verkoop zonder keuring en car-pass.

Anoniempje 30
Topic Starter
Berichten: 5

verkoop zonder keuring en car-pass.

#1 , 15 jan 2014 15:57

Ik heb een vraag, vorige week kocht ik een wagen op internet waar er bij
stond dat hij gekeurd was. Ze brengen hem naar huis en ik neem de papieren rustig
door en zie dat hij niet gekeurd is voor verkoop en er ook geen carpass bij
is. Ik neem contact op met de verkoper en die zegt dat hij dit niet wilt doen
en ik dat in een garage moet laten doen waar hij me een nummer van gaf.
Blijkt ook dat de batterij plat was waardoor ik 50€ korting kreeg, volgens
de verkoper door te lang stil te staan. De garage komt hem hier vorige week
halen om naar de keuring te gaan, maandag bellen we nog om te vragen of hij
bijna klaar is, ze zeggen dat ze er aan bezig zijn. Gisteren staat de politie
hier aan de deur om te zeggen dat mijn wagen met een platte band op het plein
staat hier in het dorp (op amper 1,5km van mijn deur) met mijn nummerplaten op, ik was
verbaasd want ik ging ervan uit dat hij in de garage stond. Ze zijn hem toen
komen takelen naar de garage en vanmorgen krijg ik telefoon dat hij is
afgekeurd op de keuring en er iets mis is met de remmen, het zou een kost
zijn van ongeveer 500€. Nu is mijn vraag, mag dit zomaar? Ik heb al contact
opgenomen met de verkoper met de vraag of hij de wagen terug wilt overnemen
en mijn centen wil terug geven maar dat wil hij in geen geval, ook op mijn
vraag of hij de kosten zal betalen voor de keuring en voor hem te maken
reageerde hij negatief. Wat ik kan ik hieraan doen? Ik was ervan overtuigd
dat hij gekeurd was en ik heb niet het budget om hem te laten maken. Kan ik
mijn centen terug eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 15 jan 2014 17:24

U kan geen wagen kopen die niet gekeurd is voor verkoop en voorzien van een carpas.
De verkoper aangetekend in gebreke stellen en indien geen reactie zal u naar de vrederechter moeten. Als het aankoopbedrag en kosten onder de € 1860 zijn.


Onderstaande linken eens lezen.

https://www.belfius.be/info/NL/themes/A ... firstWA=no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.touring.be/Images/beslissen_ ... 100305.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://auto.vlan.be/nl/tweedehands-auto ... nkomst.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Nog bijkomend was de wagen al INGESCHREVEN op die nummerplaat en
was er een VERZEKERING door u afgesloten op die nummerplaat MET die wagen?

Indien niet .... zware inbreuken want dat kan heel veel geld kosten gezien nlt dan niet afgeleverd is voor dat voertuig en het dus ook niet verzekerd is.

Anoniempje 30
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 16 jan 2014 08:42

De wagen was nog niet ingeschreven of verzekerd, aangezien hij nog niet gekeud was voor verkoop kon ik dit niet in orde brengen. Het was ook niet de bedoeling dat ze mijn nummerplaten er gingen opzetten terwijl hij op het plein stond. Ze waren hier vertrokken met garageplaten.

Reclame

sheepie
Berichten: 164

#4 , 16 jan 2014 11:04

Als er geen Carpass bij is, is deze verkoop ongeldig.
Tweedehandskeuring kan ten laste zijn van de koper, maar dit moet in de verkoopovereenkomst staan.
Via de rechtbank kan je de verkoop laten ontbinden. De vorige eigenaar moet zijn voertuig terugnemen en jouw geld terug betalen.

Anoniempje 30
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 16 jan 2014 11:09

Heb me laten vertellen dat ik een aangetekende brief moet sturen, zeker vandaag nog want het zou de laatste dag zijn om van de verkoop af te zien. Heb dit gedaan en erin gezet dat ik mijn centen terug wil en afzie van de verkoop. Ook alle schade die ik heb geleden in die tijd moest ik erin zetten. Laat ons hopen dat het snel in orde komt want met 3 kleine kinderen heb ik echt een wagen nodig.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 16 jan 2014 18:30

Hopelijk heeft de politie ondertussen geen PV opgesteld.
Maar hoe komt die garage aan uw nummerplaten???

Inderdaad de verkoop per AS onmiddellijk verbreken wegens ongeldigheid van verkoop.
Verkoper is wettelijk verplicht zowel keuring (voor verkoop) al voor carpass te zorgen.

Wat hebt u betaald voor de wagen?
Was de verkoper ook een particulier?

Is er een contract opgesteld en wat staat er allemaal in?

Anoniempje 30
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 20 jan 2014 13:16

Mijn nummerplatenlagen in de wagen, het was niet mijn bedoeling dat deze gebruikt gingen worden.
Ik heb er 1150€ voor betaald maar ondertussen is ook nog eens gebleken dat de verkoper contact had opgenomen met de garage zonder mijn weten om te zeggen dat ze de wagen mochten maken. Ze hebben dus voor 620€ kosten gedaan terwijl ik uitdrukkelijk had gevraagd deze niet te doen, ik had gezegd dat ik niet van plan was om er kosten aan te doen.
De verkoper is handelaar.
Ikzelf heb niks gekregen van contract en ja ik weet het dom van me om dat ook niet te eisen. Ik heb wel moeten tekenen en dat papier heeft de verkoper meegenomen, daar stond ook in dat er geen garantie bij zat, de prijs.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”