alcoholcontrole 0.54 mg/l geblazen 1.5 jaar men rijbewijs

Niels488
Topic Starter
Berichten: 1

alcoholcontrole 0.54 mg/l geblazen 1.5 jaar men rijbewijs

#1 , 08 jan 2014 20:20

Hallo,

Ik ben dit weekend tegen gehouden en heb te veel gedronken dom van mij om nog te rijden met de auto
Ik heb 0.54 mg/l geblazen en ben 6 uren mijn rijbewijs kwijt gespeeld.

Mijn vraag is nu wat zal de boete bedragen en moet ik voor de rechtbank komen en ben ik mijn rijbewijs helemaal
kwijt ?

Is de boete voor mij minimum 1100 EUR.

Mvg Niels

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 08 jan 2014 21:20

Hallo,

Ik ben dit weekend tegen gehouden en heb te veel gedronken dom van mij om nog te rijden met de auto
Ik heb 0.54 mg/l geblazen en ben 6 uren mijn rijbewijs kwijt gespeeld.

Mijn vraag is nu wat zal de boete bedragen en moet ik voor de rechtbank komen
Dat wordt sowieso een dagvaarding voor de rechtbank, aangezien u minder dan twee jaar uw rijbewijs B bezit en dus onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders valt. Een voorstel tot minnelijke schikking is dan sowieso uitgesloten.

Daarover, vind je >>> hier alvast wat leesvoer.


Mbt de boete: zie hieronder.
Is de boete voor mij minimum 1100 EUR.
Qua geldboete is het helaas nog ietsjes meer:

Artikel 34

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


* Deze bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen) ==> dus geen 1.100 maar 1.200 euro minimaal / 1.200 euro maximaal (opdeciemen zijn al een tijdje van 5,5 naar 6 verhoogd).
* Een gedeelte van dit bedrag kan voorwaardelijk zijn.
* Daarbovenop nog 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.
* Daarbovenop nog gerechtskosten.
en ben ik mijn rijbewijs helemaal kwijt ?
Aangaande uw rijbewijs:

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen
ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.


En aangezien u onder de strengere bestraffing van beginnende bestuurders valt, moet hij dat zelfs, en hij moet u opnieuw een theoretisch en/of praktisch examen opleggen:

Artikel 38

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”