boete met uitstel mogelijk vr overtreding art 5, 68 kb'75 C1

poterken
Topic Starter
Berichten: 4

boete met uitstel mogelijk vr overtreding art 5, 68 kb'75 C1

#1 , 25 nov 2013 23:37

Beste experten,

Een tijd geleden moest ik naar de controlearts rijden omdat ik zijn bezoek gemist had wegens... bezoek aan mijn eigen arts om te weten of ik al dan niet thuis moest blijven. :? :roll:
Ik reed in het pikkedonker (geen straatverlichting) op een plaats met veel kleine straatjes die ik niet ken en zocht een parkeerplaats.

Daarbij ben ik, goed ziek, blijkbaar door een stukje straat van ongeveer 10m gereden waar een bord C1 stond dat ik niet heb gezien.
Achteraf gehoord dat daar een politiebureel in de buurt is en dus, hoeveel pech kan je hebben, ben ik blijkbaar tegen de lamp gelopen.

Nu is mijn vraag: Ik betwist helemaal niet dat ik door een verboden richting reed. En ik besef wel dat mijn argumenten (donker, ongekend gebied, ziek, stuk straat van ca 10m (letterlijk)) weinig ècht indruk zullen maken.
Maar is de kans bestaande (groot?) dat ik een geldboete met uitstel kan krijgen? Ik heb -uiteraard- een blanco strafblad.
Of zijn de politiererechtbanken, in casu Gent, onvermurwbaar?

Wat is jullie inschatting?

Bedankt voor jullie tijd en antwoord !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 25 nov 2013 23:49

Hebt u al het PV gekregen?
Daar zal instaan wat de vaststellingen zijn.
In een tweede schrijven zal u een voorstel tot betalen gedaan worden.

PS gezien er zo weining of geen straatverlichting was.... hoe kan u dan tegen de lamp lopen? Niet gezien??? 8_)

poterken
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 26 nov 2013 00:20

hahaha, ja, die heb ik zelf gezocht natuurlijk...

PV en onmiddellijke inning (150€) al gekregen maar, maar genegeerd omdat ik toch al overwoog me te gaan verdedigen voor de rechtbank, met aangehaalde argumenten.
Vond het toen (en nog steeds) erg... kl... vervelend dat ik naar die (redelijk verre) dokter moest rijden terwijl ik ziek was. En dat omdat de controlearts wel héél snel op bezoek kwam (nauwelijks 1u15min na mijn melding van ziekte bij MEDEX). Was, zoals gezegd net bij mijn eigen dokter. Het was gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden die... enfin, dat doet eigenlijk niks terzake.

Dus PV genegeerd en nu dus brief van parket met minnelijke schikking van 160€, of indien niet betaald, blootsteling aan dagvaarding. Heb ergens een advies gelezen dat boete met uitstel courant gegeven wordt bij blanco strafregister... maar nu toch even nagaan of dat wel zo is en dan specifiek voor dit soort overtredingen.

Reclame

poterken
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 26 nov 2013 00:23

ik heb het bewijs bewaard van die controlearts. Daarop staat duidelijk vermeld dat ik daar inderdaad die dag bij hem was voor een controlebezoek van MEDEX. Of het uur daarop staat.. dat denk ik niet.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 26 nov 2013 00:26

Net een kennis die beter zou moeten weten in Mechelen fout gereden ... is daar ook ergens voorbij C1 gereden... zal betalen worden.

Maar 150 voor C1???

Is inderdaad een categorie 3 overtreding blijkbaar.
http://www.wegcode.be/informatief/boetetarieven" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 26 nov 2013 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.

poterken
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 26 nov 2013 00:32

ja, dat is een overtreding van de derde graad blijkbaar: Overtredingen van de 3e graad brengen de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar.
Zie ook: http://www.ikbenvoor.be/content.aspx?id=149" onclick="window.open(this.href);return false; (nummer 39, bijna onderaan)

giserke
Berichten: 2434

#7 , 26 nov 2013 01:38

Ik vrees dat de politierechtbank helemaal geen oor zal hebben naar uw medische mankementen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#8 , 26 nov 2013 18:49

Een boete kan betaald worden in schijven. U kan bijvoorbeeld vragen om deze boete per schijf van €50 per maand te betalen.
Hiervoor kan u best navraag doen. In Antwerpen kan dit aangevraagd worden bij het bureau der penale boeten gelegen te Italiëlei.

In een ander arrondissement zal dit ook mogelijk zijn.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 26 nov 2013 22:05

Na veroordeling.
Anders is het een minnelijke schikking

mortas
Berichten: 4

#10 , 27 nov 2013 20:57

Zijn de Opdeciemen dit jaar niet verhoogd ?

Lees 150 + 10 % = 165 € voor een derde graad ?

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 28 nov 2013 15:23

@Mortas:

De bedragen van onmiddellijke inningen zijn als volgt toegenomen:
1 ste graad : € 55,00
2 de graad : € 110,00
3 de graad : € 165,00

Deze verhogingen gelden voor onmiddellijke inningen en hebben niet zozeer met de opdeciemen bij een vonnis te maken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”