parkeren naast gewestweg

Latto
Topic Starter
Berichten: 25

parkeren naast gewestweg

#1 , 21 dec 2013 19:03

IVM parkeren naast een gewestweg .

Hoe zit dit nu eigenlijk .

Mag een gemeente of stad zelf bepalen welke tarieven men hier hanteert en welke parkeerzone dit is ?
Mogen deze zelf het tijdstip betalend parkeren bepalen en het bedrag van de retributie en dergelijke .

Zo is er ook een gemeente die volgende schrijft .

Betalend parkeren van 11.00 tot 19.00 indien geen ticket een retributie voor de eerst volgende 5 uurs .
Zodus indien ik geen ticket heb om 11.00 geld de retributie tot 16.00 .
Dan opnieuw een retributie voor zogezegd 5 uur maar eigenlijk betaal ik dan een retributie voor 5 uurs terwijl ik nog maar 3 uurs betalend had moeten parkeren .

Raar reglement hoor en mag dit wettelijk dat men twee retributiebonnen kan uitschrijven op 1 dag ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38593

#2 , 21 dec 2013 19:12

Het is de gemeente die bevoegd is voor het tijdsgebonden parkeren op haar grondgebied.
Of de weg een gewestweg is of eigendom van de gemeente op de provincie doet er niet toe.

Welke gemeente en wat staat er 'letterlijk' in het reglement.
Als men na 11 uur vaststelt dat u niet betaald gaat men ervan uit dat u tarief hebt gekozen tot 16 uur.
Als u er nog staat na 16 uur gaat men ervan uit dat u nogmaals het tarief hebt gekozen van 5 uur.

Dus het kan.

Indien u niet akkoord gaat kan u bezwaar aantekenen ... let wel dat er door de gemachtigde ambtenaar dan een dwangbevel kan worden uitgeschreven.
Een dwangbevel staat in grote lijnen gelijk aan een vonnis qua inningsmogelijkheden.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”