recidief alcoholovertreding

Manu2000
Topic Starter
Berichten: 5

recidief alcoholovertreding

#1 , 21 jan 2014 20:07

Beste forumlezers,

In 2012 had ik bij een verkeerscontrole een eerste maal positief geblazen, nl. 0,23 mg/L.
In 2013 heb ik andermaal positief geblazen bij een verkeerscontrole, opnieuw in het Mechelse, ditmaal 0,41 mg/l.

De eerste maal ben ik "er vanaf gekome"n met een minnelijke schikking, maar voor de 2e overtreding heb ik terecht (recidief binnen 3j)een pro justitia ontvangen.Ik heb verder trouwens nog geen verdere gegevens ontvangenvan wanneer deze zaak voorkomt.
Uiteraard betreur ik dit, maar mijn vraag luidt de volgende:wordt bij het stellen van de ernst van de strafmaat bij recidief rekening gehouden met de vastgestelde alcoholconcentraties en andere omstandigheden of bestaan er toch standaarduitgesproken straffen in dergelijke situaties?
Indien mijn rijbewijs voor langer dan 3 weken wordt ingetrokken zit ik natuurlijk dik in de rats met mijn beroep.Zijn er verzachtende omstandigheden in te roepen en zo ja laat ik mij best bijstaan door een advocaat.Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak, dus graag uw hulp.
Mijn les heb ik in elk geval geleerd, alhoewel ik eerste keer wel heel dicht tegen de grens aanzat, daar 0,22 mg/L niet strafbaar is en 0.23 mg/L wel :-(.Zijn dit overwegingen die een politierechter ook maakt bij de veroordeling?

mvg Manu

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 21 jan 2014 20:41

Minnelijker schikking gekregen, dus dit staat niet vermeld, dus geen recidief.

Manu2000
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 21 jan 2014 20:48

Ben je zeker? Waarom heb ik voor de 2e overtreding dan geen minnelijke schikking gekregen, of is 0,42 mg/l zowiezo "een case", maar dan geen "recidiefcase" in dit geval?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 21 jan 2014 22:11

Wordt in tweede PV verwezen door politie naar voorgaanden?
Werd uw rijbewijs nu ingetrokken?

Manu2000
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 21 jan 2014 23:35

Wordt in tweede PV verwezen door politie naar voorgaanden?
Werd uw rijbewijs nu ingetrokken?
eerste vraag: nee, ik zie dit nergens
2e vraag: ik had een rijbewijsverbod van 6u na de 2e overtreding

Maar de politie vroeg wel of ik afgelopen 3j ook een positieve alcoholtest had afgelegd.

Kali
Berichten: 762

#6 , 22 jan 2014 08:29

Bij 0,23 - 0,34 mg/l wordt een minnelijke schikking aangeboden en komt dit niet voor de politierechter indien u dit betaalt.

Vanaf 0,35 mg/l komt dit sowieso voor de politierechtbank.

De politierechter zal kijken naar u verleden, indien u geen andere veroordelingen voor de politierechtbank hebt opgelopen, en geen veroordeling wegens alcoholintoxicatie binnen de 3 jaar, dan is dit geen 'recidive'.

Laat u bijstaan door een advocaat, maar wees gewoon eerlijk, geen uitvluchten of verzachtende omstandigheden zoeken.

Uw advocaat kan vragen dat het rijverbod (meestal 14dagen) plaatsvind tijdens uw vakantie of tijdens weekends.
Laatst gewijzigd door Kali op 22 jan 2014 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Manu2000
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 22 jan 2014 08:47

Bij 0,23 - 0,38 mg/l wordt een minnelijke schikking aangeboden en komt dit niet voor de politierechter indien u dit betaalt.

Vanaf 0,39 mg/l komt dit sowieso voor de politierechtbank.

De politierechter zal kijken naar u verleden, indien u geen andere veroordelingen voor de politierechtbank hebt opgelopen, en geen veroordeling wegens alcoholintoxicatie binnen de 3 jaar, dan is dit geen 'recidive'.

Laat u bijstaan door een advocaat, maar wees gewoon eerlijk, geen uitvluchten of verzachtende omstandigheden zoeken.

Uw advocaat kan vragen dat het rijverbod (meestal 14dagen) plaatsvind tijdens uw vakantie of tijdens weekends.
ok bedankt, dat is duidelijk.Dan ben ik geen recidivist.
Is het verstandig een advocaat via de rechtbijstandsverzekering te nemen in dit geval?Ik neem aan dat je hiermee niet meteen positieve punten scoort bij je verzekeraar.Kunnen zij hierop niet negatief reageren en bv. een opzeg doen? Er zijn nl. autoverzekeringsmaatschappijen,dewelke je op voorhand een vragenlijst laten invullen en daarbij vragen naar mogelijke veroordelingen wegens alcoholintoxicatie.

Wuyts1991
Berichten: 399

#8 , 22 jan 2014 09:48

Bij 0,23 - 0,38 mg/l wordt een minnelijke schikking aangeboden en komt dit niet voor de politierechter indien u dit betaalt.

Vanaf 0,39 mg/l komt dit .....

Graag bij raadgevingen de juiste cijfers weergeven.

strafbare alcoholopname:
0,0- 0,21: niet strafbaar
0,22-0,34: onmiddellijke inning+3u rijverbod
0,35-0,...: politierechtbank+6u rijverbod
0,65-...: ook politierechtbank MAAR ook ter plaatse Onmiddellijke intrekking RB
Laatst gewijzigd door Wuyts1991 op 22 jan 2014 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Tybo
Berichten: 145

#9 , 22 jan 2014 18:35

Niet te vlug van stapel lopen met die raadgevingen ...

Actueel (en zonder bijkomende, verzwarende omstandigheden (zoals beginnende bestuurder, betrokken in een verkeersongeval, voorgaanden, ...))

0.22 t/m 0.34 : 3u rijverbod + onmiddellijke inning 150 euro
0.34 t/m 0.49 : 6u rijverbod + minnelijke schikking 450 euro
0.50 t/m 0.64 : 6 u rijverbod + minnelijke schikking 600 euro
vanaf 0.65 : 6 u rijverbod of onmiddellijke intrekking rijbewijs indien Parketmagistraat werd gecontacteerd + dagvaarding voor de rechtbank waarbij de boete minimum 1200 euro bedraagt (al dan niet voor een gedeelte voorwaardelijk)

Heb je tijd om alles op het gemak te willen doornemen ?
Lees dit es :
http://www.om-mp.be/extern/getfile.php? ... id=4017122" onclick="window.open(this.href);return false;

Kingfisher
Berichten: 483

#10 , 25 jan 2014 15:06


ok bedankt, dat is duidelijk.Dan ben ik geen recidivist.
Is het verstandig een advocaat via de rechtbijstandsverzekering te nemen in dit geval?Ik neem aan dat je hiermee niet meteen positieve punten scoort bij je verzekeraar.Kunnen zij hierop niet negatief reageren en bv. een opzeg doen? Er zijn nl. autoverzekeringsmaatschappijen,dewelke je op voorhand een vragenlijst laten invullen en daarbij vragen naar mogelijke veroordelingen wegens alcoholintoxicatie.
Je betaalt rechtsbijstand juist specifiek voor dit geval. Hoeveel keren in jouw leven ben je nog van plan om voor het strafrecht te komen?
Het kan, maar is weinig waarschijnlijk dat de verzekering je gaat uitschrijven wegens een enkel schadegeval ( het kan natuurlijk de druppel zijn die de emmer doet overlopen).

Roep je rechtsbijstand in, zoek zelf een goede advokaat ( je hebt vrije keuze, de verzekeraar zal je een advokaat voorstellen, dat is *hun* voorkeursadvokaat, niet noodzakelijk de uwe. Niet dat het slechte advokaten zijn, maar in hun ogen bent u Fortis 1325 en niet Manu2000).

U kan natuurlijk ook alles uit eigen zak betalen, maar waarom dan een rechtsbijstandsverzekering afsluiten? Da's zoals een afgebrand huis hebben door een vergeten frietketel, en dan de brandverzekering niet inroepen omdat u bang bent dat ze u gaan schrappen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 25 jan 2014 16:03

Daarom altijd best een rechtsbijstand nemen bij een andere maatschappij als deze waar uw brand en autoverzekering zijn afgesloten. Als je ooit tegen uw eigen maatschappij moet procederen zal je wel verstaan waarom.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”