Afstand doen van voertuig

Dracula
Topic Starter
Berichten: 5

Afstand doen van voertuig

#1 , 09 jan 2014 01:35

Ik heb enkele vragen ivm met afstand doen van wagen.

Ik zal eerst de situatie schetsen.

Bij een controle op de baan van de douane / Vlabel bleek dat ik nog een gedeelte van de verkeersbelasting niet betaald had.
Op het moment lag het niet in mijn mogelijkheid om het resterende open saldo te voldoen, dus werd de auto getakeld en dus
aangehaald / in beslag genomen tot verkeersbelasting + boete betaald is.

Nu stelt de wijkagent dat er me opties resten :

1. Alles betalen + sleepkosten / depannage
2. Afstand doen van voertuig om zo de kosten te dekken.

Mijn eerste idee was de 1ste mogelijkheid aangezien mijn wagen nog aardig wat meerwaarde heeft dan de te betalen kosten.
maar na wat berekening met voornamelijk de sleep & stallingkosten die er een flinke schep bovenop doen,
komt mogelijkheid 2 steeds meer in mijn gedachten.

Vandaar de vraag :

Wat houdt dit juist in en wat gebeurd er juist als je afstand doet van je voertuig ? Ik heb vernomen dat je wagen dan wordt verkocht
en met de opbrengst daarvan de kosten worden vereffend of vergis ik me hierin ? en dat de meerwaarde bij de verkoop verdwijnt in de
zakken van Vlabel . Wat gebeurt er met je nummerplaat, ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 09 jan 2014 14:14

U bent geen eigenaar meer.
U ontloopt wel indien het voor de rechtbank moet komen verdere veroordelingen.
Nummerplaat wordt bij DIV binnengebracht op einde procedure.

Niet in regel met verkeersbelasting .... kan ook gevolgen hebben voor andere inbreuken...

Dracula
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 09 jan 2014 16:06

Alvast bedankt voor de uitleg

Dat ik geen eigenaar meer ben dat is / was me duidelijk

maar wat het me niet duidelijk was / is, als je afstand doet van je wagen, hoe zit het dan met de kosten.
Zoals eerder vermeld is de waarde van mijn wagen beduidend meer dan de te vereffenen kosten. De
wijkagent wist me te vertellen dat als je afstand kunt doen van de wagen om zo te verschuldigde bedragen
( o.a. boete, de sleepkosten, stallingskosten, ... ) te vereffenen. Klopt dit ? Maw als je afstand doet van de
wagen is de kous dan af wat de kosten betreft en is de zaak definitief afgesloten ? Of kan men achteraf
toch nog kosten vorderen , bv het takelbedrijf , weet ik nog veel wat ???

Reclame

Wuyts1991
Berichten: 399

#4 , 09 jan 2014 17:17

Als de opbrengst van je wagen genoeg is om alle kosten te dekken wel.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 09 jan 2014 17:56

Takelbedrijf kan (in principe) gene kosten vorderen gezien ALLE kosten als gerechtskosten worden aanzien. De staat betaald via ontvanger douane of via rechtbank de kosten.
Voor de rest zie ook al de antwoorden hierboven.

Dracula
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 10 jan 2014 13:56

ok dan nog een klein vraagje wat betreft de opbrengst

Als de opbrengst van de wagen hoger ligt dan het verschuldigde saldo
( vb. verschuldigd saldo = 500 euro, opbrengst wagen = 1000 euro => restwaarde 500 euro )
kun je die restwaarde dan terug vorderen of die blijft bij de douane / politie aangezien je afstand van de
wagen hebt gedaan.

kokootje
Berichten: 1

#7 , 28 feb 2014 11:07

Hallo. Ik weet niet hoever je dossier staat. Maar als je wagen verkocht wordt, dan krijgt de koper er een kost van ongeveer 30% bij te betalen (taksen, BTW en dergelijke). Wanneer uw auto 1000 euro waard is, zal hij dus maar 700 bieden!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”