mogen vreemden niet voor mijn garage parkeren, maar mensen die voor de tuin parkeren staan steevast tot vlak naast mijn poort zodat er ipv 2, slechts één auto kan staan.

Gewoon vragen aan de buren dat ze hun auto zo parkeren dat jouw auto er ook nog tussenkan is alvast een eerste stap. Het feit dat ze "hun" plaatsje zelfs reserveren toont echter wel aan dat ze menen recht te hebben op die parkeerplaats. Maar even een vraagje, desnoods met als excuus "verhuis" of "levering" zou misschien een opening kunnen bieden?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”