afsluiten straat door burgemeester

Thierry01
Topic Starter
Berichten: 10

afsluiten straat door burgemeester

#1 , 23 jan 2014 11:52

Ik woon in een straat die over 2 gemeente loopt. Enkele jaren geleden waren er werken in onze gemeente. De burgemeester van de nabij gelegen gemeente heeft toen de straat op de grens van de 2 gemeenten laten afsluiten met betonblokken. Dit heeft hij blijkbaar gedaan om sluipverkeer te weren. Ondertussen zijn de werken al meer dan 2 jaar afgelopen maar de straat is nog steeds niet terug open. Nergens staat dat deze straat gewijzigd is naar een doodlopende straat. Mensen die hun gps volgen rijden zich steeds klem op deze volgens mij illegale afsluiting. Weet er iemand of een burgemeester het recht heeft een straat die niet doodlopend, op de grens van beide gemeente kan of mag blokkeren met betonblokken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 jan 2014 12:36

Een burgemeester kan, en zal dat ook niet doen, handelen op eigen houtje. De zaak zal waarschijnlijk door een schepencollege of politieraad zijn goedgekeurd, en dan is dat zo goed als een wet. Je kan daar bezwaar tegen aantekenen.
Een GPS is nog altijd geen officieel ding, wiens bevelen je blindelings moet volgen.

69_Shorty_69
Berichten: 153

#3 , 23 jan 2014 13:24

Natuurlijk moet wel bord F45 worden gebruikt aan de kant van u gemeente en aan de kant van de desbetreffende gemeente, en al dan niet in combinatie met andere borden afhankelijk van situatie...

En geloof ook dat "intergemeentelijke" wegen (wegen gemeenten verbind) goedkeuring moet hebben van beide gemeentecolleges maar hier ben ik wel niet zeker van en geloof dat bij geschil de provinciegouverneur het laatste woord heeft maar dat durf ik hier niet te hard roepen.

Als de borden op beide gemeentes hun grondgebied geplaatst blijkt te staan mag je ervan uitgaan dat beide gemeentecolleges hun goedkeuring hebben gegeven...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Reclame

Thierry01
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 11 feb 2014 11:58

Bedankt voor jullie reactie.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 11 feb 2014 14:53

Natuurlijk moet wel bord F45 worden gebruikt aan de kant van u gemeente en aan de kant van de desbetreffende gemeente, en al dan niet in combinatie met andere borden afhankelijk van situatie...

En geloof ook dat "intergemeentelijke" wegen (wegen gemeenten verbind) goedkeuring moet hebben van beide gemeentecolleges maar hier ben ik wel niet zeker van en geloof dat bij geschil de provinciegouverneur het laatste woord heeft maar dat durf ik hier niet te hard roepen.

Als de borden op beide gemeentes hun grondgebied geplaatst blijkt te staan mag je ervan uitgaan dat beide gemeentecolleges hun goedkeuring hebben gegeven...

Hoewel uiteraard méér dan wenselijk, vind ik dergelijke verplichting nergens terug. Noch in de wegcode zelf, noch in het KB dat de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens regelt:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 256-art71c" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 6-hs2art12" onclick="window.open(this.href);return false;
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”