Door rood licht gereden

gouranga
Topic Starter
Berichten: 36

Door rood licht gereden

#1 , 09 dec 2013 13:43

Blijkbaar is mijn vriendin op 13/10/13 door een rood licht gereden in Hasselt.

Op 31 oktober 2013 is er een brief toegekomen bij mijn werkgever om me hier van in kennis te stellen.
Deze brief is in mijn postvakje blijven liggen tot 9/12/13. De normale procedure op mijn werkis dat ik hier via mail van verwittigd wordt. Deze procedure werd echter niet gevolg.

Ik heb vandaag contact gehad met de politie van Hasselt, en blijkbaar kan ik het antwoord formulier nog terugsturen.
We zullen hier dan ook onmiddellijk werk vandaag en morgen het antwoordformulier op de post doen.
We zullen ook uitleggen waarom we nu pas antwoorden.

Vaststelling:
rood tijd: 2.6 sec
oranje tijd: 3 sec
gemeten snelheid: 30km/h
gecorrigeerde snelheid: 24 km/h

Mijn vriendin is een zeer voorzichtige bestuurder die zich altijd aan de wegcode probeert te houden.
Ze herinnert zich niet dat ze die dag doelbewust door het rood is gereden.

Als ik naar de oranje tijd kijk dan vind ik die behoorlijk laag. Kan je op 3 seconden wel veilig tot stilstand komen?
Door het rood rijden valt niet goed te praten, dus ik vrees we de uitspraak van de politierechter zullen moeten afwachten.

Hoe kan de foto opgevraagd worden?
Wanneer zal deze zaak voorkomen?
Klopt het dat dit in het arrondisement Hasselt 165 euro zal kosten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 09 dec 2013 15:09

Er wordt bij dit soort inbreuken geen opzet verwacht het loutere feit van is voldoende.
U kan de foto zeker in het dossier gaan bekijken op de griffie als de zaak voorkomt.
Natuurlijk als u akkoord haat met de schikking betaald u (derde graad overtreding) volgens mij idd € 165.

Als uw vriendin nog maar 30 reed .... dan zou ze tijd genoeg hebben gehad om te stoppen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#3 , 09 dec 2013 15:49

Dit boetebedrag is niet afhankelijk van het arrondissement, dit is een vastgesteld bedrag in de wegcode en bedraagt in heel het land € 165.
Als u niet akkoord gaat en een AF doorstuurt zal u, indien uw antwoord niet gunstig wordt bevonden, een voorstel tot minnelijke schikking
krijgen. Normaal gezien zal dit bedrag €10 hoger liggen dan het bovenstaande.

De oranje tijd is 3 seconden en de rode tijd 2.6 seconden.
Dit betekend dat u vriendin al 5,6 seconden moest stoppen.

Of je op 3 seconden tot stilstand kan komen hangt uiteraard van situatie tot situatie af, het feit dat je vriendin dit niet bewust heeft
gedaan maakt het redelijk aannemelijk dat dit niet op een groot druk kruistpunt gebeurd is.

Reclame

gouranga
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 10 dec 2013 20:43

Bedankt voor de reacties.
Ondertussen is duidelijk wat er gebeurd is.

Mijn vriendin was stilgevallen voor het rood licht. Overkomt iedereen wel eens.
Door de stress die daaruit ontstond heeft ze niet meer opgemerkt dat het rood was en gewoon het kruispunt opgereden.
Het gaat hier over een kruispunt waar er een verkeerslicht is met een peil is om links af te slagen.
Dit licht stond ondertussen op rood, maar een beetje verder staat er nog een licht (groene pijl) om aan te geven dat je de weg mag oversteken.
Waarschijnlijk zorgde de stress en dit groene licht voor een verwarrende situatie.

Waarschijnlijk laten we dit best weg op het antwoordformulier en gaan we gewoon akkoord met de minnelijke schikking.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 10 dec 2013 23:22

Ik zou idd. gewoon betalen. De overtreding is blijkbaar begaan. En ze hoeft niet opzettelijk begaan te zijn, om strafbaar te zijn. Niet betalen, en het voor de rechtbank laten komen, zou u alleen maar opzadelen met nog meer kosten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”