Rijden onder invloed als beginnend bestuurder.

jeffrey95
Topic Starter
Berichten: 1

Rijden onder invloed als beginnend bestuurder.

#1 , 03 dec 2013 16:36

Hallo,

Ik ben een jongeman van 18 die ondertussen een aantal maanden zijn rijbewijs heeft.
Nu ben ik een tijdje geleden tegen gehouden voor een blaascontrole door de politie na een avondje uitgaan.

Ik had die avond 2 glazen bier op , niet meer en niet minder met gevolg dat ik een promillewaarde van 0,34 had.

Nu werd me verteld aangezien ik nog geen 2 jaar men rijbewijs heb en dus als beginnend bestuurder word beschouwd dat ik maar maximum een promillewaarde van 0,2 mag hebben.

Als je langer als 2 jaar al rijd dan ligt deze limiet op 0,5 promille. Nu met alle gevolg heb ik een pv en word ik gedagvaard.

Nu is men vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of weet wat de gevolgen voor mij kunnen zijn.

Ik moet ook zeggen dat ik helemaal niet wist dat ik maar maximum 0,2 mocht blazen en dus er vanuit ging dat 2 pintjes geen kwaad kon.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wuyts1991
Berichten: 399

#2 , 04 dec 2013 17:51

Beste Jeffrey,

Allereerst haal je verschillende termen door elkaar.

Vroeger werd de meting van alcohol uitgedrukt in X aantal promille.
Hierbij was 0,5 promille de drempel tussen 'S'afe en 'A'larm.

Heden wordt de meting van alcohol uitgedrukt in X mg/L UAL (Uitgeademde alveolaire lucht) .

De 0,5 promille van vroeger komt overeen met 0,22 mg/L UAL.
Jij hebt 0,34 mg/L UAL geblazen wat wil zeggen dat jij in de categorie van 'A'larm valt.

Wat jou verteld is geweest, is FOUT. De maximum waarde is voor iedereen gelijk.
Echter wordt een beginnend bestuurder bij bepaalde inbreuken wel zwaarder gestraft.

Wanneer jij gedagvaard wordt is de rechter gebonden aan het volgende :
De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 04 dec 2013 18:15

Het correcte is: indien ADEMTEST is het à,22 milligram per ltr. uitgeademde alveolaire lucht
Indien het een bloedproef is ten minste o,5 gr/L bloed.
Beide kunnen ..vb bij weigering of onmogelijkheid is het een bloedproef.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5" onclick="window.open(this.href);return false;
16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.
(B.S. 27.03.1968)
Titel IV: Strafbepalingen en veiligheidsmaatregelen
Hoofdstuk V : Alcoholopname en dronkenschap
Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 6 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 6 = 300 euro
Artikel 34

§ 1. Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0, 22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft.

Bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan worden deze straffen verdubbeld.

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

2° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, gedurende de tijd dat dit hem krachtens artikel 60 verboden is;

3° hij die geweigerd heeft zich te onderwerpen aan de ademtest of aan de ademanalyse, bedoeld in de artikelen 59 en 60, of, zonder wettige reden, geweigerd heeft de bloedproef bedoeld in artikel 63, § 1, 1° en 2° te laten nemen;

4° hij die het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs waarvan hij houder is, in de gevallen bedoeld in artikel 61, niet heeft afgegeven, of het ingehouden voertuig of rijdier heeft bestuurd.
Artikel 35

Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro en met het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert of in een soortgelijke staat met name ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen.
.../...

http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... estuurders" onclick="window.open(this.href);return false;
Strengere bestraffing voor beginnende bestuurders

Gepubliceerd op 26 juli 2007. Sectie Recente wijzigingen

Bepaalde overtredingen die vanaf 1 september 2007 begaan worden met een motorvoertuig door een persoon die sinds minder dan twee jaar houder is van een Belgisch rijbewijs B zullen strenger bestraft worden ingevolge de wet van 21 april 2007 tot wijziging van de gecoördineerde wetten van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer dewelke op 26 juli 2007 in het Belgisch Staatsblad verscheen.
1. Over welke overtredingen gaat het ?

1.1. Alcohol in het verkeer

op een openbare plaats een motorvoertuig besturen of een bestuurder begeleiden met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0, 22 mg/l uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 g/l bloed aangeeft;

op een openbare plaats een motorvoertuig besturen of een bestuurder begeleiden met het oog op de scholing, na eerdere vaststellingen inzake het sturen of begeleiden met het oog op scholing onder invloed van alcohol voordat een nieuwe ademtest of ademanalyse afgelegd werd;

weigeren zich te onderwerpen aan de ademtest of aan de ademanalyse, of, zonder wettige reden, weigeren de bloedproef te laten nemen;

het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs waarvan hij houder is, in het geval de inhouding (3 of 6 uur), niet afgeven, of het ingehouden voertuig;

een persoon die duidelijke tekens van strafbare alcoholopname vertoont of die zich blijkbaar bevindt in staat van dronkenschap of soortgelijke staat, aanzetten of uitdagen tot het besturen van een motorvoertuig of tot het begeleiden met het oog op de scholing;

een persoon die duidelijke tekens van strafbare alcoholopname vertoont of die zich blijkbaar bevindt in staat van dronkenschap of soortgelijke staat, een motorvoertuig toevertrouwen om te besturen of om te begeleiden met het oog op de scholing.
.../...
2. Belangrijke voorwaarde

De overtreding moet begaan zijn met een motorvoertuig. In de wet is er niet bepaald dat de verplichting houder te zijn van een rijbewijs om een motorrijtuig van toepassing is. Dit heeft tot gevolg dat bijv. een overtreding begaan met een bromfiets klasse A of een gemotoriseerd voorbewegingstoestel ook onder deze strengere bestraffing valt.
3. Voor wie is het van toepassing ?

Op iedereen die sinds minder dan twee jaar houder is van een Belgisch rijbewijs B, zelfs al betreft het motorvoertuig waarmee de overtreding begaan werd geen voertuig categorie B.
4. Wat houdt de strengere bestraffing in ?

De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 04 dec 2013 19:09

Het correcte is: indien ADEMTEST is het à,22 milligram per ltr. uitgeademde alveolaire lucht
Indien het een bloedproef is ten minste o,5 gr/L bloed.
Beide kunnen ..vb bij weigering of onmogelijkheid is het een bloedproef.
In geval van weigering, hoeft men geen bloedproef op te leggen, maar is het volgende van toepassing:
Artikel 34
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

2° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, gedurende de tijd dat dit hem krachtens artikel 60 verboden is;

3° hij die geweigerd heeft zich te onderwerpen aan de ademtest of aan de ademanalyse, bedoeld in de artikelen 59 en 60, of, zonder wettige reden, geweigerd heeft de bloedproef bedoeld in artikel 63, § 1, 1° en 2° te laten nemen;

4° hij die het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs waarvan hij houder is, in de gevallen bedoeld in artikel 61, niet heeft afgegeven, of het ingehouden voertuig of rijdier heeft bestuurd.
en ook:
Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

(...)
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 04 dec 2013 19:26

:oops: eeuh natuurlijk beetje te snel bj weigering is het over en out ...en niet meer nagelezen en dan vergeten de link naar art 38 vergeten.....

en eenmaal vergeten was hier ook genoeg geweest. :x
Laatst gewijzigd door Franciscus op 04 dec 2013 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 04 dec 2013 20:16

Bij weigering wordt trouwens automatisch de zwaarste straf opgelegd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”