Fouten in PV - overtreding 1e graad

expatria
Topic Starter
Berichten: 3

Fouten in PV - overtreding 1e graad

#1 , 08 jan 2014 18:57

Beste,

Graag uw mening ivm volgende zaak:

Heb een PV ontvangen wegens het niet-respecteren van bord E1 met bijhorende plaat van het type V in BXL.

Bij het vaststellen van de overtreding heb ik aangegeven mij in het NL te willen uitdrukken. De ontvangen PV is in het Frans opgesteld.
Mijn familienaam is verkeerd geschreven en bovendien is de vermelde nationaliteit verkeerd. Ik ben Belg, maar woon in het buitenland en ben ook al enige tijd niet meer in het Belgische rijksregister ingeschreven. De wagen heeft ook buitenlandse nummerplaat. De PV vermeldt als nationaliteit mijn land van verblijf.

Welk gevolg kan ik hier aan geven? Wat kunnen de gevolgen zijn indien ik niet reageer op deze PV?

Bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wuyts1991
Berichten: 399

#2 , 08 jan 2014 19:17

Beste,

Wat bedoeld u met het volgende : 'type V' ?

Bij de vaststelling van uw overtreding kan u wel aangeven dat u zich in het Nederlands wil uitdrukken, toch zal het PV in de taal van de vaststeller worden afgeleverd.

U bent niet meer in het Belgische RR ingeschreven dus in principe kon de vaststeller u een onmiddellijke inning (lees: onmiddellijk cash betalen) opleggen.
Aangezien de vaststeller u ter plaatse heeft geïdentificeerd is het fout typen van de familienaam slechts een menselijke fout een geen grond om het PV te seponeren.
Slaat de nationaliteit in het PV op jouw nationaliteit of dat van het voertuig?

Het gevolg dat u hieraan dient te geven is het boetebedrag te betalen.
Indien u dit niet betaald en officieel in het buitenland bent ingeschreven riskeert u dat u bij de volgende politiecontrole in België wordt verzocht het verschuldigde bedrag onmiddellijk te betalen.
Indien u op dat moment niet kan betalen kan uw voertuig voor bepaalde tijd worden geconsigneerd.

Mvg.

expatria
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 08 jan 2014 19:24

Beste,

Wat bedoeld u met het volgende : 'type V' ?

Bij de vaststelling van uw overtreding kan u wel aangeven dat u zich in het Nederlands wil uitdrukken, toch zal het PV in de taal van de vaststeller worden afgeleverd.

U bent niet meer in het Belgische RR ingeschreven dus in principe kon de vaststeller u een onmiddellijke inning (lees: onmiddellijk cash betalen) opleggen.
Aangezien de vaststeller u ter plaatse heeft geïdentificeerd is het fout typen van de familienaam slechts een menselijke fout een geen grond om het PV te seponeren.
Slaat de nationaliteit in het PV op jouw nationaliteit of dat van het voertuig?

Het gevolg dat u hieraan dient te geven is het boetebedrag te betalen.
Indien u dit niet betaald en officieel in het buitenland bent ingeschreven riskeert u dat u bij de volgende politiecontrole in België wordt verzocht het verschuldigde bedrag onmiddellijk te betalen.
Indien u op dat moment niet kan betalen kan uw voertuig voor bepaalde tijd worden geconsigneerd.

Mvg.
Hartelijk dank voor de erg snelle reactie.

Ik merk nu ook op dat het adres van de overtreding evenmin correct vermeld staat. Als plaats van overtreding staat de linkerzijde (oneven huisnummer) van de betrokken éénrichtingsstraat vermeld, waar dit parkeerbord niet van toepassing is. Overtreding vond plaats langs de andere zijde. Volgens mij kan ik dan de PV betwisten.

De vaststeller is idd niet overgegaan tot onmiddellijke inning. Ik vermoed dat de nationaliteit idd op het voertuig kan slaan.

Reclame

Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#4 , 11 jan 2014 14:54

Bestaan er foto's inzake de correcte plaatsing van het voertuig?

Indien u dit inderdaad kan aantonen, kan u desgevallend uw kans wagen.

Wanneer dit voor de rechtbank komt, zal -bv in mijn regio de Brugse- rechter mogelijks vragen waarom u nog geen klacht hebt ingediend bij comité P als u dan toch van mening bent dat het PV foutief is opgesteld.

Wanneer u dan toch uw punt, zonder dergelijke klacht, wenst door te drukken, zal u best aannemelijk maken dat het aangeraden is om de betrokken verbalisant te laten horen onder ede.

Wuyts1991
Berichten: 399

#5 , 12 jan 2014 11:04

U kan niet bewijzen dat uw wagen aan de even zijde stond, u kan wél bewijzen dat men u aan de oneven zijde in overtreding nam (staat op het pv) en het parkeerverbod aan de even zijde hangt.

Letwel, het betreft een enkelrichtingsstraat. De plaatsgesteldheid kan in deze ook een rol spelen.
Als de straat bij wijze van spreken slechts 3 meter breed is, dan spreekt het voor zich dat u zowel bij de onpare of bij de pare huisnummers op dezelfde plaats staat.

expatria
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 12 jan 2014 21:24

U kan niet bewijzen dat uw wagen aan de even zijde stond, u kan wél bewijzen dat men u aan de oneven zijde in overtreding nam (staat op het pv) en het parkeerverbod aan de even zijde hangt.
Dat is effectief het geval. Het parkeerverbod geldt enkel aan de even zijde. Aan de oneven zijde geldt er geen parkeerverbod, hoewel het PV dat wel degelijk zo vermeldt.

Wuyts1991
Berichten: 399

#7 , 12 jan 2014 21:40

Dat begrijp ik maar enkelrichtingsstraten zijn doorgaans niet zo breed.
Vandaar mijn vraag. Als deze straat slechts breed genoeg is voor 1 voertuig maakt het nummer niet veel uit, of je nu aan nummer 40 of 41 staat je staat dan op exact dezelfde plaats.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”