Bromfiets overdreven snelheid andere bestuurder.

marceagle
Topic Starter
Berichten: 7

Bromfiets overdreven snelheid andere bestuurder.

#1 , 18 dec 2013 20:14

Beste allen,

Vandaag het volgende meegemaakt.
Ik heb een bromfiets klasse a.
Deze is uitgeleend aan mijn dochter om te gaan werken. Zij voert deze op naar een snelheid tot meer dan 60 km per uur.
Controle en uiteraard word deze in beslag genomen.
Dit zal volgens de politie voor de rechtbank komen.
Nu is eigenlijk de vraag of ik als eigenaar van deze bromfiets aansprakelijk kan gesteld worden. maw zijn er voor mij gevolgen.
Nog een extra moeilijkheid. Het attest van de bromfiets blijkt een b-klasse te zijn, terwijl wel op het factuur van aankoop (erkende verkoper) vermeld staat dat het om een a klasse gaat.
De verzekering voor klasse a is wel in orde.
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering bij Dass....is het raadzaam deze in te lichten ?

Met dank voor jullie antwoord,

Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 18 dec 2013 20:55

Hoe oud is dochter?
In principe eigenaar en bestuurder beide aansprakelijk.
Zal zo wie zo serieuze rekening worden.
- vermoedelijk bromfiets met beslag gelegd
-afstand van die delen die de snelheid hebben opgedreven
- en van alle niet originele delen
- slecht verzekerd voor klasse A terwijl het een motorfiets betreft. dus vervolging wegens niet verzekerd voeren
- rijverbod voor x tijd

marceagle
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 18 dec 2013 21:47

Franciscus,

Dochter is meerderjarig (23) en is in het bezit van een voorlopig rijbewijs.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 18 dec 2013 21:58

Dan bent u al niet meer burgerlijk aansprakelijk de rest blijft wel
Voorlopig rijbewijs voor een MOTORFIETS? ( vermoedelijk een voorlopig Rb voor auto type B)

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7178,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;

oa hier eens kijken :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/wetten/verkeerswet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/wetten/w211189" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... erd+voeren" onclick="window.open(this.href);return false;

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 18 dec 2013 22:12

Dan bent u al niet meer burgerlijk aansprakelijk de rest blijft wel
Voorlopig rijbewijs voor een MOTORFIETS? ( vermoedelijk een voorlopig Rb voor auto type B)
Dat bestaat wel degelijk:

http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=95" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gratisrijbewijsonline.be/rij ... 1deel0.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 18 dec 2013 23:25

Hoe dom van mij :oops: natuurlijk
Das een bank achteruit en een klets van de juffrouw. :lol:
Met mijn allergrootste verontschuldigingen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#7 , 19 dec 2013 10:50

Beste,

Ik wil nog even inpikken op je motorfiets die volgens jou op papier een B-klasse is.
Ik heb hier geen gelijkvormigheidsattest voor me dus ik kan de nummers van de categorieën niet noemen maar ik zal mijn best doen.

Ik vermoed dat jij hier vanuit gaat aangezien op de voorkant van je gelijkvormigheidsattest ergens kan aflezen 'klasse: B' .
Dit al dan niet in het Engels.

Draai dan het gelijkvormigheidsattest om en aan de achterkant kan je ergens de maximum snelheid aflezen. 25km/u of 45km/u.

Je moet weten dat de klasse B op de voorzijde weerslag heeft op de Europese regelgeving .
Echter vindt België deze regelgeving niet duidelijk genoeg en heeft België nog andere categorieën ingevoerd.

Om te weten of jou bromfiets in België een klasse A of klasse B is, kijk NIET naar de voorzijde.
Kijk WEL naar de achterzijde namelijk naar de maximale snelheid.

Verder heeft Franciscus de inbreuken al goed opgesomd. Hierbij komt echter nog:

- Het niet inschrijven van het voertuig : een motorfiets dewelke een vermogen heeft om 60km/u te halen dient ingeschreven te zijn.
- Rijden zonder rijbewijs : het voorlopig rijbewijs is geschikt voor een bromfiets klasse B. Door de haalbare snelheid is dit echter geen bromfiets klasse B meer en dient uw dochter in het bezit te zijn van een MOTO rijbewijs.

Kan je verder eens verduidelijken om welk 'voorlopig rijbewijs' het hier gaat.
Voor de bromfiets klasse A heeft men geen rijbewijs nodig. Dus gaat het hier vermoedelijk toch zoals Franciscus dacht over een voorlopig rijbewijs van de auto cat. B?
Hierbij moet je eveneens weten dat je bij het behalen van je vaste rijbewijs B wel de categorie A3 toegekend krijgt, maar dit NIET geldig is op het voorlopig rijbewijs.

Mvg

marceagle
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 19 dec 2013 17:06

hallo allen,

To zo ver al bedankt voor de raadgevingen, het gaat inderdaad om een voorlopig rijbewijs voor de auto cat b.

marceagle
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 19 dec 2013 21:25

nog even een vervolg van het verhaal wat ik niet goed kan begrijpen.
Politie vraagt om het aankoopfactuur waarop staat dat het om een a-klasse gaat.
Volgens politie is nu ook de verkoper in fout, wat ik zou kunnen begrijpen, maar wat ik niet goed begrijp is dat IK mijn rijbewijs moet inleveren en dat dochter gewoon verder mag rijden, tenminste zij heeft haar (voorlopig) rijbewijs niet moeten inleveren en volgens de polite mag zij gewoon blijven rijden met een voertuig geschikt voor haar rijbewijs.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 19 dec 2013 21:47

Uw rijbewijs is onmiddellijk ingetrokken?
Dit omdat u eigenaar bent.
Een voorlopig rijbewijs valt bij mijn weten niet in te trekken gezien niet voorzien in de wetgeving.

Bij het vonnis zal uw OIRB worden verrekend en bij haar zal de periode van rijverbod dan langer zijn.

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 20 dec 2013 01:33

- Wanneer op de aankoopfactuur staat dat het een A-klasse is en volgens de maximumsnelheid op het gelijkvormigheidsattest zoals hierboven omschreven staat dat het een B klasse is,
heeft de verkoper niet het gewenste product afgeleverd. Dit zal een burgerlijke zaak zijn waar ik persoonlijk niet in thuis ben.

- Echter is de verkoper NIET in fout wat betreft het rijbewijs, verzekering, inschrijving kortom de inbreuken op de wegcode/wegverkeerswet.
Wanneer jij een voertuig aankoopt word jij geacht te weten welke voorwaarden voldaan moeten zijn om hiervan gebruik te maken op de openbare weg.

- Zolang haar rijbewijs niet ingetrokken wordt mag zij inderdaad blijven rijden met voertuigen geschikt voor dit rijbewijs. Zij mag dus NIET met een bromfiets rijden aangezien bij het voorlopig rijbewijs cat. B de cat. A3 NIET is toegekend.

- Dat uw rijbewijs onmiddellijk ingetrokken wordt zou ik nog eens nakijken. Jij bent verantwoordelijk voor de verzekering, inschrijving etc. aangezien jij eigenaar bent.
- Je mag eveneens geen voertuig uitlenen aan een persoon die niet beschikt over het nodige rijbewijs hiervoor.
Maar beide hierboven genoemde inbreuken lijken mij niet genoeg om over te gaan tot OIRB. Tenzij contact werd opgenomen met de dienstdoende magistraat, deze kan de OIRB wel opleggen.
Laatst gewijzigd door Wuyts1991 op 02 jan 2014 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Tybo
Berichten: 145

#12 , 24 dec 2013 16:59

Toch nog even duidelijkheid scheppen ...

Indien het gelijkvormigheidsattest een COC (certificate of comforty = Europees gelijkvormigheidsattest) betreft dan zal je op de voorzijde geen omschrijving van een klasse bromfiets zien staan doch een omschrijving van een categorie motorvoertuig !
De vermelding 'A' heeft niets te maken met een klasse 'A' bromfiets.

Zoals eerder wel al aangehaald :
Je bekijkt de genoteerde snelheid onder één der rubrieken :
Indien 25 km/u = Bromfiets klasse A
Indien 45 km/u = Bromfiets klasse B

PS : Waarom zou men geen voorlopig rijbewijs kunnen intrekken ??

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”