Foto's nemen van andere mensen

Nicolaso
Topic Starter
Berichten: 2

Foto's nemen van andere mensen

#1 , 15 jan 2014 09:28

Besten,

Vandaag ben ik een irritante linksrijder langs rechts voorbijgestoken.
Van het moment dat ik dit deed is deze linksrijder beginnen versnellen.
Ik ben hem nog vlot voorbij kunnen rijden voordat ik terug naar links moest om een vrachwagen in te halen.
De auto begon wel wild in mijn kont te hangen en met zijn lampen te flikkeren.
De snelheidslimiet is maximum met 10km/uur overtreden geweest (op de kilometer teller).

Dit alles gebeurd wel meer in het verkeer en ik geef toe dat ik in fout ben met rechts inhalen.
Achteraf gezien geef ik zelfs toe dat dit zeer dom is. Linksrijders kunnen nu eenmaal het bloed onder de mens zijn nagels halen.

Nu iets later stonden we bij een rood licht en toen ik achter mij keek zag ik dat die persoon een foto van mijn auto heeft genomen.

Ik heb weinig schrik dat ik hier nog iets van ga horen.
Stel nu dat dit toch het geval gaat zijn of erger stel dat deze foto via het internet verspreid gaat worden met negatieve commentaar.

Kan ik de persoon dan aanklagen voor laster en eerroof?
Is de persoon in kwestie ook niet in fout voor het rijden met een gsm in de hand (het was duidelijk een foto met een gsm)?
Dit zou naar het schijnt zelfs een fout van de 2de graad zijn. Dezelfde graad als rechts inhalen...
Is de persoon in kwestie ook niet in fout omdat hij/zij links reed?

Kortweg, indien dit een staartje krijgt. Wie trekt er dan aan het langste eind?

Bedankt voor de reacties!

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 15 jan 2014 10:00

Met alleen een foto van de achterkant van een voertuig aan een rood licht zal hij niet veel kunnen doen. Mogelijks was dit om uw nummerplaat te hebben, om zo aangifte te doen, maar als u alles ontkent, zal hier niet veel mee gebeuren. Omgekeerd kan u ook niet bewijzen dat er geen passagier was die de GSM gebruikte voor het nemen van een foto.

Wordt deze foto echter online geplaatst (of op een andere manier verspreidt), dan begaat de man een fout tegen de privacywetgeving. Naargelang de commentaar kan u ook klacht indienen wegens laster en eerroof.

Nicolaso
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 15 jan 2014 10:31

Ok, met andere woorden moet ik hier juridisch gezien niet echt wakker van liggen.

Het valt mij wel zwaar dat technologie zo misbruikt wordt. Ik bedoel, ik hoop echt wel dat ik binnekort geen foto op facebook ofzo tegenkom.
Als hij idioot genoeg is om deze onder zijn naam te posten komt het wel goed maar indien deze anoniem gepost wordt zou ik namelijk wel een probleem hebben...

Bedankt voor de uitleg.

Groetjes

Reclame

Wuyts1991
Berichten: 399

#4 , 15 jan 2014 17:39

Een kleine tip. Probeer ook te herinneren hoe de man eruit zag, met welke wagen hij zelf reed en welke wagens er nog in de buurt waren.
Dit kan belangrijk zijn indien de persoon zelf een politieman zou zijn en hier zelf proces-verbaal van zou opmaken.

Deze dingen gebeuren zelden, maar als het toch zou gebeuren is deze betrokken partij = nietig.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”