geflits met kapotte snelheidsmeter

kevinlev
Topic Starter
Berichten: 8

geflits met kapotte snelheidsmeter

#1 , 05 dec 2013 18:22

goeiedag,

ik ben vorige week geflits geweest terwijl ik onderweg was naar autogarage met een kapotte snelheidsmeter.
De boordcomputer valt regelmatig helemaal uit waardoor ik helemaal niet kan zien of ik te hard rijd.
Net op de dag dat ik naar mijn autogarage ging hiervoor , werd ik geflits . Ik had dat gezien en was teruggekeerd naar de betrokken agent om het uit te leggen maar die vertelde me dat hem daar geen oren naar heeft.

Nu wil ik dit voor de rechtbank gaan uitleggen maar maak ik wel kans om deze zaak te winnen ??

Iemand enig idee ??

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 05 dec 2013 18:29

Met een kapotte snelheidsmeter mag je niet rijden. Dan voldoet uw wagen niet meer aan de voorschriften om op de openbare weg te rijden. Ipv naar de garage te rijden had u de wagen moeten laten slepen. U beging daardoor een tweede overtreding naast de snelheidsovertreding.
Laatst gewijzigd door roharro op 05 dec 2013 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 05 dec 2013 18:31

Hangt een beetje van de hoogte af.
Als u een factuur hebt van die datum en er is maar en kleine overschrijding dan maak je een kans.
Als u 50 mocht rijden en geflitst tegen 150 dan denk ik het niet.
ALS u weet dat uw km teller defect is ...uw GPS geeft toch ook de snelheid aan?
Voor de rest zie idd roharro

Reclame

kevinlev
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 05 dec 2013 18:33

Met een kapotte snelheidsmeter mag je niet rijden. Dan voldoet uw wagen niet meer aan de voorschriften om op de openbare weg te rijden. Ipv naar de garage te rijden had u de wagen moeten laten slepen. U beging daardoor een tweede overtreding naast de snelheidsovertreding.
ja,dat zei die ook maar dat wist ik niet,het was amper een afstand van 2 kilometer tot aan de garage.
En laten slepen kost een pak geld die niet zomaar iedereen heeft nu in deze tijd. En ik heb auto iedere dag nodig om naar me werk te gaan.

gps heb ik niet en de overtreding was 111 waar ik 70 mocht .

Maar ik moet wel erbij vermelden dat de boordcomputer regelmatig wel gaat dus ik weet niet wanneer die gaat uitvallen en dan net als ze staan te flitsen valt die uit. Ik rijd nooit te hard iig maar nu kon ik het onmogelijk weten ...

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 05 dec 2013 18:42

Verschil tussen 70 en 80 kan ik aannemen maar tussen 70 en 111 ......

Binnen bebouwde kom en 111 effectieve snelheid ...dan hebt u heel veel geluk gehad dat is OIRB.

Zo wie zo dagvaarding in de meeste arrondissementen.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 05 dec 2013 18:46

gps heb ik niet en de overtreding was 111 waar ik 70 mocht .
Iemand die een beetje kan autorijden kan aan zijn toerental en versnelling weten hoe snel hij rijdt. Plus dat het verschil tussen 70 en 120 (want 111 is gecorrigeerd, en uw snelheidsmeter zou waarschijnlijk ongeveer 120 aangeven) voelt iedereen.
Mijn mening? Serieus blijven, en geen onzin vertellen. U wist heel goed dat u te snel reed, en wilt nu uw kapotte snelheidsmeter als excuus gebruiken. Gewoon uw fout toegeven aan de rechter, en uw excuseren lijkt mij het enige nuttige hier.

kevinlev
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 05 dec 2013 18:47

sorry,snelheid was 100 waar ik 70 mocht

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 05 dec 2013 18:49

Nog steeds dichter bij 110 op uw snelheidsmeter dan bij 100, en dus nog steeds een serieus en merkbaar verschil. Mijn antwoord veranderd hier niet door.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 05 dec 2013 18:53

Als de politie alsnog geen PV opstelt met uw verhaal en ineens doorstuurt ... € 230 minimaal.
Voor de rest verschil tussen 70 op de ring of 100 dat voel je toch als het uw eigen auto is ... gewoon aan het geluid al.

kevinlev
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 05 dec 2013 19:01

Als de politie alsnog geen PV opstelt met uw verhaal en ineens doorstuurt ... € 230 minimaal.
Voor de rest verschil tussen 70 op de ring of 100 dat voel je toch als het uw eigen auto is ... gewoon aan het geluid al.

mja, ik was druk aant praten met mijn vriendin waardoor ik niet heb aangevoeld dat ik te hard reed.

Kan ik dus best akkoord gaan met de minnelijke schikking of wat denken jullie ? Of mss toch proberen naar de rechter te stappen ??

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 05 dec 2013 19:14

Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen : facultatief

Als u al voorgaanden hebt ... misschien best gewoon betalen.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 05 dec 2013 19:22

Als de politie alsnog geen PV opstelt met uw verhaal en ineens doorstuurt ... € 230 minimaal.
Voor de rest verschil tussen 70 op de ring of 100 dat voel je toch als het uw eigen auto is ... gewoon aan het geluid al.

mja, ik was druk aant praten met mijn vriendin waardoor ik niet heb aangevoeld dat ik te hard reed.

Kan ik dus best akkoord gaan met de minnelijke schikking of wat denken jullie ? Of mss toch proberen naar de rechter te stappen ??
Ja, ik zou dan betalen in uw plaats. Naar een rechtbank gaan, gaat u sowieso véél duurder komen te staan.

En als u daar dan nog excuses gaat gebruiken genre:

* mijn snelheidsmeter was kapot
* en ook mijn GPS viel net uit
* ik was druk aan 't praten
* ...

dan gaat u daarmee de rechter beslist nog méér tegen de haren instrijken. En dat vertaalt zich doorgaans iets of wat in de strafmaat. Best niet doen. Dan is het beter om te zwijgen, fout toe te geven, en de straf te aanvaarden. Zo ga je de rechter dan toch enigszins de indruk geven dat je er tenminste iets uit geleerd hebt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jef 007
Berichten: 737

#13 , 05 dec 2013 21:12

is een werkende snelheidsmeter verplicht in een auto?
NIET dat ik TS wil verdedigen!

builder
Berichten: 189

#14 , 05 dec 2013 21:41

Ja, snelheidsmeter is verplicht:

15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
[BS 28.03.1968]

Artikel 43. Instrumentenbord - Geluidshoorn - Inrichting voor indirect zicht
§1. Instrumentenbord.

De auto's moeten uitgerust zijn een snelheidsmeter die de snelheid in kilometer per uur aangeeft en met een teller die de door het voertuig afgelegde afstand in kilometer opgeeft. Voor de personenauto's en auto's voor dubbel gebruikt mag de afgelegde afstand, opgegeven door de teller, nochtans in mijlen (1609 m) worden uitgedrukt. In dit geval moet de eenheid van de afgelegde afstand op de teller worden vermeld. Deze toestellen moeten goed zichtbaar voor de bestuurder geplaatst zijn en goed afleesbaar zijn, zelfs bij nacht, zonder hinder voor de bestuurder.
Deze bepaling geldt niet voor voertuigen voor traag vervoer.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 05 dec 2013 21:44

Zoonder snelheidsmeter is bovendien geen typegoedkeurig mogelijk.

zie: VERORDENING (EU) Nr. 407/2011
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”