Boete negeren bevel Wijkagent

Bvalmont
Topic Starter
Berichten: 3

Boete negeren bevel Wijkagent

#1 , 30 jan 2014 18:48

Vandaag een melding aangekregen van een wijkagent die me wijst op het feit dat ik niet harder dan 30 km/u mag rijden in een schoolomgeving. En dat ik een PV zal ontvangen.

Het moment zelf deed de wijkagent in kwestie teken om te vertragen door een neerwaartse beweging te maken met zijn hand. Ik keek naar mijn snelheid en ik reed 30km/u dus ik reed gewoon voort. De wijkagent slaat dan vrij hard op mijn auto terwijl ik voorbij rij.

Ik reed gewoon door omdat ik geen probleem wil maken of een boete wil ontvangen maar zodra ik thuiskwam kreeg ik dus bovenstaande melding in de brievenbus.

Enkele vragen :

- Kan een wijkagent zomaar op mijn auto slaan ?
- Wat soort van overtreding kan hij me geven ?
- Kan ik een klacht indienen en wordt de agent dan op de hoogte gesteld?
- Is dit een goed idee ?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5408

#2 , 30 jan 2014 19:11

Je hebt een instructie van de politie genegeerd door niet te vertragen. Dat is een overtreding van de derde graad. t Is niet omdat het een zone 30 is dat er geen instructie kan gegeven worden om te stoppen/stapvoets te rijden....

Bvalmont
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 30 jan 2014 19:23

Ja, dacht ik wel. Ik had geen idee dat je hiervoor een boete kon krijgen.. Kan je zoiets aanvechten als je een bezwaar indient en tamelijk weinig verkeersovertredingen hebt begaan voor je leeftijd ?

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2014 21:47

Men kan elke verkeersboete aanvechten. Of dat in uw geval raadzaam is betwijfel ik ten zeerste. Indien het voor de rechtbank komt en u verliest mag u zich aan een veelvoud van de boete verwachten.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 30 jan 2014 23:08

Wat staat er juist in het PV .... negeren bevel is een zaak.

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 31 jan 2014 04:16

Een bevoegd persoon in uniform maant u non-verbaal aan om rustiger te rijden.
U beslist hier geen gevolg aan te geven en door te rijden.
U passeert deze persoon en deze slaat op uw wagen.

Gaat er dan niet iets in uw hoofd rinkelen dat zegt 'laat ik toch maar even stoppen of vertragen' ?

Het feit dat u gewoon door bent gereden laat weinig respect zien.
Het feit dat u nu een klacht overweegt en de boete wil aanvechten laat nog minder respect zien.

Kom op voor je daden, je hebt een spel gespeeld en verloren.

Bvalmont
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 31 jan 2014 08:21

Bedankt voor het advies.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 31 jan 2014 08:28

Bevelen van een bevoegd persoon gaan boven de verkeersborden en verkeersregels.

Dus ook al reed u daar niet harder dan de toegelaten snelheid, u negeerde zijn bevel om te vertragen. Dat is een derdegraadsovertreding. En als het een stopteken betrof, is het zelfs een vierdegraadsovertreding.

Een snelheidsovertreding weerhouden lijkt me evenwel nogal kras. Bij snelheidsinbreuken, is immers de mate van exacte overschrijding (na aftrek van snelheidscorrectie) bepalend voor de strafmaat. Dus daarvoor moet er een exacte meting gedaan kunnen worden. Is het onaangepaste snelheid ? Weerhoudt men het negeren van zijn bevelen ?

Dus wacht nu eerst en vooral af welke inbreuk er precies weerhouden zal worden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 22 feb 2014 17:14

Het moment zelf deed de wijkagent in kwestie teken om te vertragen door een neerwaartse beweging te maken met zijn hand. .
Deze beweging is niet vastgelegd als 1 van de bevelen in 4.2 , en kan verkeerd geïnterpreteerd worden.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/102-art4" onclick="window.open(this.href);return false;


De meeste agenten zijn helaas geen krakken in het duidelijk geven van armbevelen.

Kingfisher
Berichten: 483

#10 , 15 mar 2014 10:51

Het moment zelf deed de wijkagent in kwestie teken om te vertragen door een neerwaartse beweging te maken met zijn hand. .
Deze beweging is niet vastgelegd als 1 van de bevelen in 4.2 , en kan verkeerd geïnterpreteerd worden.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/102-art4" onclick="window.open(this.href);return false;


De meeste agenten zijn helaas geen krakken in het duidelijk geven van armbevelen.
De bewegingen in art 4.2 zijn slechts indicatief en gelden als voorbeeld.

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 15 mar 2014 11:23


De bewegingen in art 4.2 zijn slechts indicatief en gelden als voorbeeld.
Absoluut niet!

Het is zelf zo dat in de verschillende bevelen verschillende boetetarieven gelden.
Het negeren van de opgestoken arm wordt niet even zwaar bestraft als het negeren van de horizontaal uitgestrekte arm.

De bevelen in art 4.2 zijn de bevelen hoe de agent wettelijk de verkeersregeling dient uit te voeren.
Niets verplicht hem dit ook zo te doen, maar als hij andere bevelen gebruik kan dit voor verwarring zorgen aangezien deze wettelijk niet zijn voorzien.
Verwarring = twijfel = ongeldig.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 15 mar 2014 13:51

Wat staat er in het PV? Daar is nog altijd niet op geantwoord?

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 16 mar 2014 19:50

Absoluut niet!

Het is zelf zo dat in de verschillende bevelen verschillende boetetarieven gelden.
Het negeren van de opgestoken arm wordt niet even zwaar bestraft als het negeren van de horizontaal uitgestrekte arm.
Uit welke wettekst leid je dat af ?


Allebei, is het een vierdegraads-overtreding:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... n/487-art4" onclick="window.open(this.href);return false;
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 16 mar 2014 20:02

Absoluut niet!

Het is zelf zo dat in de verschillende bevelen verschillende boetetarieven gelden.
Het negeren van de opgestoken arm wordt niet even zwaar bestraft als het negeren van de horizontaal uitgestrekte arm.
Uit welke wettekst leid je dat af ?


Allebei, is het een vierdegraads-overtreding:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... n/487-art4" onclick="window.open(this.href);return false;
Enkel het negeren van 1 of beide armen horizontaal uitgestrekt, of negeren van overdwars zwaaien van rood licht, zijn overtredingen 4e graad. Al de rest is "slechts" een overtreding 3e graad:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... n/488-art3" onclick="window.open(this.href);return false;

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 16 mar 2014 20:36

Bij nader inzien, moet ik jullie toch gelijk geven.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”