alcoholcontrole en 1.05 mg/l (2.41 promille) geblazen.

Orn1989
Topic Starter
Berichten: 4

alcoholcontrole en 1.05 mg/l (2.41 promille) geblazen.

#1 , 26 dec 2013 20:43

Hallo,

Ik ben dit weekend tegengehouden door de politie en moest in het toestel blazen waar P tevoorschijn kwam.
Ik ben moeten meegaan naar het politiebureau(wat 500m verderop was) om opnieuw te blazen. Daar kwam 1.05mg/l op het scherm wat volgens een tabel die ik opgezocht heb overeenkomt met 2.41 promille.
ik heb nog steeds geen brief of andere documenten gekregen van de politie. Enkel een bewijs de nacht zelf dat mijn rijbewijs voor 15 dagen ingetrokken werd. Nu is mijn vraag zoals velen hier, wat zouden de eventuele gevolgen kunnen zijn?
ik rij sinds 2007 met de auto en heb 0 eerdere veroordelingen of zware overtredingen gekregen. De agent in kwestie zei dat ik best zelf naar de rechtbank ga eens het zover is, maar kan ik kosteloos aanspraak maken op mijn rechtsbijstand?
gerecht van Gent dacht ik.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 26 dec 2013 21:09

Proficiat : 2,41 promille en u hebt het overleefd; u was zelfs niet bewusteloos en u hebt niemand doodgereden. U kan inderdaad best zelf naar de rechtbank gaan, vergezeld van uw advocaat. U wordt wel uitgenodigd. Waarschijnlijk hebt u inderdaad recht op rechtsbijstand; raadpleeg uw verzekering. Straf : 200 tot 2 000 euro (maal zes, plus kosten). En :

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Orn1989
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 26 dec 2013 21:20

bedankt voor de snelle reactie,was inderdaad domme daad, zeker niet voor herhaling vatbaar, maar zijn er mensen die al in soortgelijke situaties terechtgekomen zijn?
dank u.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 26 dec 2013 21:30

Als de vervolging ook nog dronken voeren is ... zal het nog wat zwaarder zijn.
Hier eens lezen :
http://www.gratisrijbewijsonline.be/alcoholwet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=50470" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.law.kuleuven.be/jura/art/39n3/vannooten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Orn1989
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 26 dec 2013 21:44

Bedankt voor de info Franciscus. enig idee wanneer ik iets toegestuurd zou krijgen van de politie? of rechtbank? heb hier geen ervaring mee...

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 26 dec 2013 22:04

Van de politie afschrift PV.
Vermoedelijk bent u nog niet gehoord dan gezien de wijziging van de Salduz wetgeving ( heb het nog niet nagegaan) kan het een Salduz III verhoor worden.
Maar dan moet er op het feit wel een gevangenisstraf staan .
Dus niet uw eerste v dronken voeren en rijden zonder RB.
ALS u nog dient verhoord te worden zal dat allemaal wel op uw uitnodiging staan.
Ook dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen.

Orn1989
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 26 dec 2013 22:16

wat bedoelt u precies met dronken voeren en rijden zonder RB?

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 26 dec 2013 23:03

Was als vb bij herhaling zijn de straffen zwaarder.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=52727" onclick="window.open(this.href);return false;
art 35 bij dronkenschap

Volgend artikel staat gevangenisstraf op dan wordt het een Salduz III

Salduz regeling algemeen

Cat een als getuige, slachtoffer of benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alle feiten inzake van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering, intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.

Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.

Sinds 1 september 2013 is de vernieuwde Salduz-regelgeving van kracht. Wat houden die recente wijzigingen concreet voor de burger in?

Uitbreiding van de rechten
De expliciete kennisgeving aan de persoon die verhoord wordt van zijn/haar vrijheid en het recht om te gaan en te staan waar men wil.

Uitbreiding van de kennisgeving naar advocaat
Beknopte samenvatting van de ten laste gelegde feiten
Voorafgaand aan het vertrouwelijk overleg (cat IV)
Vermelding in het proces-verbaal
Specifiek opgenomen in de uitnodiging voor de verhoren andere dan Cat IV

SALDUZ III voor verkeer
Met ingang van 1 september 2013 wordt de Salduz-III-regeling ook toepasselijk op verkeersgerelateerde feiten.

Mogelijkheid tot registratie als benadeelde persoon
Deze registratiemogelijkheid is vast opgenomen op het einde van het verhoorblad / -sjabloon.

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 27 dec 2013 15:57

Alcoholintoxicatie- en dronkenschap zijn beide Salduz cat. 2.

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 27 dec 2013 20:23

Staat er toch niet: alleen dat Salduz III nu ook voor verkeersgerelateerde feiten kan. :)
Laatst gewijzigd door Franciscus op 28 dec 2013 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#11 , 27 dec 2013 21:59

Toch wel even opletten mbt rechtsbijstand. Indien u een aparte verzekering algemene rechtsbijstand heeft zal u zich daar kunnen op beroepen. Indien u het heeft over uw rechtsbijstand gekoppeld aan uw autoverzekering dan kan u daar zeer waarschijnlijk geen beroep op doen. Die rechtsbijstand is doorgaans beperkt tot bijstand in het kader van verzekerde schadegevallen en bij welbepaalde contractuele geschillen. Dronkenschap is doorgaans uitgesloten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

BloodNight
Berichten: 621

#12 , 28 dec 2013 17:37

Staat er toch niet alleen dat Salduz III nu ook voor verkeersgerelateerde feiten kan. :)

klopt, echter alcoholintoxicatie- en dronkenschap zijn beide Salduz cat. 2. :D

Rijden spijts verval is bv een cat. 3.
Idem als een verkeersongeval met lichamelijk letsel.

nero987
Berichten: 26

#13 , 30 dec 2013 05:15

Ik ken de cijfers niet meer vanbuiten, maar ik zat ook over de 2 promille.

De straf was een boete van 2600euro, en een intrekking van het rijbewijs voor 6 maanden.

Wel een niet te verwaarlozen feit: ik ben veroordeeld bij verstek.
Mogelijk (waarschijnlijk) is de straf lichter wanneer je gewoon zelf verschijnt voor de rechtbank.

ippa
Berichten: 174

#14 , 30 dec 2013 08:41

Een collega van mij, in een vergelijkbare situatie, kreeg een oproep om zich te verantwoorden voor de politierechtbank na ongeveer één jaar.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”