overtreding met voorlopig rijbewijs zonder begeleider

Zmnd
Topic Starter
Berichten: 1

overtreding met voorlopig rijbewijs zonder begeleider

#1 , 31 dec 2013 15:22

Ik ben gisteren aangehouden door de politie omdat ik ergens verkeerd stond met de auto. Ik stond niet geparkeerd, ik was enkel aan het wachten op mijn zus die ik naar het ziekenhuis moest brengen omdat ze daar een afspraak had.
De politie had mij gezegd dat ik daar weg moest, ik ben weg gereden en even later kwam ik terug maar dan iets verderop om mijn zus op te pakken. Die hadden mij dus achtervolgd en toen hebben ze achter mijn rijbewijs gevraagd en ik had maar een voorlopige.
Ik had ook een vriendin bij me die wel haar volledige rijbewijs heeft. Ik heb op het moment voor zwijgrecht gekozen maar nu ik te horen kreeg dat mijn vriendin hier ook voor straf zou kunnen krijgen ga ik toch nog een verklaring bij de politie afleggen.
Weet iemand misschien wat voor boete ons te wachten staat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
redak
Berichten: 205

#2 , 31 dec 2013 19:39

Ik heb een vermoeden dat de politie u niet specifiek heeft achtervolgd maar dat dit waarschijnlijk een plaats is waar er veel mensen foutief "geparkeerd/wachten op iemand" staan, wat voor hinder zorgt. De meeste mensen zien echter niet in dat ze andere mensen hinderen als ze er zelf staan, maar o wee als er iemand anders op die plaats staat en zij er zelf moeten passeren.

Aan de ene kant zegt u dat u niet geparkeerd stond maar aan de andere kant zegt u dat u stond te wachten op uw zus die een afspraak had in het ziekenhuis. Als ik dit lees was u dus wel van plan om vanaf het ogenblik dat u haar afgezet hebt op te staan wachten tot de afspraak afgelopen was (en een afsprak in het ziekenhuis is toch meestal niet in een 2-tal minuutjes afgewerkt). 't Ja dan moet je toch ook niet verwonderd zijn dat er klachten komen. Indien u ze enkel had afgezet en daarna onmiddellijk een reglementaire parkeerplaats had opgezocht was er waarschijnlijk niets van gekomen (alhoewel dit ook niet toegestaan is).

Wat er mogelijks als sanctie kan volgen heb je hier een overzichtje : http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=222, als ik zo zie zou dit wel eens 2e graad kunnen zijn. Ze kunnen natuurlijk zeggen dat u hun richtlijnen negeerde en dan kan 3e graad. Mogelijks zou het voorlopig rijbewijs kunnen ingetrokken worden maar alles hangt een beetje af van waar en hoe de omstandigheden juist waren.

Een ander punt is dat u de voorwaarden van het voorlopig rijbewijs waarschijnlijk ook zal geschonden hebben. U spreekt van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider, ik vermoed dat u dan een "18 maanden" rijbewijs hebt met 20 uur les bij de rijschool. Als ik mij niet vergis zijn dit de voorwaarden tijdens de stageperiode van 18 maanden :
- u mag alleen rijden
- mag vergezeld zijn van één persoon die minimum 24 jaar oud is en een rijbewijs B heeft. U mag geen tweede
passagier meenemen.

Dus indien uw vriendin bij u zat en u zegt dat u nog uw zus zat op te wachten dan zou u alvast met 1 persoon te veel in de wagen zitten.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 31 dec 2013 20:37

U rijden zonder begeleiding ... als uw vriendin geen 24 jaar is en rb B

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 01 jan 2014 00:52

U rijden zonder begeleiding ... als uw vriendin geen 24 jaar is en rb B
Hangt af van welk type voorlopig rijbewijs topicstarter heeft. En uit het verhaal van ts, kan ik niet opmaken welk type hij/zij heeft.

Indien model 18 maanden, klopt dit. Dan mag ts ofwel alleen rijden, ofwel vergezeld door iemand van minstens 24 jaar oud, mét rijbewijs B (hoelang speelt geel rol). Indien model 36 maanden (dus met begeleiding), moet het iemand zijn die 8 jaar zijn rijbewijs B bezit en de laatste drie jaar géén verval uit het recht tot sturen heeft opgelopen.
s dat u de voorwaarden van het voorlopig rijbewijs waarschijnlijk ook zal geschonden hebben. U spreekt van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider, ik vermoed dat u dan een "18 maanden" rijbewijs hebt met 20 uur les bij de rijschool. Als ik mij niet vergis zijn dit de voorwaarden tijdens de stageperiode van 18 maanden :
- u mag alleen rijden
- mag vergezeld zijn van één persoon die minimum 24 jaar oud is en een rijbewijs B heeft. U mag geen tweede
passagier meenemen.

Dus indien uw vriendin bij u zat en u zegt dat u nog uw zus zat op te wachten dan zou u alvast met 1 persoon te veel in de wagen zitten.
Waar in het relaas van topicstarter staat er dat het om een voorlopig rijbewijs zonder begeleider, dus model 18 maanden, gaat ?
Ik ben gisteren aangehouden door de politie omdat ik ergens verkeerd stond met de auto. Ik stond niet geparkeerd, ik was enkel aan het wachten op mijn zus die ik naar het ziekenhuis moest brengen omdat ze daar een afspraak had.
De politie had mij gezegd dat ik daar weg moest, ik ben weg gereden en even later kwam ik terug maar dan iets verderop om mijn zus op te pakken. Die hadden mij dus achtervolgd en toen hebben ze achter mijn rijbewijs gevraagd en ik had maar een voorlopige. edit: topicstarter geeft hier dus niet aan, om welk type voorlopig rijbewijs het precies gaat.
Ik had ook een vriendin bij me die wel haar volledige rijbewijs heeft. Ik heb op het moment voor zwijgrecht gekozen maar nu ik te horen kreeg dat mijn vriendin hier ook voor straf zou kunnen krijgen ga ik toch nog een verklaring bij de politie afleggen.
Weet iemand misschien wat voor boete ons te wachten staat?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 01 jan 2014 01:01

De straffen zijn:

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;
edit: dit is dus voor u van toepassing

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°. edit: dit is voor de begeleider van toepassing

* De bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen)
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* Daarbovenop gerechtskosten
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

redak
Berichten: 205

#6 , 01 jan 2014 11:59

Waar in het relaas van topicstarter staat er dat het om een voorlopig rijbewijs zonder begeleider, dus model 18 maanden, gaat ?
Uit de benaming van zijn topic "overtreding met VRB zonder begeleider" heb ik het vermoeden dat het om een VRB18m gaat.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 01 jan 2014 12:50

Waar in het relaas van topicstarter staat er dat het om een voorlopig rijbewijs zonder begeleider, dus model 18 maanden, gaat ?
Uit de benaming van zijn topic "overtreding met VRB zonder begeleider" heb ik het vermoeden dat het om een VRB18m gaat.
Ok, daar heb je idd. een goei punt. Heb ik over gelezen ..... :oops:

Bij een voorlopig rijbewijs 18 maanden, mag er zoals eerder gesteld, wél een passagier vervoerd worden die minstens 24 jaar oud moet zijn en een rijbewijs B moet bezitten. Maar van een begeleider is er geen sprake ....
Het gegeven dat ook de inzittende een PV aangesmeerd kreeg, doet me daarom nog steeds twijfelen.

Er is maar 1 manier om erachter te komen: @ Zmnd: welk type voorlopig rijbewijs heb je precies?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

redak
Berichten: 205

#8 , 01 jan 2014 19:15

Enerzijds waren TS en zijn vriendin aanwezig in het voertuig. Anderzijds was hij tevens ook zijn zus aan het opwachtten. In dat geval had er alvast 1 persoon te veel in de wagen gezeten (los van de leeftijds- en rijbewijs voorwaarden). Natuurlijk als ze niet hebben kunnen vaststellen dat er 3 personen aanwezig waren in het voertuig vraag ik mij af of ze dit kunnen gebruiken, persoonlijk denk ik van niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”