Het als particulier kopen van een auto in Belgie

Gerard2013
Topic Starter
Berichten: 25

Het als particulier kopen van een auto in Belgie

#1 , 27 jan 2014 11:46

Wat simpele vraag maar mij is het een en ander onduidelijk.

Vaak worden er auto's aangeboden door particulieren voor verkoop echter ongekeurd.
Ook horen zeggen dat alleen een car-pas verplicht is sinds 2006.
Andere zeggen weer dat in België een particulier alleen een auto kan verkopen aan een andere particulier met 2de hands keuring.

Als ik nu een ongekeurde auto koop van een particulier dan heeft deze auto geen nummer platen.
Moet ik hem dan naar de keuring rijden zonder nummerplaten??
In België krijg ik namelijk alleen nummerplaten na de 2dehands keuring via de verzekering.

(In NL is dat makkelijker geregeld, platen horen bij de auto en de eigenaars worden centraal geregistreerd.)
(registratie via postkantoor of garagebedrijf waarna de verkoper een vrijwaringsbewijs krijgt zodat hij niet meer aansprakelijk bent voor wat er met de auto gebeurd telefoontje naar je verzekeringsmaatschappij en je kunt al rijden, benodigde tijd ongeveer half uurtje, totale kosten ongeveer 30 euro).

Nu wil ik ook nog een auto verkopen (ongekeurd)

Kan iemand mij duidelijkheid geven in dit Belgisch fenomeen?
Kan een auto ongekeurd kopen/verkopen in België van/naar een particulier
en is het daarna nog mogelijk er op een of andere manier er wettig in te rijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 27 jan 2014 12:02

Een tweedehandswagen moet altijd gekeurd zijn voor verkoop aan een pariculier. Dit moet de verkoper doen. De koper kan hem niet naar de keuring rijden. Ongekeurd en/of zonder carpass verkopen aan een particulier is verboden. Bij elke verkoop van een tweedehandswagen aan een particulier moet aan hem een CAR-PASS worden afgeleverd door de verkoper. Het doet er niet toe of deze verkoper eveneens een particulier is dan wel een vakman.

Wanneer je als particulier je wagen tweedehands verkoopt aan een vakman, ben je niet wettelijk verplicht om hem een CAR-PASS af te leveren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sheepie
Berichten: 164

#3 , 27 jan 2014 14:06

Niet helemaal correct. De 2dehandskeuring kan ook ten laste van de koper zijn. Dit moet dan wel opgenomen worden in de verkoopovereenkomst.
De koper kan bvb met de nummerplaten van de vorige eigenaar naar de keuring rijden en hem zo 2dehands laten keuren... of je garagist betalen en hem laten gaan met z-platen (let weldat bij z-platen de garagist/eignaar van de z-plaat naar de keuring gaat, aangezien deze platen ook op naam staan!)...

Carpass is echter wel verplicht!

http://www.auto-motorkrant.be/artikels.php?id=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 27 jan 2014 15:59

Sleepie : de tweedehandskeuring moet gebeuren voor de verkoop, dus voor de verkoopovereenkomst gesloten wordt..... http://www.goca.be/nl/p/tweedehandskeuring-ui
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gerard2013
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 27 jan 2014 23:07

Al dan niet of de tweede hands keuring verplicht is voor de verkoop plaats vindt
is niet echt praktisch van betekenis.

Als de auto gekocht wordt zonder 2de hands keuring heb je dus geen platen om naar de keuring te rijden.
Wat ik tot nu toe gehoord heb kun je dan alleen Z platen van een garagehouder gebruiken die dan ook nog zelf mee moet naar de keuring.

Misschien auto importeren zonder nummerplaten van België naar België makkelijker?
De auto heeft namelijk geen nummerplaten als je hem zonder keuring koopt.

Kortom het Belgisch systeem is heel erg omslachtig.
Praktischer (tijdelijk) een Nederlandse auto van een NL kennis te rijden in België.
(Wagen dan als borg voor eventuele bekeuringen.:-)
Eventueel met huur contract misschien :-)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 27 jan 2014 23:14

Maar wat is nu eigenlijk het probleem?
Ik zie het omslachtige niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 27 jan 2014 23:39

Het feit dat er een keuring VERPLICHT is en een CAR-PASS is net gedaan om foefelaars uit het systeem te gooien. Trouwens keuring moet keuring voor verkoop zijn dus inschrijvingsbewijs word geperforeerd.
Dus keuring en car pass....indien niet aanwezig kan koop nietig zijn.
PS indien de auto dient voor onderdelen dus niet meer in verkeer komt .. dan kan het volgens mij wel.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 25 feb 2014 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

sheepie
Berichten: 164

#8 , 28 jan 2014 15:01

Sleepie : de tweedehandskeuring moet gebeuren voor de verkoop, dus voor de verkoopovereenkomst gesloten wordt..... http://www.goca.be/nl/p/tweedehandskeuring-ui
Ik heb nooit gezegd dat die 2dehands keuring niet verplicht is he .
Deze is inderdaad verplicht, maar moet niet noodzakelijk door de verkoper uitgevoerd worden... er kan overeengekomen worden dat de koper er voor instaat (hij kan dan de platen van de verkoper gebruiken of laten doen door een garagist...). De verkoper is wel verplicht om een carpass af te leveren... je kan perfect naar de keuring achter een carpass zonder een 2dehandskeuring (geloof dat die 7 euro kost)...

Maar effectief zonder die 2dehandskeuring zal je nooit papieren krijgen om het voertuig opnieuw in te schrijven.

Trouwens een 2dehandskeuring is maar beperkt geldig... dus als je jouw wagen niet tijdig verkocht krijgt heb je terug een 2handskeuring aan je been... dus keuring na een verkoopovereenkomst is perfect mogelijk... toen ik mijn wagen kocht vond er eerst een verkoopovereenkomst plaats en is de garagist de dag nadien naar de keuring geweest... daarna papieren gaan halen... nummerplaat gaan halen en dan wagen gaan halen.

Gerard2013
Topic Starter
Berichten: 25

#9 , 29 jan 2014 22:01

Maar wat is nu eigenlijk het probleem?
Ik zie het omslachtige niet.
Het omslachtige is de procedure.
Allereerst moet er een tweedehandskeuring gedaan worden als je aan een particulier verkoopt.
Aan een garage of handelaar mag je dus zonder keuring verkopen heb ik begrepen.
Heeft natuurlijk wel voordeel dat je als particulier min of meer weet wat je koopt.

Daarna moet je platen gaan regelen.
Mij is nu wel duidelijk geworden dat ik mijn oude platen (16 dagen) op mijn nieuwe auto mag plaatsen.
artikel 33 van de verzekeringsvoorwaarden.
Dat scheelt een stuk hoef ik niet te lopen naar mijn werk :-)
Daar lag ook het grootste probleem.

In Nederland is de gekochte auto altijd met platen.
Auto blijft dus altijd de zelfde platen behouden
De eigenaar van de auto wordt geregistreerd in een systeem dus daar is denk ik minder discussie over.
Als geen keuring meer heeft dan dien je gewoon te keuren.
2de hands verkoop keuring kennen we dus niet.

In ieder geval bedankt voor de gegeven informatie en uitleg.

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 29 jan 2014 22:45

Oude platen op uw nieuw voertuig plaatsen????
Waar staat dat ... nummerplaten worden afgeleverd voor een bepaald voertuig met een bepaald chassisnummer.
U rijdt dus met een niet-ingeschreven auto wat strafbaar is.
U moet wel de volledige tekst lezen.


En zoals reeds gezegd ... die keuring is ter bescherming van de koper zo kan tenminste al geen ongelofelijk wrak in omloop komen.
http://www.assuralia.be/index.php?id=138&L=0&tx_ttnews" onclick="window.open(this.href);return false;[tt_news]=1330
geef in: nummerplaten gebruiken op andere wagen ...blijkbaar kan men niet rechtstreeks naar vraag gaan.
U heeft reeds een andere auto (B)

Wanneer u reeds over een andere auto beschikt, met nummerplaat en verzekering dus, dan kan uw bestaande autoverzekering een oplossing bieden om de aangekochte tweedehandsauto bij u thuis te krijgen. Voorwaarde is dat het bestaande voertuig (het voertuig dat in uw contract is omschreven) wel degelijk is verkocht (overdracht van eigendom). In dat geval biedt uw bestaande autoverzekering gedurende 16 dagen dekking zonder formaliteiten; binnen die termijn moet de verzekeraar dus ingelicht worden om verder dekking te verlenen en uw contract aan te passen.

Sommige mensen halen in dergelijke situatie de nummerplaat van hun andere wagen af en hangen deze op de tweedehandsauto. Opgelet, dit is niet toegelaten qua inschrijving waardoor u bij een controle een boete riskeert.

Noteer ook: een auto mag niet geparkeerd staan op de openbare weg zonder nummerplaat; op de oprit of in uw garage mag wel natuurlijk.

*BA betekent “burgerrechterlijke aansprakelijkheid”. Deze verzekering staat dus in voor schade die u aan anderen zou kunnen berokkenen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 jan 2014 11:25, 3 keer totaal gewijzigd.

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 30 jan 2014 05:43

Mij is nu wel duidelijk geworden dat ik mijn oude platen (16 dagen) op mijn nieuwe auto mag plaatsen.
artikel 33 van de verzekeringsvoorwaarden.
Even dat artikel erbij genomen:
Artikel 33
De bepalingen van deze wet treden in werking op de door de Koning te bepalen tijdstippen.
Mij wordt niets duidelijk?
Jij bedoeld Artikel 33 van jouw verzekeringspolis?

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 30 jan 2014 19:18

In België een tweedehandsauto verkopen zonder tweedehandskeuring en zonder Carrpass kan alleen als je verkoopt "voor onderdelen" of " voor opmaak". Zet niet in de overeenkomst dat de koper voor de keuring instaat want da s voldoende om de overeenkomst te kunnen laten ontbinden.

Keuring kan dan alleen door een garagehouder op Z-platen (behalve oldtimerkeuring). Met een ongekleurde auto rondrijden met de nummerplaten van je vorige wagen kan Bin controle resulteren in inbeslagname van de wagen. Niet doen dus.

Franciscus
Berichten: 38590

#13 , 30 jan 2014 23:25

En ALS u rondrijdt met een niet ingeschreven voertuig , ook al is het verzekerd,volgens u, dan nog kan u problemen krijgen met de verzekering want ergens anders staat dan een verzekering geldig is voor de INGESCHREVEN AUTO op de openbare weg met die bepaalde specificaties en gezien ander model andere wettelijke gegevens ... problemen dus.
Politie legt beslag op de auto wegens verzekering niet geldig... wagen wordt getakeld en u krijgt die niet mee alvorens in orde te zijn.
En u kan hem niet in orde brengen gezien in beslag genomen.....

Gerard2013
Topic Starter
Berichten: 25

#14 , 25 feb 2014 10:50

Sommige mensen halen in dergelijke situatie de nummerplaat van hun andere wagen af en hangen deze op de tweedehandsauto. Opgelet, dit is niet toegelaten qua inschrijving waardoor u bij een controle een boete riskeert.
De verzekeringsmaatschappij had mij medegedeeld dat dit mag gedurende 16 dagen.
De oude auto was verkocht (ingeruild) en heb de platen daarna geschrapt.
De nieuwe auto had tweedehands keuring.

Nu ben ik echter grensarbeider en denk niet dat het mag met andere platen op de auto in Nederland rijden.
Dus formeel heb ik de laatste kilometers maar gelopen :D
Zal toch moeten werken.

Al met al denk ik dat het NL systeem minder omslachtig is.
Kopen, verzekering bellen, verzekerd zijn, daarna op gemak keuring uitvoeren.

In ieder geval iedereen bedankt voor de uitleg

Bleda
Berichten: 4

#15 , 05 aug 2015 22:32

Hallo Iedereen,

Ik ben ook van plan om een tweedehands auto kopen als particulier. Eigenlijk heb ik hier alles gelezen maar ik begrijp niet alles goed, omdat ik een buitenlander ben.

Dus auto moet zeker gekeurd worden en carpass hebben. En dan? Overeenkomst aftekenen en betalen? En dan verzekering? Is dat alles?
En kan ik rijen zonder een nummerplaats tot hij verzekerd is?

Alvast bedankt!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”