Boete voor persoon teveel in auto.

Jerv
Topic Starter
Berichten: 7

Boete voor persoon teveel in auto.

#1 , 17 dec 2013 21:52

Ben vorige week beboet voor het vervoeren van meer dan het aantal toegelaten personen. Geheel terecht en daar ga ik verder ook niet tegenin.
Nu kreeg de betreffende passagier vervolgens ook nog een boete voor exact hetzelfde vergrijp, is dit zomaar toegestaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 dec 2013 21:58

Hoe hebben ze dan wel vastgesteld welke passagier het overtal veroorzaakte????
Ik vermoed dat die persoon wegens een andere inbreuk is beboet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jerv
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 17 dec 2013 22:10

Het gaat wel degelijk om exact dezelfde overtreding die vermeld is op het pv.

Reclame

Lightning

#4 , 17 dec 2013 22:22

Artikel 44.1 omvat een hele brok bepalingen. Zowel voor de bestuurder als voor de passagier kan dat in uw geval een overtreding opleveren.
Zo is er o.a.:
Het aantal inzittenden van een auto mag niet meer bedragen dan de som van het aantal plaatsen uitgerust met een veiligheidsgordel of een goedgekeurd kinderbeveiligingssysteem en van het aantal plaatsen die daarmee niet behoeven te zijn uitgerust.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 17 dec 2013 22:25

Waarom die specifieke persoon? Er stond toch niet op zijn voorhoofd geschreven dat uitgerekend hij de persoon teveel was?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 17 dec 2013 22:28

Waarom die specifieke persoon? Er stond toch niet op zijn voorhoofd geschreven dat uitgerekend hij de persoon teveel was?
Op zijn voorhoofd niet, nee. Maar hij had geen veiligheidsgordel aan...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 17 dec 2013 22:31

Waarom die specifieke persoon? Er stond toch niet op zijn voorhoofd geschreven dat uitgerekend hij de persoon teveel was?
Op zijn voorhoofd niet, nee. Maar hij had geen veiligheidsgordel aan...
Dat is wat ik bedoelde, het kan niet kloppen wat TS schrijft:
"Nu kreeg de betreffende passagier vervolgens ook nog een boete voor exact hetzelfde vergrijp"
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jerv
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 17 dec 2013 22:46

Er is aan die persoon geen boete gegeven voor het niet dragen van de gordel, enkel voor het feit dat er teveel inzittenden waren, maar daar was ikzelf ook al voor beboet.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 17 dec 2013 22:49

De chauffeur kreeg de boete vanwege het besturen van een voertuig in die omstandigheden, de ongelukkige niet gordel drager vanwege teveel in het voertuig aanwezig te zijn? Beiden op basis van hetzelfde wetsartikel?

Lijkt me de enige uitleg die steek houdt?

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 17 dec 2013 22:57

Doordat hij geen gordel kon dragen, was het duidelijk dat hij de passagier te veel was.

Jerv
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 17 dec 2013 23:20

Maar dan rest nog altijd de vraag of zowel de bestuurder als passagier hiervoor beboet mag worden.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 17 dec 2013 23:43

Jawel het is immers de verantwoordelijkheid van beide; die van de chauffeur om de passagier op deze wijze toe te laten, die van de passagier om bewust op deze wijze van transport gebruik te maken en niet alleen zichzelf doch ook de anderen in de wagen aanwezig bij een ongeluk in gevaar te brengen.

Ik meen me trouwens te herinneren dat er voor de gordelplicht een specifieke richtlijn is zowel bestuurder als overtredende passagier te beboeten. (Om het ontradende effect te vergroten.)

Jerv
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 23 dec 2013 20:04

De situatie is wat veranderd. Blijkbaar heeft men de verkeerde tekst bij het artikel geplaatst. De boete die de passagier heeft gekregen is dus voor het niet dragen van een autogordel. Nu is dit in mijn ogen in strijd met de wetgeving.

35.1.1. De bestuurder en de passagiers van auto’s die aan het verkeer deelnemen, moeten de veiligheidsgordel dragen, op de plaatsen die ermee zijn uitgerust.

Passagier zat op een plaats die niet was uitgerust met een gordel en kon derhalve ook geen gordel dragen.

Sirkii
Berichten: 5395

#14 , 23 dec 2013 20:42

Jerv,

Wees blij dat je géén ongeval met gewonden voorgehad hebt met een overtal aan personen in uw wagen; uw portefeuille zou wel anders piepen dan. Met plaatsen die niet uitgerust zijn met een gordel bedoelt m'n zitplaatsen die wegens de ouderdom van de wagen volgens het technisch reglement niet dienen voorzien te zijn van gordels. Politierechter zal eens hartelijk lachen als je met dergelijke argumenten komt aandraven. Schik minnelijk; da's 't verstandigste.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”