Ai ai .... 43 te snel ....

Racerke
Topic Starter
Berichten: 35

Ai ai .... 43 te snel ....

#1 , 13 dec 2013 20:01

Even een ontnuchtering.... blijkbaar is een bepaalde tweevaksbaan met tussenberm in Antwerpen 50 km/u.
Geflitst, papieren vandaag ontvangen.

99 km/u gemeten
93 km/u na correctie

Wat mag ik verwachten?

Mijn vorige snelheidsovertreding, 3e sinds ik17 al rij is van 30/9/2012.
Wel heb ik twee maand geleden in Mechelen een bord van een markt genegeerd, die boete van een camera of agent in opleiding (weet het niet meer juist) heb ik gewoon betaald.
Enkele jaren (4a5) 2 x gepakt met bellen achter het stuur, 1x in Wallonie 1x in Vlaanderen
Enkele parkeerboetes ook al van even geleden

Rijbewijs vermoedelijk kwijt maar klopt volgende redenering:
April melding dat ik voor moet komen
Uitspraak rechter xxxx euro en xxxx dagen niet meer rijden.

Moet je dan ineens je rijbewijs daar laten? Of moet dat bij de politie van uw gemeente? Hoeveel tijd na de uitspraak? Of is het x aantal dagen na ontvangst van het verslag?

<zucht> daar gaat de eindejaarspremie

helpen volgende zaken in mijn voordeel:
ik doe 75000 km per jaar meneer de rechter
weinig boetes gehad

En is het een optie om een alternatieve straf te vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 dec 2013 20:13

helpen volgende zaken in mijn voordeel:
ik doe 75000 km per jaar meneer de rechter
weinig boetes gehad
?
zeker niet aan de rechter zeggen, en uw overtreding ootmoedig toegeven

Racerke
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 13 dec 2013 20:17

dus ik wordt even hard gestraft als iemand die dit maandelijks voor heeft?

straf maakt niet echt uit maar geld is zo jammer
geen rijbewijs is nog erger

op vakantie (met de vlieger) mag ik toch gaan als ik écht mijn rijbewijs moet afgeven hé?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 14 dec 2013 01:43

Neen, u wordt niet even hard gestraft als iemand die dit maandelijks doorheeft. Geloof mij, deze krijgen wel hogere rekeningen.

En u heeft geen rijbewijs nodig om te mogen vliegen, als piloot of passagier.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 14 dec 2013 09:25

Moet je dan ineens je rijbewijs daar laten? Of moet dat bij de politie van uw gemeente? Hoeveel tijd na de uitspraak? Of is het x aantal dagen na ontvangst van het verslag?
Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan.

Onverminderd artikel 49/1 wordt ingeval de veroordeelde nalaat zijn rijbewijs tijdig te doen toekomen op de griffie, de lopende periode van het verval van rechtswege verlengd met de termijn die is verstreken tussen de vijfde dag na de in het eerste lid bedoelde kennisgeving en de datum van effectieve afgifte van het rijbewijs.

Indien er lastens de veroordeelde meerdere vervallenverklaringen als straf zijn uitgesproken, kan het openbaar ministerie deze na de kennisgeving opeenvolgend laten ingaan.
Kortom, u krijgt er nadien bericht van (via de wijkagent vermoed ik). Dan moet u u rijbewijs binnen de 4 dagen neerleggen ter griffie. Opgelet: niet tijdig (laten) binnenbrengen, is ook nog 's strafbaar.
En u heeft geen rijbewijs nodig om te mogen vliegen, als piloot of passagier.
Met dien verstande natuurlijk, dat topicstarter bvb ook géén (huur)auto zal kunnen besturen op vakantie, bij gebreke aan een rijbewijs. :wink:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Racerke
Topic Starter
Berichten: 35

#6 , 14 dec 2013 20:13

Ik ben er vandaag gepasseerd om te checken en er staat een bord 50. Voor een bocht 500m voor de plaats waar de flitsauto stond.
Bovendien stond de auto na een zijstraat waar geen herhaling van dat bord stond.

Enige kans om niet akkoord te gaan?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 14 dec 2013 20:29

Indien in bebouwde kom (Bischoppenhoflaan in Deurne bv) in elk geval niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 14 dec 2013 21:52

In de ganse bebouwde kom is het zo wie zo standaard 50.
Op de Singel is er 70 toegelaten behalve nu tussen Berchem tot aan Stenenbrug is het terug 50.
Bisschoppenhoflaan was 90 maar nu 70 en 50 bij mijn weten.
Trouwens meerdere dodelijke ongevallen bij mij gekend ... zelfs per jaar dus al een van de redenen dat daar veel flitscamera's staan.

Racerke
Topic Starter
Berichten: 35

#9 , 15 dec 2013 11:03

het was een mobiele, gekeurd in 2012 attest geldig tot 2014

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 15 dec 2013 12:49

Ik ben er vandaag gepasseerd om te checken en er staat een bord 50. Voor een bocht 500m voor de plaats waar de flitsauto stond.
Bovendien stond de auto na een zijstraat waar geen herhaling van dat bord stond.

Enige kans om niet akkoord te gaan?
Indien in de bebouwde kom, is het sowieso 50, en mag een snelheidsbord 50 er in principe zelfs niet eens staan.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 15 dec 2013 13:17

Indien in de bebouwde kom, is het sowieso 50, en mag een snelheidsbord 50 er in principe zelfs niet eens staan.
Tenzij na een hogere toegelaten snelheid, of indien de bijzondere plaatsgesteldheid dit rechtvaardigt (zoals bv 2x2 met middenberm), en voorzien van onderbord "herhaling".

Racerke
Topic Starter
Berichten: 35

#12 , 15 dec 2013 13:39

Waar het bord staat is het 50km/u en 1 rijvak in beide richitngen
Daarna is er een bocht , worden de rijvakken dubbel én is er een middenberm.
Dan is er een zijstraat, en hierna staat niets tussen de straat en waar ze stonden.... .

Even praktisch: vb als maandag uitspraak is
dan krijg ik achteraf van de wijkagent het verdict afgeleverd
hierna heb ik 4d om dit binnen te brengen.

Enig idee hoelang het in het antwerpse duurt voordat je moet voorkomen?
geflitst 4/12.

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 15 dec 2013 17:14

Tenzij na een hogere toegelaten snelheid, of indien de bijzondere plaatsgesteldheid dit rechtvaardigt (zoals bv 2x2 met middenberm), en voorzien van onderbord "herhaling".
Da's idd. de uitzondering op de regel.
Indien in de bebouwde kom, is het sowieso 50, en mag een snelheidsbord 50 er in principe zelfs niet eens staan.
:arrow: Almaar meer wegbeheerders gaan hier grandioos in de fout. Een C43 50 km/u vlakbij, of bovenop een F1 is bijvoorbeeld al zo'n klassieke fout die je steeds vaker ziet.
Waar het bord staat is het 50km/u en 1 rijvak in beide richitngen
Daarna is er een bocht , worden de rijvakken dubbel én is er een middenberm.
Dan is er een zijstraat, en hierna staat niets tussen de straat en waar ze stonden....
In de bebouwde kom, spelen noch het uitzicht, noch het aantal rijstroken, noch de manier waarop de rijrichtingen van elkaar gescheiden worden, een rol. De regel is, en blijft: 50, tenzij borden iets anders opleggen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 15 dec 2013 22:39

:arrow: Almaar meer wegbeheerders gaan hier grandioos in de fout. Een C43 50 km/u vlakbij, of bovenop een F1 is bijvoorbeeld al zo'n klassieke fout die je steeds vaker ziet.
Redelijk off-topic, maar de wegbeheerders gaan tegenwoordig wel op meer vlakken vaker dan vroeger in de fout. En naar wat ik zie zijn het vooral de gemeentes die hier uit de bocht gaan, hoewel het Vlaams gewest ook niet vrijuit gaat. En de onderliggende oorzaak is oftewel een totaal gebrek aan kennis over de plaatsingsvoorwaarden (bij gemeentes gaat het dan vaak over parkeren), oftewel onder het mom van het de weggebruiker duidelijker te maken (hij zou maar eens moeite moeten doen en de verkeersregels leren).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”