boete tijdens instappen in de auto

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

boete tijdens instappen in de auto

#1 , 29 jan 2014 15:09

Hallo,

Vandaag heb ik weer een rare dag meegemaakt.
Dus ik was aan het rijden en zag in eens een vriend van me te voet stappen.
Ik stopte iets verder waar ik me kon parkeren en ineens stond de politie naast me.
Ik was nog bezig met het parkeren en mijn vriend stapte in.

De politie heeft zich nadien ook geparkeerd en een controle uitgevoerd van de papieren van de auto.
Alles was in orde, behalve op het einde zei hij mij, ik stuur je een pv wegens het niet parkeren.

Bestaat die wet misschien al van een boete krijgen als er iemand opstapt in de auto en dat je niet geparkeerd bent of nog in de maneuver om te parkeren ?

Alvast bedankt !

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 29 jan 2014 15:13

...Ik stopte iets verder waar ik me kon parkeren en ineens stond de politie naast me.
Ik was nog bezig met het parkeren en mijn vriend stapte in...
En mocht u op die plaats stilstaan of parkeren?

Wuyts1991
Berichten: 399

#3 , 29 jan 2014 15:36

Zonder situatieschets is dit uiteraard moeilijk in te schatten.

Dus om voorlopig op uw vraag te antwoorden:

- Op de snelweg mag u niet stilstaan om iemand op te pikken ;)

Reclame

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 29 jan 2014 15:51

ja het was een normale parkeerplaats voor een auto, ik was me nog een het parkeren en ze vielen direct binnen.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 29 jan 2014 16:29

Tot u juist kan zeggen waarvoor u een PV zou krijgen, kan hier niets zinnig gezegd worden. Dus wacht het PV af, en kom dan terug om hier te laten weten welke overtreding op het PV staat.

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#6 , 29 jan 2014 16:46

oke is goed

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 30 jan 2014 00:23

Een boete voor parkeren op een parkeerplaats lijkt me sterk. Tenzij je bijvoorbeeld tegen de rijrichting in parkeerde, bijvoorbeeld.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#8 , 01 feb 2014 11:39

nee ik stond goed,

tot nu toe heb ik niets ontvangen, hoelang duurt het normaal voor je een pv krijgt ?

Laatste keer kreeg ik hem de volgende dag

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 01 feb 2014 13:00

In dit geval zou het maximaal twee weken moeten duren, anders verliest de vaststelling door de verbalisant zijn bijzondere bewijswaarde.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#10 , 03 feb 2014 13:49

Hallo,

wat bedoelt u juist daarmee ?
, anders verliest de vaststelling door de verbalisant zijn bijzondere bewijswaarde.


mvg

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 03 feb 2014 14:03

Dat een PV als bewijs op zich voldoende is om een feit te bewijzen, tenzij het tegendeel kan bewezen worden (dus woord tegen woord gaat niet op bij een PV).
Als het te laat wordt verstuurd, verliest het deze "bijzondere bewijswaarde", waardoor het wel terug woord tegen woord wordt (dat van u tegen dat van de vaststellende agent) als er geen bijkomend bewijs is, maar rechters hechten nog wel iets meer belang aan het "woord" van een agent. Een te laat verstuurd PV is dus geen garantie dat u ermee weg komt.

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#12 , 07 feb 2014 16:03

Hallo,

ik heb vandaag net de brief ontvangen, er staat in dat ik met de voorste wielen op een oversteekplaats stond.
Er staat ook bij dat ik het verkeer blokkeer en hinder wat namelijk niet klopt.

boete 110€

Lightning

#13 , 07 feb 2014 16:12

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
...
op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
...
U mag op een oversteekplaats (of net ervoor) inderdaad niet stoppen om iemand laten in te stappen (=stilstaan).

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 07 feb 2014 17:20

Als u dit ook laat voorkomen dan vrees ik er voor.
U mocht er dus helemaal niet stilstaan laat staan parkeren.

U hebt toch een rijbewijs ... misschien toch eens wat regels nakijken.

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#15 , 08 feb 2014 01:07

geen idee ik heb er zo nooit over gedacht,
Hopelijk is dit de laatste boete want de staat heeft al genoeg verdient van mij daar ben ik zeker van.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”