overdreven snelheid en alcoholintoxicatie

ludovicus
Topic Starter
Berichten: 3

overdreven snelheid en alcoholintoxicatie

#1 , 17 jan 2014 11:51

ik ben door de verkeerspolitie in Leuven langs de kant gezet wegens overdreven snelheid. gecorrigeerd kom ik aan 146km/u. spijtig genoeg was ook de ademtest positief: 0.36mg/l dus juist boven de alert fase. heel dom allemaal want mijn vrouw zat er bij maar ik heb gereden omdat ze moe was. maar geen excuus natuurlijk. ik ben 6uur later mijn rijbewijs terug mogen gaan afhalen

ik heb in het verleden (ik heb 13 jaar mijn definitief rijbewijs) met de regelmaat van 1 a max 2 keer per jaar een snelheidsboete gehad maar nooit boven de 149km/u. telkens dus een minnelijke schikking die ik onmiddellijk betaald heb. ook alcoholcontroles waren altijd negatief dus nog nooit een boete daarvoor gekregen.

ik hoop vooral mijn rijbewijs niet te lang kwijt te zijn omdat ik niet kan werken zonder.

iemand die een idee heeft hoe groot de boete kan zijn? en hoe lang ik mijn rijbewijs zal kwijt zijn?
tips voor in de rechtbank ook welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 jan 2014 12:13

In de bebouwde kom, waar maar 50 km/hr is toegelaten, of op een gewestweg waar 90 is toegelaten ?
Is een groot verschil in boete en straf.

ludovicus
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 17 jan 2014 12:36

nee op de autosnelweg waar je 120km/u mag

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 jan 2014 12:43

Daar heeft de lokale politie van de stad Leuven toch geen bevoegdheid?

sheepie
Berichten: 164

#5 , 17 jan 2014 13:24

Daar heeft de lokale politie van de stad Leuven toch geen bevoegdheid?
TS spreekt toch over verkeerspolitie => die behoren toch tot de federale politie

ludovicus
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 17 jan 2014 13:36

federale politie was het. degene die je altijd op de autostrades ziet

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 17 jan 2014 13:43

Politie zowel de federale als lokale is OVERAL in BELGIË bevoegd hoor.
Men kan trouwens overstappen van lokale naar federale en terug.
Trouwens de ook lokale politie een afdeling verkeerspolitie.
De afdeling bij de federale politie die de autowegen/autosnelwegen beheerd wordt wegpolitie genoemd.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 19 jan 2014 12:13

“Art.29... § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro. De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden. De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar : - het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

‘gecorrigeerd kom ik aan 146km/u.’

U overschreed de toegelaten snelheid met 26Km/u en hiervoor is er geen verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig.

“Art.34...§2. met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft : 1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

‘was ook de ademtest positief: 0.36mg/l’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”