Parkeerboete - maar aan het werken dan

Annemie1983
Topic Starter
Berichten: 4

Parkeerboete - maar aan het werken dan

#1 , 13 jan 2014 11:57

Beste,

Ik heb een kleine vraag. Vandaag (13 januari 2014) kreeg ik via de post een Parkeerboete voor fout parkeren op 29 november in de namiddag. Dat is een vrijdagnamiddag en ik was aan het werk op dat moment in Antwerpen. De boete zou begaan zijn in Namen, en zou zijn omdat ik mijn wagen geparkeerd heb daar waar het bestemd is voor politievoertuigen en is ook door de politie van Namen opgestuurd. Ik ben in geen maanden in Namen geweest, behalve vorig jaar in juli 2012 (maar ik weet 100% zeker dat ik toen legaal geparkeerd stond).
Mijn werkgever gaat een attest opmaken dat ik op dat moment aan het werken was, maar hoe kan ik bewijzen dat er niemand anders met mijn wagen in Namen was? (100% zeker van niet, want hij stond op de parking van mijn werk).
En de volgende moeilijkheidsgraad is dat het dan nog in het frans is opgesteld natuurlijk!
Ik vroeg me ook af, is dit normaal dat het ruim een maand na de 'boete' pas in de bus komt? Er staat geen bedrag of rekeningnummer op om te betalen (maar mss moet deel 2 nog via de post komen, maar ik meen me te herinneren dat er op een PV ook een bedrag staat).
Maw, ik weet voor 100% zeker dat die boete niet correct is, maar hoe weerleg je dat?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 13 jan 2014 16:23

Wacht eventjes op deel 2, wordt effectief door een dienst van de post opgesteld.
U antwoord dat u daar niet was op die datum maar met attest werkgever dat U EN de wagen op datum en uur te X waren in gebouw en parking van Z.
Antwoord te kiezen voertaal Nederlands en antwoord ook gewoon in het Nederlands.
Merk en kleur wagen aangegeven in de vaststelling van de politie?
Ergens op uw voertuig een specifieke sticker die zeer goed opvalt?

edc1
Berichten: 50

#3 , 14 jan 2014 09:30

Ik had jaren geleden iets gelijkaardig voor. Verkeersovertreden in Luik terwijl ik op dat ogenblik gewoon thuis was aan de Belgische kust. Ik heb de brief teruggestuurd vergezeld van een ondertekende verklaring van mijn buurman, bij de welke hij kon bevestigen dat mijn wagen op dat ogenblik bij mij thuis op de oprit stond geparkeerd. Nooit nog iets van gehoord.
Laatst gewijzigd door edc1 op 14 jan 2014 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Annemie1983
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 14 jan 2014 11:24

Mijn werkgever kan verklaren dat ik inderdaad op mijn werk was maar hij kan niet verklaren dat mijn auto hier degelijk stond. Ik heb maar één auto op mijn naam staan, dus ik kan niet met een andere wageng ereden hebben. Ik heb van de parkeerwacht een uitlezing van mijn badge krijgen, maar er is geen nummerplaatherkenning bij ons, enkel een badge systeem.
Er staat geen kleur aangegeven in de vaststelling, enkel en alleen het merk. Nee ik heb geen opvallende sticker op mijn wagen kleven.
Dat voelt eigenlijk wel ongelooflijk onrechtvaardig. Van iets beschuldigd worden en er niets mee te maken hebben. En eigenlijk een stukje machteloos tov staan. We zullen bezwaar aantekenen zowiezo en ik hoop dat ze de boete gaan seponeren.
@edc: een vriendin heeft dat ook voorgehad in Luik. Ik denk dat ze in Wallonië op zoek zijn naar geld!

WP002
Berichten: 1479

#5 , 14 jan 2014 12:08

Annemie, zeker een foto van de overtreding vragen. Wellicht zal daarop kunnen geconstateerd worden dat het uw wagen niet is, als u de waarheid spreekt.

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 15 jan 2014 08:08

Ik denk dat ze in Wallonië op zoek zijn naar geld!
Erg zware beschuldigingen. Als je weet dat een kentekenplaat eerst op het terrein handmatig wordt genoteerd en nadien handmatig in het systeem wordt ingebracht
is er 2x kans om een cijfertje om te wisselen.

Het zijn niet voor niets politieMENSEN.

Mvg.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 15 jan 2014 08:17

Foto opvragen? Waar staat het in de wegcode dat de politie een foto moet nemen?

WP002
Berichten: 1479

#8 , 15 jan 2014 08:56

Foto opvragen? Waar staat het in de wegcode dat de politie een foto moet nemen?
Zelfs de parkeerwachters die bij ons in de straat ijverig bezig zijn de vetpotten van de staat te spijzen nemen bij elke overtreding een foto, om discussies zoals deze achteraf te vermijden. Eigenlijk is het niet meer dan logisch, anders kan elke politieagent elke nummerplaat opschrijven die in zijn hoofd opkomt, beëdigd ambtenaar of niet. Ik vind dat anders de rechten van de verdediging worden geschonden.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 15 jan 2014 13:35

Een politieambtenaar is beëdigd dat wil zeggen dat zijn vaststelling ( indien voldoen aan wettelijke regeling) geacht worden correct te zijn.
Indien niet akkoord zal u tegen die vaststellingen een procedure van valsheid moeten opstarten.

Wetgever heeft dit voorzien.

http://www.law.kuleuven.be/jura/art/39n3/vannooten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Parkeerwachters worden door gemeenten aangesteld en hebben GEEN bijzondere bevoegdheid.

Wuyts1991
Berichten: 399

#10 , 15 jan 2014 17:34

Zelfs de parkeerwachters die bij ons in de straat ijverig bezig zijn de vetpotten van de staat te spijzen nemen bij elke overtreding een foto, om discussies zoals deze achteraf te vermijden. Eigenlijk is het niet meer dan logisch, anders kan elke politieagent elke nummerplaat opschrijven die in zijn hoofd opkomt, beëdigd ambtenaar of niet. Ik vind dat anders de rechten van de verdediging worden geschonden.
Hoe kan zoiets nu werkbaar zijn. Gaat de Agent dan bij het niet dragen van de veiligheidsgordel of bij gebruik van de GSM snel een foto van jou trachten te nemen?

Annemie1983
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 15 jan 2014 20:52

Er was mij verteld dat een politieambtenaar geen foto dient voor te leggen omdat die geen bewijslast heeft. Ik heb advies gevraagd aan mijn autoverzekering voor rechtsbijstand.
Morgen verstuur ik alles aangetekend op met mijn bezwaar. Ik heb zowel attest van mijn werk als uitlezing van mijn badge en heb de papieren bijgevoegd van de verzekering dat ik de enige chauffeur ben van die wagen en maar één wagen bezit.
Hoe vaak komt dit eigenlijk voor? IS mijn nummerplaat dan gekopieerd of gaat het inderdaad om een menselijke fout?
Want de boete is niet zomaar een parkeerboete maar een zwaardere omdat de boete gaat over een plaats specifiek voor politie bestemd (ik denk ongeveer 120euro boete)

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 15 jan 2014 21:08

Het PV IS het bewijs van de overtreding.
Maar zoals hier en op andere plaatsen reeds geschreven ... fouten zijn des mensen.
Maar zoals in de opgegeven link ... het is uiteindelijk de rechter die beslist.
In onze straat heeft mijn familie al drie boetes gekregen voor fout parkeren - terwijl ze correct staan... woonerf tegel met P.
Driemaal geschreven waar de wagen stond dat dat een wettelijke parkeerplaats is zoals aangegeven op het gemeentelijk plan van aanleg.
Nooit nog iets van gehoord.
Vorig jaar dochter een PV fout parkeren in BX ... ook nplt zogezegd ingegeven... met attest werkgever enz doorgestuurd ... niets meer van gehoord.

goldfinger
Berichten: 76

#13 , 18 jan 2014 17:13

Heb ooit net hetzelfde meegemaakt, een snelheidsovertreding in de buurt van de panne. Was daar al jaren niet meer geweest. Op het 2de formulier geschreven dat ik het niet kon zijn en dat iemand anders met dezelfde combinatie van plaat aan het rondtuffen was. (nu ik het zo schrijf klinkt het wel heel gemakkelijk om zo een rechtmatige boete toch te kunnen betwisten) Nooit meer iets van gehoord.

Volgens mijn wijkagent, die ik eerst had aangesproken over het voorval, zoeken mensen met slechte bedoelingen auto site's af naar foto's waar een nummerplaat op staat die overeenkomt met hun
niet verzekerd of gestolen voertuig. Dan naar de winkel voor een duplicaat en klaar is kees... Hun valse nummerplaat komt overeen met het juiste merk, model en kleur.

Wuyts1991
Berichten: 399

#14 , 19 jan 2014 07:11

@Goldfinger: Zo gemakkelijk is het niet hoor. Er wordt gewoon goed werk van gemaakt en een mogelijkheid is dat men naar aanleiding van uw brief de foto met extra aandacht heeft bekeken en geen DIV zegel op het kenteken terugvond. Een andere mogelijkheid is het fout overnemen van het kenteken in het systeem,....

Elke twijfel wordt wel degelijk echt onderzocht en krijgt zoals bij jou een gepast gevolg.

TDI1500
Berichten: 43

#15 , 29 jan 2014 15:12

ik heb vorig jaar ook zo een soort boete gekregen dat ik fout stond geparkeerd in Luxemburg terwijl ik daar nooit ben geweest.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”