Kleine botsing en auto die geraakt werd reed gewoon door

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Kleine botsing en auto die geraakt werd reed gewoon door

#1 , 17 jan 2014 19:51

Stel: Je hebt een kleine botsing. Je wil opzij gaan staan,, maar degene die geraakt werd (stond stil aan het verkeerslicht) rijdt gewoon door.

Wat dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#2 , 17 jan 2014 19:51

Er is geen zichtbare schade van het ongeval.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 17 jan 2014 19:53

Stel: Je hebt een kleine botsing. Je wil opzij gaan staan,, maar degene die geraakt werd (stond stil aan het verkeerslicht) rijdt gewoon door.

Wat dan?
Uw verhaal gaan doen bij de politie. Die maakt er een PV van en zo bent u ingedekt indien de doorgereden automobilist toch nog (onverwacht) op de proppen zou komen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#4 , 17 jan 2014 20:00

OK.

Verliest zijn claim in dat geval niet aan credibiliteit.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 17 jan 2014 20:02

OK.

Verliest zijn claim in dat geval niet aan credibiliteit.
Met door te rijden heeft hij alleszins een fout gemaakt.
Maar misschien had hij het niet gemerkt. Indien hij wetens is doorgereden dan is het vluchtmisdrijf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 18 jan 2014 12:18

Mja.... Ik denk eerder dat hij de knal niet hard genoeg vond...

Hij had plaats & kans genoeg om aan de kant te gaan staan in elk geval.

redak
Berichten: 205

#7 , 18 jan 2014 14:32

ik treedt roharro bij : zelf aangifte gaan doen bij de politie, zo vlug mogelijk na de feiten.

Ik ken iemand die gelijkaardig feit heeft meegemaakt. Hij kon niet tijdig stoppen en tikte zijn voorligger ligt aan, heeft zich onmiddellijk aan de kant gezet met de bedoeling om de schade te bekijken en de nodige gegevens uit te wisselen met de aangereden bestuurder, maar deze reed ook gewoon door. Bijgevolg dacht hij dat die persoon het de moeite niet vond. Aan de eigen wagen was er zo goed als niets te zien.

Enkele dagen later (weet niet precies welke periode) werd hij opgeroepen door de politie voor een "verhoor" van de feiten. Blijkbaar was de aangereden bestuurder onmiddellijk naar de politie gereden. Aanklacht was nu vluchtmisdrijf en dit is effectief voor de politierechter gekomen. Gelukkig was dit gebeurt in de regio waar mijn kennis woont en hebben omstaanders kunnen getuigen dat hij effectief onmiddellijk gestopt was en het eigenlijk de andere bestuurder is die gewoon doorgereden was.

Ik dacht dat uiteindelijk ieder voor zijn eigen kosten is moeten tussenkomen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#8 , 18 jan 2014 22:55

Wat riskeer je als vluchtmisdrijf?

Sent from my Lenco CoolTab-80 using Tapatalk

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 18 jan 2014 23:22

De straffen, zijn best pittig. Dus ik raad je inderdaad aan, om zélf alvast aangifte te gaan doen bij de politie VOORDAT de tegenpartij toch nog een klacht tegen jou indient.

Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van
200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.



* bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen).
* een gedeelte kan voorwaardelijk zijn.
* daarbovenop nog 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.
* daarbovenop nog gerechtskosten.


Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

2° indien hij veroordeelt wegens een verkeersongeval te wijten aan het persoonlijk toedoen van de dader en de veroordeling wordt uitgesproken wegens doding of verwonding;

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :


•de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur overschreden wordt, of :
•de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur overschreden wordt in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.

4° indien hij veroordeelt wegens enige overtreding van deze wet en van de reglementen uitgevaardigd ter uitvoering ervan en de schuldige binnen drie jaar vóór de overtreding driemaal hieromtrent werd veroordeeld;

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 19 jan 2014 01:14

ik kan hier voor bij eender welk bureau terecht?
Laatst gewijzigd door FreelancerIT op 19 jan 2014 02:47, 3 keer totaal gewijzigd.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#11 , 19 jan 2014 02:42

Bon, ik ben verward. Na een telefoontje met de blauwe lijn ga ik naar mijn kantoor om het aan te geven. Daar word ik nogal onvriendelijk behandeld door een agent die direct van vluchtmisdrijf e.d. Ligt spreken. Ik ging toch juist naar de politie om dat te vermijden?!

Wuyts1991
Berichten: 399

#12 , 19 jan 2014 07:07

Is er iets op papier gezet of ben je weggestuurd?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#13 , 19 jan 2014 11:35

Ik heb een PV. Staat in wat er is gebeurd.

Na afloop was de man wat vriendelijker, hij begreep alleen nog steeds niet waarom ik gewacht had.

Nu, achteraf gesproken was dat mss. niet verstandig, maar ik wist echt niet wat gedaan. Het was allemaal ook zo bevreemdend...

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 19 jan 2014 13:00

Maar het was toch de andere betrokkene die doorgereden is? Hebt u dat niet aangegeven als vluchtmisdrijf van de "tegenpartij"?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 19 jan 2014 13:50

Maar het was toch de andere betrokkene die doorgereden is? Hebt u dat niet aangegeven als vluchtmisdrijf van de "tegenpartij"?
@ FreelancerIT: Of heeft de tegenpartij intussen toch nog aangifte gedaan, voordat uzelf aangifte hebt kunnen doen ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”