Niet akkoord met boete voor gebruik van GSM in auto

DimitriB
Topic Starter
Berichten: 5

Niet akkoord met boete voor gebruik van GSM in auto

#1 , 04 jan 2014 17:06

Ik heb vandaag een boete ontvangen voor gebruik van GSM in de auto, maar ben niet helemaal akkoord met wat er staat.

Ik ben een week of 2 geleden effectief gestopt door een politie-agent op een moto. Ik was toen aan het bellen met men GSM op speaker. Ik had men GSM wel in men hand, maar was er niet naar aan het kijken. Ik heb direct opgelegd toen ik opzij moest (& dan heb ik uiteraard wel even naar men GSM moeten kijken...)

Agent sprak frans (het was te doen in Ukkel) & toen ik vroeg of hij nederlands sprak kwam er niet veel meer uit. Hij heeft me dan men rijbewijs & papieren van de auto gevraagd heeft & iets gezegd van "GSM, mag niet hé" & dan was hij direct weer weg. Ik ben toen niet in discussie gegaan, ik dacht dat het om een waarschuwing ging ofzo.

Nu 2 weken later krijg ik boete van 110 euro in men bus, waarop staat dat "Le conducteur du vehicule circulait sur la voie publique en faisant usage d'un Gsm qu'il tenait dans la main droite devant lui a hauteur des yeux", vrij vertaalt: dat ik mijn GSM heb gebruikt in men auto op de openbare weg & dat deze zich ter hoogte van men ogen bevond. (Ik vind het trouwens schandalig dat ik mijn boete niet in het Nederlands krijg, ma bon das een andere discussie)

Ik ben dus eigenlijk helemaal niet akkoord met deze situatie, zowel niet met het feit dat de agent in kwestie me helemaal niet heeft gemeld dat ik volgens hem een overtreding heb begaan & hiervoor beboet zou worden + voor zover ik weet is bellen in de auto met een GSM op speaker helemaal geen overtreding? Ik had helaas men GSM effectief in men hand (tegen mij stuur), maar was deze niet aan het gebruiken. Is dit een overtreding? Kan ik hier iets tegen beginnen? Uiteindelijk is het zijn woord tegen dat van mij, maar dat geeft me toch echt een wrang gevoel...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 04 jan 2014 17:15

Handenvrij bellen is toegelaten.


Telefonerend rijden, gevaarlijk rijden.

Met je gsm in de hand bellen en rijden is niet enkel verboden, het is bovendien levensgevaarlijk voor de bestuurder, passagiers en de andere weggebruikers! Als je in de wagen niet handsfree belt, zal je handen tekort komen. Je moet zowel sturen, schakelen, richtingsaanwijzers aanzetten, ruitenwissers bedienen… en tegelijkertijd nog bellen. Al deze handelingen samen uitvoeren is dan ook onmogelijk en onveilig.

http://www.netonline.be/logistiek/detail.asp?id=910

berenod
Berichten: 942

#3 , 04 jan 2014 17:17

Je zal geen verhaal hebben.

Het is niet toegelaten je GSM te gebruiken in je wagen (als chauffeur) zonder een hands-free kit.

Bijgevolg is
Rijden met de GSM in de hand of niet handenvrij bellen
geklasseerd als een overtreding Tweede graad (onrechtstreeks gevaar), met als opgelegde boete 110 Euro.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 04 jan 2014 17:23

Nog even specificeren, om handen-vrij te bellen MOET er een handen-vrij kit gebruikt worden.

Als absoluut minimum vermoed ik dat een houder voor de telefoon moet geïnstalleerd zijn, zodanig dat men het toestel met één hand kan gebruiken, dus zonder hem te moeten vasthouden!

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 04 jan 2014 17:33

"Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt. art 8.4 wegcode 1.12.75"

jan1978
Berichten: 16

#6 , 04 jan 2014 17:36

Je hebt gelijk,

Je kan gewoon een boete krijgen als men achter je rijdt en je hebt de gsm in de handen.
Op dat moment ben je / of maak je aanstalten om te bellen met je GSM.

Gouden raad : betaal de boete , discussiëren kan gewoon zorgen dat de boete hoger wordt.
Een hand free kit kost zeker geen 110 euro.
Anders als je gsm gaat of ze bellen gaan parkeren op een parking (niet op de pechstrook, kan beboet worden als het voor te bellen is).
Mvgr. jan1978

Wuyts1991
Berichten: 399

#7 , 04 jan 2014 20:06

Het gebruik maken van uw GSM toestel slaat niet enkel op het bellen, manipuleren, in de hand houden valt allen onder deze noemer.
Dit wordt hierboven reeds genoeg uitgelegd denk ik.

Wat me opvalt in jouw vraag is hetvolgende:
Ik vind het trouwens schandalig dat ik mijn boete niet in het Nederlands krijg, ma bon das een andere discussie
Waarom is dit schandalig? Als u in het buitenland een overtreding begaat wordt dit ook niet in het Nederlands opgestuurd.
U beging een overtreding in Ukkel waar beide talen NL/FR voertaal zijn.

Op het antwoordformulier vindt u verder onderaan de vraag in welke taal u de rechtsgang wil.

Mvg

DimitriB
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 05 jan 2014 11:16

Bedankt iedereen voor de antwoorden. Ik was me gewoon niet bewust dat ik een overtreding beging & de agent had me ook helemaal geen signalen gegeven dat ik beboet zou worden (maar dat moet niet zeker?). Dat maakte dat ik gisteren eigenlijk een beetje gefrustreerd was, geen leuk begin van het nieuwe jaar in ieder geval... Maar ik heb men lesje wel geleerd, ik ga gewoon schoon men boete betalen, geen discussie waard. En men GSM blijft vanaf nu gewoon proper in men zak als ik aan het rijden ben :)

@ Wuyts1991: Zoals je zelf al aanhaalt zijn beide talen (NL/FR) de voertaal in Ukkel. Maar ik sprak de man aan in het Nederlands (ik heb dit zelfs expliciet gevraagd), dan kan het toch niet zo moeilijk zijn om dat mee op mijn boeteformulier te noteren (voor alle duidelijkheid, das geen verwijt naar de Agent in kwestie hé, ik vermoed dat het systeem achter de registratie van boetes dit ook gewoon niet zal toelaten waarschijnlijk, maar dat zou dan toch eigenlijk wel gebruiksvriendelijker kunnen, niet?)

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 05 jan 2014 11:39

Misschien interessant:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... kent.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Jabo
Berichten: 96

#10 , 05 jan 2014 12:36

BTW: handsfree of niet, het is beiden even gevaarlijk. Gewoon omdat je afgeleid bent.

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 07 jan 2014 11:41

@ Wuyts1991: Zoals je zelf al aanhaalt zijn beide talen (NL/FR) de voertaal in Ukkel. Maar ik sprak de man aan in het Nederlands (ik heb dit zelfs expliciet gevraagd), dan kan het toch niet zo moeilijk zijn om dat mee op mijn boeteformulier te noteren (voor alle duidelijkheid, das geen verwijt naar de Agent in kwestie hé, ik vermoed dat het systeem achter de registratie van boetes dit ook gewoon niet zal toelaten waarschijnlijk, maar dat zou dan toch eigenlijk wel gebruiksvriendelijker kunnen, niet?)
Een overtreding wordt niet geregistreerd op een standaard doordrukformulier waarop de vaststeller maar een vinkje moet aanduiden.
De verbalisant zijn vaststellingen worden door hem zelf handmatig ingetypt. Wanneer de verbalisant dus onvoldoende de Nederlandse taal beheerst om dit
deftig op papier te zetten heeft hij ervoor gekozen dit in zijn moedertaal te doen om eventuele fouten te vermijden. (U weet zelf ook hoe creatief de Belg is om dmv 1 foute woordkeuze onder een boete uit te geraken ;) ).

Dat deze Agent onvoldoende Nederlands kent en toch in een tweetalig gebied werkt kan je deze Agent niet verwijten.
Misschien interessant:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... kent.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit artikel gaat natuurlijk over iets anders.
Hier heeft een persoon die geen Nederlands kent, toch een proces-verbaal in vlekkeloos Nederlands getypt zonder dit in het proces-verbaal te vermelden.
Dit is uiteraard een totaal andere kwestie.

Verder vind ik het te betreuren dat men als journalist in het jaar 2009 nog over de 'Hulpagent' spreekt. Tot hoever reikt zijn dossierkennis dan? ;)

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 07 jan 2014 14:07

Vaststelling zal steeds gebeuren in de 'voer'taal van de vaststeller.
In Vlaanderen is dat het Nederlands in Wallonië het Frans en in Brussel in de voertaal van de vaststeller.
Een Waal die in Vlaanderen een PV verkeer krijgt zal dit ook in het Nederlands ontvangen.

Het is pas bij de procesvoering dat de verdediging moet gebeuren in de taal van de verdachte.

DimitriB
Topic Starter
Berichten: 5

#13 , 08 jan 2014 07:58

Heeft iemand een idee of ik eigenlijk het recht heb om een vertaling van mijn boete in het Nederlands aan te vragen?
Of worden er dan al direct een hoop extra kosten aangerekend?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 08 jan 2014 11:20

Als je uw boete niet binnen de voorgestelde termijn betaald, zal de zaak zo wie zo voor de politierechtbank komen, en dat kan u een pak meer kosten dan voor een simpele overtreding de vertaling te vragen.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 08 jan 2014 12:05

Zie mijn antwoord ....
Bij procesvoering ==> vertaling of verwijzing

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”